۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۷
این بیماری‌ها به خاطر مویابل به وجود می‌آید

اگر مدت‌زمان طولانی گوشی دستتان بگیرید، انگشت‌ها و شستتان کم‌کم دچار گرفتگی شده و ملتهب می‌شوند و انواع بیماری‌های دست را ایجاد می‌کنند؛ مانند تاندونیت و سندرم تونل کارپال.

از تایپ‌کردن نامه‌های اداری گرفته تا تکست و پیام دادن با موبایل، همهٔ اینها باعث می‌شوند مدت‌زمان طولانی از روزتان را با اسکرین‌ها مشغول باشید. با نگه‌داشتن موبایل، تبلت یا کنترلرهای بازی‌های ویدئویی، انگشت‌هایی که بسیار تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند انگشت کوچک و انگشت شست هستند. با استفاده‌های زیاد از این وسایل، مچ دست‌ها نیز تحت‌تأثیر نحوهٔ نگه‌داشتن موبایل قرار می‌گیرند. اگر مدت‌زمان طولانی گوشی دستتان بگیرید، انگشت‌ها و شستتان کم‌کم دچار گرفتگی شده و ملتهب می‌شوند و انواع بیماری‌های دست را ایجاد می‌کنند؛ مانند تاندونیت و سندرم تونل کارپال.

استفاده زیاد از موبایل باعث درد مچ می‌شود؛ زیرا تاندون‌هایی که به انگشت شست متصل می‌شوند در قسمت مچ ملتهب خواهند شد. آرنج شما نیز در صورت زیاد خمیده ماندن به‌خاطر نگه‌داشتن موبایل می‌تواند تحت‌تأثیر قرار بگیرد. شاید این عارضه آن‌قدر شدید شود که نیاز به عمل جراحی داشته باشد؛ اما اگر علائمتان نسبتاً خفیف‌اند، توصیه‌های زیر می‌توانند کمکتان کنند تا حدودی درد دستتان را تسکین دهید.

حرکات کششی دست انجام دهید

استراحت‌های مداوم دست مهم است. هنگام استراحت‌هایی که به دستتان می‌دهید و موبایل را کنار می‌گذارید، حتماً مچ، تاندون‌های دست و عضلات را به عقب و جلو بکشید و آنها را منعطف نگه دارید.

از کمپرس گرم و سرد استفاده کنید

کمپرس گرم، تاندون‌ها و عضلات پیرامون دست را شُل می‌کند که باعث می‌شود بهتر حرکت کنند. در مورد درد حادی که حدود یک هفته طول کشیده است، کمپرس سرد می‌تواند بهتر از کمپرس گرم باشد؛ چون گرما ممکن است باعث التهاب و تشدید درد شود.

ماساژ دهید

ماساژ دست می‌تواند گرفتگی و اسپاسم عضلات را برطرف کند.

به انگشت شستتان استراحت دهید

انگشت شست شما به‌احتمال زیاد انگشتی است که بیشترین استفاده را از آن هنگام کار با موبایل می‌کنید که می‌تواند منجر به آرتروز شست، تاندونیت شست و کوتاه‌شدن این انگشت شود. برای پیشگیری از این اتفاق باید گاهی از انگشت‌های دیگر نیز برای تایپ‌کردن روی اسکرین استفاده کنید. قلم لمسی نیز می‌تواند روش خوبی برای استراحت دادن به شستتان باشد.

از ویس به‌جای متن یا از حالت voice – to – text استفاده کنید

اگر دچار دست درد هستید و مجبورید پیامی بفرستید در صورت امکان به‌جای پیام متنی ویس ارسال کنید یا اگر حتماً باید پیام متنی باشد می‌توانید از حالت voice – to – text استفاده کنید تا به انگشت‌هایتان فشار نیاید.

چند راهکار دیگر

. اغلب به‌جای ارسال پیام متنی به دوستان و خانواده با آنها تماس بگیرید و حرف بزنید.

. هنگام استفاده از موبایل، مکرراً دست را عوض کنید.

. به‌محض اینکه احساس کردید دستتان خسته شده یا درد گرفته موبایل را کنار بگذارید.

. هر وقت که امکان دارد به‌جای اینکه موبایل را با دستتان نگه دارید از هولدر استفاده کنید.

از وضعیت گردنتان غافل نشوید

اکثر ما ساعت‌های طولانی با موبایل مشغولیم و پوزیشن درستی هم نداریم؛ سرمان را زیاد پایین می‌گیریم یا قوز می‌کنیم. این وضعیت نادرست گردن و کمر می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند، مثلاً دردهای مزمن در گردن و کمر و زانوها، مشکلات گردش خون، سوزش معده و مشکلات گوارشی!

حرکات مکرر هنگام استفاده از موبایل با وضعیت نادرست بدن همان‌طور که گفتیم نه‌تنها می‌تواند باعث آسیب دست بلکه منجر به تاندونیت گردن نیز بشود. استفاده زیاد از موبایل باعث درد مچ می‌شود؛ زیرا تاندون‌هایی که به انگشت شست متصل می‌شوند در قسمت مچ ملتهب خواهند شد. آرنج شما نیز در صورت زیاد خمیده ماندن به‌خاطر نگه‌داشتن موبایل می‌تواند تحت‌تأثیر قرار بگیرد

مکمل امگا۳ جدید، از خطر ابتلا به این بیماری‌ها پیشگیری می‌کندبخوانید

برای پیشگیری از آسیب گردن

حتی اندکی ناترازی در ستون فقرات می‌تواند فشار زیادی به بدن وارد کند. به‌ازای هر دو سانتیمتری که سر شما جلوتر از بدنتان قرار می‌گیرد، چهار ونیم کیلوگرم فشار بیشتری روی شانه‌هایتان می‌افتد. پس حساب کنید وقتی هنگام کار با موبایل به پایین نگاه می‌کنید چه فشاری به شانه‌ها و گردنتان وارد می‌شود. پس وضعیت بدنتان را درست کنید. به‌جای اینکه سرتان را پایین نگه دارید، موبایل را در سطح چشم‌هایتان نگه دارید. استراحت دادن به خودتان را فراموش نکنید.

به چشم‌هایتان نیز استراحت بدهید و حداقل هر بیست دقیقه یک‌بار بیست ثانیه به فاصلهٔ بیشتر از شش‌متری خود نگاه کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر بی‌حسی و گزگز و گرفتگی دستتان بعد از اینکه موبایل را کنار گذاشتید برطرف می‌شود پس به درمان نیازی ندارید. اما اگر زمانی که از موبایل استفاده نمی‌کنید هم این علائم را دارید پس توصیه می‌کنیم به پزشک مراجعه نمایید تا با معاینه و انجام تست‌هایی تشخیص داده شود میزان آسیبی که دستتان دیده تا چه اندازه است. ممکن است دچار آسیب ناشی از فشار مکرر، سندرم تونل کارپال، سندرم تونل کوبیتال، تاندونیت یا آرتروز شده باشید که در صورت تشدید و عدم درمان می‌تواند غیرقابل‌درمان شده و دستتان را ناتوان کند. درمان تاندونیت، آرتروز یا آسیب عصب شامل بی‌حرکت نگه‌داشتن دست با بریس یا اسپلینت، مصرف دارو و حتی عمل جراحی می‌شود.

اگر دچار دست درد ناشی از استفاده زیاد از موبایل هستید، ایجاد تغییراتی در سبک زندگی مانند محدودکردن مدت‌زمان استفاده از موبایل و دیگر ابزارهای دستی می‌تواند کمک زیادی به پیشگیری از درد و آسیب بیشتر دست بکند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها