۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
بزرگترین خریداران کالای ایرانی در اروپا

مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در دو ماهه نخست سال جاری میلادی با کاهش ۹ درصدی به ۷۶۱ میلیون یورو رسید. 

فردای اقتصاد: جدیدترین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار اروپا (یورو استات) نشان می‌دهد تجارت ایران و ۲۷عضو اتحادیه اروپا در دو ماهه نخست سال جاری میلادی به ۷۶۱میلیون یورو رسیده است. مبادلات ایران و اتحادیه اروپا در دو ماهه نخست ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد کاهش داشته است. در ماه های ژانویه و فوریه سال قبل ۸۳۸ میلیون یورو کالا بین دو طرف مبادله شده بود.

بر اساس این گزارش واردات اتحادیه اروپا از ایران در دو ماهه نخست ۲۰۲۳ با افت ۱۷درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۱۳۹میلیون یورو رسیده است. در ماه‌های ژانویه و فوریه سال قبل ۱۶۸میلیون یورو کالا از ایران توسط کشورهای اروپایی وارد شده بود.

صادرات اتحادیه اروپا به ایران در ماه‌های ژانویه و فوریه امسال نیز ۷درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته و به ۶۲۲میلیون یورو رسیده است. اتحادیه اروپا در دو ماهه نخست سال قبل ۶۷۰میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود.

آلمان در رتبه اول تجارت با ایران

آلمان بزرگترین شریک تجاری ایران در میان کشورهای اروپایی در دو ماهه ۲۰۲۳ بوده است و ۳۱درصد از کل تجارت ایران و اتحادیه اروپا در این مدت با آلمان بوده است.

مبادلات تجاری ایران و آلمان در دو ماهه سال جاری میلادی ۲۲درصد کاهش یافته و به ۲۴۳میلیون یورو رسیده است. تجارت دو کشور در ماه‌های ژانویه و فوریه سال قبل ۳۱۵میلیون یورو اعلام شده بود.

واردات آلمان از ایران در دو ماهه امسال ۱۹درصد کاهش یافته و به ۴۶میلیون یورو رسیده است. صادرات آلمان به ایران نیز در این مدت ۲۳درصد کاهش یافته و به ۱۹۷میلیون یورو رسیده است. آلمان در دو ماهه سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۵۷میلیون یورو کالا از ایران وارد و ۲۵۸میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود.

ایتالیا و اسپانیا در رتبه دوم و سوم تجارت با ایران

ایتالیا و اسپانیا نیز به ترتیب دومین و سومین شرکای تجاری ایران در اتحادیه اروپا طی دو ماهه نخست ۲۰۲۳ بوده‌اند. تجارت ایران و ایتالیا در این مدت با کاهش ۴۴درصدی به ۱۰۹میلیون یورو و تجارت ایران با اسپانیا با کاهش ۲۹درصدی به ۴۷میلیون یورو رسیده است.

یورو استات همچنین اعلام کرد مبادلات تجاری ایران و فرانسه در دو ماهه نخست سال جاری میلادی با رشد قابل توجه ۳۴درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۴۷میلیون یورو رسیده است. مبادلات تجاری ایران و فرانسه در ماه‌های ژانویه و فوریه سال قبل ۳۵میلیون یورو اعلام شده بود.

رشد ۳۴درصدی تجارت دو کشور در دو ماهه نخست سال جاری میلادی در حالی است که طی ۱۲ماهه سال ۲۰۲۲ نیز مبادلات دو کشور با رشد ۳۶درصدی مواجه شده و به ۳۳۱میلیون یورو رسیده بود.

بر اساس این گزارش، صادرات فرانسه به ایران در دو ماهه ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۴درصد رشد کرده و از ۳۲میلیون یورو به ۴۳میلیون یورو افزایش یافته است. واردات این کشور از ایران در دو ماهه نخست امسال نیز ۳۳درصد افزایش یافته و به ۴میلیون یورو رسیده است. فرانسه در ماه‌های ژانویه و فوریه سال قبل ۳ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار