برنامه کامل خط سود ۱۲ اردیبهشت

منافع قابل‌توجه بهره‌برداری کامل از هویزه برای فارس

علی نیازی، مدیر مالی شرکت پالایش گاز هویزه خلیج فارس و محمدرضا تفرشی، کارشناس صنعت پرداخت و سروش بهرامی، عضو تحریریه فردای اقتصاد
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹
منافع قابل‌توجه بهره‌برداری کامل از هویزه برای فارس

در برنامه خط سود ۱۲ اردیبهشت همراه با علی نیازی، مدیر مالی شرکت پالایش گاز هویزه خلیج فارس، به بررسی مسائل پیرامون این پروژه مهم پرداختیم. پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس با اعتبار ارزی یک میلیون و ۳۳۸ هزار یورو و ۲۲ هزار میلیارد اعتبار ریالی بهره برداری شد.

در بخش اول برنامه خط سود امروز سروش بهرامی، عضو تحریریه فردای اقتصاد، به بررسی آخرین اخبار از تحولات شرکتی طی هفته گذشته پرداخت.  خبرهایی از لغو پذیرش شرکت مارگارین تا صادرات خودروهای ایرانی به روسیه.

در بخش دوم برنامه نیز محمدرضا تفرشی، کارشناس صنعت پرداخت، از آخرین تغییر و تحولات رخ داده در نظام کارمزدی این صنعت صحبت کرد. تفرشی عنوان کرد که آخرین تغییر نظام کارمزدی در صنعت پرداخت به ۱۵ سال پیش باز می‌گردد و از آن زمان تاکنون، تحول در این نظام یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین مطالبه‌های فعالان این صنعت بوده است زیرا مبحث کارمزدی مانع از ایجاد یک بازار رقابتی می‌شود و اجازه نمی‌دهد که پتانسیل‌ها در صنعت پرداخت کشور شکوفا شود. او افزود این اتفاق همچنین موجب می‌شود که شرکت‌های نوپا و استارتاپ نیز به دلیل عدم توانایی رقابت نتوانند به این بازار وارد شوند و نوآوری از بین می‌رود. تفرشی در ادامه به تغییرات اخیر نظام کارمزدی پرداخت و عنوان کرد که در گذشته دو گروه در این روند کارمزد پرداخت می‌کردند که یکی بانک صادرکننده با نرخ ۲۵ تومان برای هر میزان تراکنش بود و طرف دیگر نیز بانک پذیرنده با پرداخت ۵۰ تا ۲۵۰ تومان کارمزد به نسبت میزان تراکنش. او افزود که در طرح جدید اما شخص پذیرنده نیز به پرداخت‌کنندگان کارمزد اضافه می‌شود به این صورت که پذیرنده تا سقف تراکنش ۶۰۰ هزار تومان بایستی ۱۲۰ تومان کارمزد بدهد و برای مبالغ بیش از ۶۰۰ هزار تومان، عددی بین ۱۲۰ تا ۴۰۰۰ تومان از پذیرنده کارمزد دریافت می‌شود. او ادامه داد که برای بانک پذیرنده نیز این کارمزد از ۴۸۰ تا ۱۶هزار تومان خواهد بود و کارمزد بانک صادرکننده با کاهش یک تومانی به ۲۴ تومان رسیده است. تفرشی همچنین به این موضوع اشاره کرد که فعلا مصوبه مکتوبی برای شرکت‌های پرداخت عنوان نشده است اما همین تغییر کارمزدی موجب می‌شود تا شرکت‌های PSP ناسالم نتوانند همانند گذشته به کار خود ادامه دهند.

در بخش سوم برنامه امروز همراه با علی نیازی، مدیر مالی شرکت پالایش گاز هویزه خلیج فارس، به بررسی مسائل پیرامون این پروژه مهم پرداختیم. پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس با اعتبار ارزی یک میلیون و ۳۳۸ هزار یورو و ۲۲ هزار میلیارد اعتبار ریالی بهره برداری شد. در این پالایشگاه روزانه، ۹۷ هزار بشکه گاز طبیعی، ۶ هزار و ۶۴۹ تن گاز شیرین و ۴۱ تن گوگرد جامد تولید می‌شود. شرکت پالایش گاز هویزه خلیج ‌فارس یک پالایشگاه گاز در منطقه جفیر شهرستان هویزه از توابع استان خوزستان است که گاز ترش همراه نفت را از چاه‌ها و تاسیسات بهره برداری میادین نفتی غرب کارون یعنی میدان نفتی یادآوران، میدان نفتی آزادگان شمالی و میدان نفتی یاران شمالی جمع‌آوری و پالایش کرده و به گاز شیرین تبدیل می‌کند. محصول این پالایشگاه علاوه بر تزریق روزانه ۳۴۰ میلیون فوت مکعب گاز طبیعی به شبکه گاز سراسری، روزانه ۹۷ هزار بشکه (سه هزار و ۹۹۰ تن) ان ‌جی ‌ال است که به‌عنوان خوراک با یک خط لوله به پتروشیمی بندرامام ارسال خواهد شد، این پالایشگاه روزانه ۴۱ تن گوگرد گرانول‌شده برای مصارف صنعتی و کشاورزی نیز تولید خواهد کرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    همیشه بار رو انداختین روی دوش مردم.این ادارات بجای اداره امور گردنه گیر شدن و هزینه های سنگینی روی دوش مردم میزارن
  • حمید ابولحسنی IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    مرسی،عالی هستید،تشکر
  • مصطفی IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    به عنوان کسی که تمام برنامه های خط سود رو دیدم، توصیه ام این است که : اولا تیکه نیندازید و حرفه ای بمانید. دوم این استایل برنامه در سال 1402 رو (که قبلا مشابهش رو با آقای نوید خاندوزی داشتید) حفظ کنید. خیلی بهتره. واقعا حیف شد که از هفته ای 2 جلسه (که خیلی هم رعایت نمیشد البته) رسیدید به هفته ای یک
  • Esmaiel IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
    پس طبق گفته مدیر محترم مالی پالایشگاه ویزه با حدود 25 درصد ظرفیت افتتاح شده است . بر مبنای این سناریو انتظار میرفت کمی در خصوص شاخصهای اقتصادی طرح اطلاعاتی به اهالی بازار سرمایه ارایه می شد .
  • محمدرضا کیانفر IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
    . مجید تفرشی کارشناس تاریخ گفت: جنازه‌ی برجام آرزوی دولت جدید ایران است. آقای تفرشی، هدف از برجام رفع تحریمها بود که چون آمریکا عضوش نیست نمی‌تواند به مقصد برساندمان فقط مذاکره‌ی مستقیم و بدون واسطه با آمریکا قتصادمان را از ورشکستگی نجات خواهد داد. سایه‌ات را متصل ذوق وصالت حاصل است، نیست دور از دو