سه استراتژی جذب نسل "زد"

چگونه زومرها را مشتری شرکت خود کنیم؟
۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۸
سه استراتژی جذب نسل "زد"

اگر برنامه‌ای برای مسئولیت اجتماعی شرکت خود ندارید، در واقع خود را به عنوان یک کارآفرین برای شکست آماده کرده‌اید. چون شرکت شما باید حالا مشتریانی از نسل زد و نسل هزاره را جذب کند و نمی‌تواند بدون برنامه مسئولیت اجتماعی این کار را انجام دهد.

فردای اقتصاد: متولدین نیمه دهه ۱۹۹۰ تا اوایل دهه ۲۰۱۰ معروف به نسل زد هستند که به نام زومرها هم شناخته می‌شوند. شرکت‌ها حالا دیگر شاهد ورود آن‌ها به بازارها به عنوان مشتریان بالقوه خود هستند. اگر شرکتی می‌خواهد امیدوار باشد که بتواند توجه این نسل و نسل هزاره (متولدین ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۶) را به محصولاتشان جلب کند، نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن برنامه‌های مسئولیت اجتماعی این کار را انجام دهد. این برنامه‌ها تلفیقی است از پاسخگو بودن شرکت، پایداری و فعالیت‌های خیریه آن. این موارد در مجموع شهرت برند شما را تشکیل می‌دهند و البته در کنار آن، سیاره زمین را به جایی بهتر برای زندگی تبدیل می‌کنند. البته فقط مشتری‌ها نیستند که حاضرند برای قدم‌های مثبت پول خود را صرف کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که ۷۰ درصد سرمایه‌گذاران نیز می‌خواهند در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که ارزش‌هایشان با ارزش‌های آن‌ها هم‌راستاست.

گر چه بحث مسئولیت اجتماعی در دوران پاندمی مورد توجه بیشتری قرار گرفت، اما سابقه آن به دهه ۱۹۷۰ باز می‌گردد. در آن زمان نخستین‌بار ایده " قرارداد اجتماعی" بین کسب‌وکار و جامعه از سوی کمیته توسعه اقتصادی مطرح شده بود. تردیدی نیست که برنامه‌های مسئولیت اجتماعی نتایجی واقعی در پی دارند اما برای هر شرکتی که می‌خواهد با ارزش‌های خود ادامه حیات دهد، با چالش‌های زیادی همراه است. یک شرکت چگونه می‌تواند اطمینان حاصل کند که یک برنامه مسئولیت اجتماعی موثری را در پیش گرفته است که چیزی بر جهان پیرامون‌اش اضافه می‌کند؟ کِوین کامینیار، موسس و مدیرعامل موسسه Yellow Tree Marketing در مصاحبه‌ای درباره اهمیت برنامه‌های مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و تجربه‌ شرکت خودش در این رابطه ۳ گام را برای جلب توجه مشتریان نسل هزاره و زومرها پیشنهاد می‌کند:

  1. یک ابتکار عمل خلاقانه انتخاب کنید

تصمیم گرفتن درباره یک شعار برای آغاز یک جریان‌سازی  و ایجاد تغییر می‌تواند کاری دشوار و حتی ناامیدکننده باشد. خوشبختانه می‌توان کاری کرد که اینگونه نباشد. کامینیار می‌گوید: "هر وقت شخصی به این می‌اندیشد که چگونه می‌تواند تغییری ایجاد کند، به فکر کاری پیچیده مثل تولید یک خودروی برقی می‌افند. در حالی‌که این درست نیست. کارهای زیادی هستند که می‌توانیم آن‌ها را انجام دهیم." کامینیار در شرکت خود به همراه تیم‌اش در تلاش است تا سطح دی‌اکسید کربن کره زمین را کاهش دهد. آن‌ها این کار را با کاشت درخت برای هر یک از مشتری‌هایشان انجام می‌دهند. کاشت هر درخت سالانه ۲۰ پوند از دی‌اکسید کربن را از محیط زیست کم می‌کند و این روند حدودا ۲۰ سال ادامه می‌یابد. تا کنون این موسسه ۹۸ درخت در ایالت کالیفرنیای آمریکا، کشور انگلستان، کنیا و جنگل‌های بارانی آمازون کاشته است.

وقتی بحث حمایت از یک ابتکار عمل (initiative) به میان می‌آید که شرکت شما و مشتریانتان به آن اهمیت می‌دهند، تعداد اقداماتی که می‌توانید در این راستا انجام دهید، نامحدود است. به طور مثال زنجیره تولید سالادهایی با برند "سوئیت‌گرین"، برای خود هدفگذاری کرده است که تا سال ۲۰۲۷ تولید کربن را در ارایه محصولاتش به صفر برساند. برند ورزشی تفریحی "لولولمون" هم در تلاش است تا از سنگینی باری که بر محیط زیست تحمیل می‌کند، بکاهد. همزمان، برندهای پرآوازه‌ای همچون دیزنی و مایکروسافت چندین ابتکار عمل را به دست گرفته‌اند.

۲- یک شریک خوب بیابید

از زمانی که ابتکار عمل مناسبی را برای شرکت خود پیدا کردید، یک شریک خوب هم برای خود بیابید تا انجام امور تسهیل شود. کامینیار در این رابطه می‌گوید: « یافتن یک شریک خوب بهترین راه برای این است که از فشار کار خلاص شوید. در این صورت دیگر نیازی نخواهد بود که نگران عملیات اجرایی یا فرآیند انجام برنامه انتخابی‌تان باشید.» به عنوان مثال شرکت Yellow Tree Marketing با شرکت One Tree Planted که مقر آن در کانادا واقع است و در زمینه کاشت درخت در سرتاسر جهان فعال است، شریک شده است. باز هم باید بدانید که گزینه‌های فراوانی برای انتخاب شریک وجود دارد اگر بدانید که کجا به دنبالش بگردید." (شاید به عنوان راهنمایی اولیه سرچ گوگل را به شما پیشنهاد کنیم.) مثال دیگر شرکت اسباب‌بازی لگو است که برای توانمندسازی کودکان از طریق بازی با یونیسف و World Wildlife Fund (WWF) همکاری می‌کند.

۳- برای پیام برند خود استراتژی داشته باشید

کار با داشتن یک ابتکار عمل و شریک تمام نمی‌شود. آخرین گام، مهم‌ترین گام است: تبدیل یک ایده به عمل. کامینیار می‌گوید: "می‌توانیم یک برند داشته باشیم و بگوییم این مشکلات همیشه وجود دارند و با قاطعیت ابراز تاسف کنیم که این چقدر ناعادلانه است. اما مردم واقعا می‌خواهند بدانند که چگونه می‌توان یک تغییر را ایجاد کرد."

کامینیار می‌گوید که این کمک می‌کند تا یک درخواست مستقیم را به اقدام تبدیل کنیم. به مردم بگویید که هدف برند شما چیست، با چه کسی شریک هستید و چگونه پیشرفت خود را مورد سنجش قرار می‌دهید. کلید دیگر برای یک موفقیت پایدار؟ اجازه دهید مردم بدانند که به عنوان مشتریان شما چه کاری می توانند در راستای کمک به هدفتان انجام دهند تا حس کنند شما آن‌ها را راهنمایی می‌کنید. این باعث می‌شود شما و مشتریانتان یک هدف مشترک داشته باشید: تغییر برای دنیایی بهتر. به عنوان مثال شرکت کامینیار اجازه می‌دهد کاربران ببینند چگونه برنامه مسئولیت اجتماعی شرکت بر اعداد و ارقام تاثیر می‌گذارد: تعداد مشتریان خوشحال (۴۱)، تعداد درختان کاشته شده (۹۸) و میزان وزن دی اکسید کربن که از بین خواهد رفت بر اساس معیار وزنی پوند: (۴۱ هزار و ۱۲۰).

این‌ها مسایلی است که این روزها از دید زومرها پنهان نمی‌ماند، نسلی که امروز ۴۰ درصد از مصرف‌کنندگان آمریکایی را تشکیل می‌دهد.

منبع:  Entrepreneur

مترجم: شادی آذری حمیدیان

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار