۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۶
سواد اقتصادی/ تفاوت خودکفایی و اقتصاد بسته

اقتصاد باز و اقتصاد بسته چیست؟ آیا همانطور که خیلی‌هایمان فکر می‌کنیم خودکفایی یک مفوم اقتصادی مطلقا مثبت و مطلوب است؟ تفاوت خودکفایی اقتصادی و اقتصاد بسته در چیست؟

اقتصاد باز و اقتصاد بسته به زیان ساده: خودکفایی اقتصادی در توصیف کشوری به کار می‌رود که می‌تواند بدون تجارت بین‌المللی زنده بماند. اگر این کشور با میل خود این کار را انجام دهد و از تجارت با کشورهای دیگر امتناع کند، آن را اقتصاد بسته می‌نامیم، یا به عبارتی نقطه مقابل اقتصاد باز قرار می‌گیرد.

تنها کشوری که امروزه به اقتصاد بسته نزدیک شده است، کره شمالی است، اما حتی آنها هم در مقداری تجارت بین‌المللی عمدتاً با چین شرکت می‌کنند. در حال حاضر، حتی اگر یک کشور بتواند اقتصاد بسته‌ای داشته باشد، آیا این کار باید انجام شود؟

خودکفایی اقتصادی به زبان ساده

بیایید فرض کنیم کشور A دارای مقدار زیادی نفت برای استخراج ارزان است، اما زمین‌هایش بیابانی است و برای کشاورزی مناسب نیست. در حالی که کشور B شرایط عالی برای کشاورزی دارد اما نفت بسیار کمتری دارد و حتی استخراج آن سخت و گران است. اگر آنها به اندازه کافی بلندپرواز باشند، کشور A می‌تواند راهی برای تغذیه شهروندان خود بیابد و کشور B می تواند نفت خود را استخراج کند. اما آیا منطقی نیست که هر کشوری در هر چیزی که برای تولید آن مجهزتر است، تخصص داشته باشد؟

اکثر کشورها موافق هستند و به همین دلیل تمایل دارند به وضعیت ۱۰۰ درصد تجارت آزاد نزدیکتر باشند تا ۱۰۰ درصد خودکفایی. با این حال، در مواردی به دلایل امنیت ملی، مثلاً برخی صنایع کلیدی نظامی به یک روش فکری مبتنی بر خودکفایی متوسل می‌شوند.

اقتصاد باز چیست؟

یک اقتصاد باز اقتصادی است که فعالیت‌های اقتصادی بین اجتماع درون آن و بیرون از آن وجود دارد (اشخاص و حتی کسب‌وکارها می‌توانند خدمات و فراورده‌ها را با سایر افراد و کسب‌وکارهای جامعه بین‌المللی تجارت کنند و منابع مالی می‌توانند از پس مرزها به منظور سرمایه‌گذاری جریان داشته باشند.)

اقتصاد بسته چیست؟

اوتارکی یا سیاست خودبسندگی (به انگلیسی: autarky) معمولاً به وضعیتی گفته می‌شود که اقتصاد یک نظام سیاسی از پیگیری رسیدن به سرحد صرفاً قابلیت خودکفایی، عبور کرده و در اهداف و برنامه‌ریزی‌ها حد انزوای کامل اقتصادی را مدنظر قرار دهد. چنین نظام اقتصادی «اقتصاد بسته» نامیده می‌شود.

  • رسانه تصویری «فردای اقتصاد» برای آموزش این مفاهیم کلیدی به تهیه و دوبله ۱۰۰ ویدئوی کوتاه (بین یک تا ۲ دقیقه) از محتواهای معتبر علمی مبادرت کرده است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • foadzaherinbhani IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
    خیلی مفیدهست

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار