۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
ایده‌های خطرناک تورم‌ساز

سناریوهای آینده تورم، موضوع اصلی بحث و بررسی صاحبنظران در قسمت جدید برنامه «گفت‌وگوی فردا» بود.

فردای اقتصاد: در این نشست که با حضور علی سعدوندی، پرویز خسروشاهی و محبوبه داودی و با میزبانی مرتضی کاظمی برگزار شد ضمن بررسی ریشه‌ها و پیامدهای روند فعلی تورم، رویکردهای مختلف برای مقابله با تورم‌سازی و همچنین اهمیت علیت نقدینگی و سیاست‌های پولی مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

سناریوی اول؛ اجرای توصیه‌های گروهی از کارشناسان و سیاستمداران که بر محوریت قیمت‌گذاری دستوری برای قیمت ارز و محصولات تاکید دارند. این گروه به علیت نقدینگی (به عنوان عامل اصلی) باور ندارند و ضمن توصیه به بی‌توجهی به قیمت‌های بازار، عددهای رسمی (۱۲ یا ۱۵ هزار تومان) را به سیاستگذار توصیه می‌کنند. این گروه هر چند در جامعه علمی کمتر شناخته شده هستند اما معمولاً در سیاستگذاری بانفوذتر بوده‌اند.  
سناریوی دوم؛ اجرای توصیه‌های گروهی از اقتصاددانان و سیاستگذاران است که بر علیت نقدینگی و سیاستهای پولی در ایجاد و مهار تورم تاکید دارند و نوسانات نرخ ارز را معلول دانسته و به برطرف کردن ناترازی ها در بودجه و نظام بانکی و همچنین به اهمیت سیاست پولی تاکید دارند. این گروه هر چند در جامعه علمی بسیار بیشتر شناخته شده هستند اما معمولاً در سیاستگذاری بسیار کم‌نفوذ بوده اند. سوال اصلی مطرح شده در این نشست این بود که اجرای هر کدام از سناریوها به چه نتایجی در تورم و نرخ ارز منجر خواهد شد.

در نشست بعدی «گفت‌وگوی فردا» قرار است نمایندگانی از این دو رویکرد برای مناظره و مباحثه در برنامه حضور پیدا کنند. 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • alireza IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    بسیار عالی . سپاسگذارم پیشنهاد میکنم از عناصر سیاست گذار مخصوصا دولت و بانک مرکزی نیز در برنامه دعوت کنید
    • مهدی IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
      از بانک‌مرکزی و دولت کسی پا نمیشه بیاد تو این برنامه ها..... چون اولا اونا خودشون رو به کسی پاسخگو نمیدونن. دوما خودشون رو علامه دهر و بی نیاز از هرگونه یادگیری میدونن. سوما اونا سیاست هایی را میخوان اجرا کنن که به اشتباه بودن اونا واقف هستند ولیکن برای کسب محبوبیت های پوپولیستی اونارو اجرا میکنن.
  • ابراهیم اسلامی IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    با درود و سپاس
  • IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
    سپرده بانکی که زودتر از سررسید ابطال میشه علاوه بر پس گرفتن سودهای بانکی در مدت مذکور بابت فرصت از دست رفته و اینکه روی اون پول بانک نتونسته حساب کنه جریمه تعلق بگیره بانکهای خارجی هم دارند
  • رضا US ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    لطفا معرفی تفصیلی تر از نام و نام خانوادگی مهمانان چه در توضیحات مکتوب در صفحه و چه در خود برنامه ارائه بفرمایید. تحصیلات مهمانان، تحقیقات و سوابق و.... تصمیم بیننده برای مشاهده یک برنامه نود دقیقه یی قاعدتا بر همین مبنا خواهد بود.

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین ویدیوها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار