۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸
گرانی گوشت مردم را مجبور به خوردن این گیاه کرد

نیما باغبانی، دبیر انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی گفت: باتوجه به ارزش غذایی قارچ و بالا رفتن قیمت گوشت مردم سعی کردند کسری مصرف پروتئین را با قارچ پر کنند.

ایلنا: نیما باغبانی در پاسخ به این پرسش که مصرف قارچ در روسیه بالاست آیا بعد از بهبود روابط تجاری ایران و روسیه قارچ تولیدی ایران در بازار این کشور سهمی به‌دست آورد؟ گفت: ایران هیچگاه مشکلی بابت فروش قارچ به روسیه نداشت و واردکنندگان و تجار روس باتوجه به کیفیت محصول قارچ ایرانی و ارگانیک بودن آن تمایل به خرید قارچ از ایران را داشتند؛ مشکل اصلی تولیدکننده و صادرکننده ایرانی این است که نمی‌تواند با قیمت مناسب این محصول را صادر کند چراکه هزینه حمل هوایی این محصول بالاست.

 به گفته این فعال اقتصادی؛ قارچ یک محصول حجمی است که میزان وزن به حجم‌ آن پایین‌تر است از این‌رو هزینه ارسال آن بالا می‌رود.

وی با بیان اینکه برای صادرات و تجارت باید سوخت یارانه‌ای تخصیص داده شود، تصریح کرد: اگر به‌صورت آزاد صادرات انجام شود قیمت تمام شده صادرات نسبت به نرخی که می‌خواهند که این محصول را عرضه کنند افزایش پیدا می‌کند؛ در نشست‌های مختلف در وزارتخانه کشاورزی و صمت به بحث صادرات قارچ پرداختیم و مقرر شد که یارانه‌ای برای سوخت حمل و نقل هوایی و صادرات قارچ به روسیه تخصیص داده شود اما در عمل این مهم عملیاتی نشد و در حد شعار باقی ماند و اینگونه بازاری که می‌توانیم بالای ۵۰ هزار تن قارچ صادرات داشته باشیم یک صدم درصد آن محقق نشده است.

باغبانی ادامه داد: در حال حاضر صادرات قارچ به ‌روسیه در حجم کم آن هم به‌صورت زمینی و برای تکمیل سبد صادراتی صادرکننده انجام می‌شود؛ به عنوان مثال صادرکننده‌ای که بازار فلفل دلمه‌ای، خیار، گوجه و کیوی.... روسیه را گرفته است در کنار این محصولات قارچ را هم صادر می‌کند اما آنچه مسلم است این شیوه صادرات برای صادرکننده سودی در پی ندارد.

دبیر انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی با اشاره به میزان واردات قارچ به روسیه، گفت: روس‌ها سالیانه بالای ۲۰۰ هزار تن قارچ از لهستان وارد می‌کند و لهستان به واسطه نیاز روسیه تولید این محصول را از ۶ هزار تن در سال ۲۰۱۴ میلادی به ۴۰۰ هزار تن در ۲۰۲۲ میلادی رساند؛ اگر ایران بتواند بازار روسیه را در اختیار بگیرد ظرفیت تولید ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن قارچ در سال را دارد.

وی با بیان اینکه بخش اعظم قارچ تولیدی در کشور در بازار داخلی مصرف می‌شود، تصریح کرد: سال گذشته ۲۱۰ هزار تن قارچ در کشور تولید و بخش اعظم آن در بازار داخلی مصرف ‌شد؛ میزان تولید و مصرف قارچ در ایران نسبت به استانداردهای جهانی عقب است؛ استاندارد جهانی مصرف قارچ ۴.۵ کیلوگرم است این در حالیست که مصرف سرانه در ایران ۲.۵ کیلوگرم است.

باغبانی امارات، کویت، قطر، عراق و ارمنستان را به عنوان مقاصد صادراتی قارچ ایران معرفی کرد و افزود: عراق برای خرید قارچ از ایران استانداردهای سختی اعمال نمی‌کند اما استانداردها امارات برای واردات این محصول سخت است. در ۶ ماه دوم سال گذشته هر ماه حدود هزار تن قارچ صادر شد یعنی قریب ۶ هزار تن با ارزش صادراتی ۱۲ میلیون دلار.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ میزان مصرف قارچ در کشور بالا رفت؟ گفت: باتوجه به ارزش غذایی قارچ و بالا رفتن قیمت گوشت مردم سعی کردند کسری مصرف پروتئین را با قارچ پرکند و این محصول توانست جایگزین مناسب و سالمی برای پروتئین‌های دیگر شود.

 به گفته وی؛ قیمت قارچ فله به صورت عمده فروشی کیلویی ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان  و خرده فروشی بین ۶۵ تا ۷۰ هزارتومان است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها