۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
دلیل اختلال در پیام‌رسان‌های بومی چه بود؟ 

چند پیام‌رسان داخلی شب گذشته برای مدت چند ساعت با اختلال مواجه شدند و مشکلات بعضی از آن‌ها تا صبح امروز ادامه داشت.

فردای اقتصاد - چند پیام‌رسان داخلی شب گذشته برای مدت چند ساعت با اختلال مواجه شدند و مشکلات بعضی از آن‌ها تا صبح امروز ادامه داشت.

وزارت ارتباطات دلیل این اختلال را قطع برق مرکز داده ( دیتاسنتر) اعلام کرد و از کاربران برای بروز این مشکل عذرخواهی کرد هرچند اعلام کرده‌اند که اگر تمهیدات لازم را انجام نداده بودند دامنه این اختلالات می‌توانست بیشتر هم باشد. 

محمد احسان خرامید مدیر مرکز اطلاع رسانی وزارت ارتباطات شب گذشته در گفت وگو با شبکه خبر گفت: « در تلاش هستیم تا فرایند فنی بعد از وصل شدن این برق انجام شود و بتوانیم به زودی اختلال روی پیام‌رسان‌های داخلی را حل تا آنها امکان خدمت‌رسانی به مردم را داشته باشند.» 

خرامید همچنین صبح امروز در مصاحبه دیگری گفت: حدود ساعت هشت امروز با تلاشی که همکاران من انجام دادند و تیم پیام‌رسان ایتا که تلاش شبانه‌روزی را در چند ساعت گذشته انجام دادند، اختلال در این پیام‌رسان هم حل شد. دیگر پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی هم شب گذشته بدون مشکل در حال فعالیت بودند، برخی از آنها هم که مشکلاتی برایشان ایجاد شده بود که تا انتهای شب گذشته هم مشکل حل شد.

مصاحبه مدیر مرکز اطلاع رسانی وزارت ارتباطات از طریق اسکایپ ( متعلق به شرکت مایکروسافت ) با صدا و سیما و توضیح درباره اختلال پیام‌رسانهای داخلی باعث واکنش کاربران در شبکه‌های اجتماعی شد. 

چالش‌های حمایت دولت از پیام‌رسان‌ها

هرچند قطع برق و اختلالات فنی پیش از این نیز در مراکز داده سابقه داشته اما قطع یکباره چندین پیام‌رسان داخلی، نشانه استفاده مشترک این پلتفرم‌ها از یک مرکز داده است. 

مقامات وزارت ارتباطات به دیتاسنتری که این اختلال در آن رخ داده اشاره نکرده‌اند اما برخی کارشناسان در شبکه‌های اجتماعی قطع برق در دیتاسنتر بومهن متعلق به وزارت ارتباطات را عامل این اختلال معرفی کرده‌اند. 

این دیتاسنتر که مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات هم نام دارد در شهریور ماه سال ۱۳۹۹  و در دولت قبلی با هدف حمایت از خدمات پایه و ایجاد زیرساخت‌ها ایجاد شد. مدیرعامل وقت شرکت زیرساخت در آن زمان اعلام کرده بود که این مرکز برای ارایه خدمات رایگان به پیام‌رسان‌ها و موتورهای جست وجوگر بومی در بومهن تهران راه‌اندازی شده است. 

در تصاویری که شب گذشته از این دیتاسنتر روی شبکه‌های اجتماعی منتشر شده حضور وزیر ارتباطات در هنگام این اختلال و تلاش برای حل این مشکل دیده می‌شود. 

عیسی زارع‌پور در طی ماه‌های اخیر و بعد از محدودیت‌های اخیر اینترنتی و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی بر حمایت همه جانبه از پیام‌رسان‌های بومی تاکید کرده‌اند. 

هفته گذشته زارع پور اعلام کرد که پیام‌رسان‌های داخلی امکانی را فراهم کرده‌اند تا کاربران آنها با یکدیگر تبادل پیام داشته باشند. 

به نظر می‌رسد بخشی از حمایت‌های دولتی از پیام‌رسان‌های داخلی شامل ارایه خدمات دیتاسنتر به این پلتفرم‌هاست و این موضوعی است که در هنگام قطع برق این دیتاسنتر دولتی تمام پلتفرم‌های استفاده کننده از این خدمات را دچار مشکل کرده است. 

همچنین تمرکز وزارت ارتباطات بر حمایت از پیام‌رسان‌ها به عنوان مسیر رشد ارتباطات در کشور مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته است. انتشار ویدیویی از مدیر مرکز اطلاع رسانی وزارت ارتباطات در حالی که از طریق پیام رسان اسکایپ در مورد اختلال پیام‌رسان‌های داخلی مصاحبه می‌کرد نیز در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شده است. 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار