۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹
عراق پول این ایرانی‌ها را بلوکه می‌کند؟

رئیس و عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و عراق در گفت‌وگوهایی جداگانه، اخلال در روابط تجاری ایران و عراق را رد کرده و گفتند: مبادلات تجاری ایران و عراق طبق روال سابق انجام می‌شود و اتفاق جدیدی نیفتاده است.

تسنیم، "بانک مرکزی عراق اجازه انتقال دلار به ایران را ندارد" این خبری است که در روزهای اخیر در محافل خبری دست به دست می شود و در بازار هم اثراتی داشته است ولی پرس‌وجو از اعضای اتاق مشترک ایران و عراق نشان میدهد که این موضوع جدیدی نیست و مبادلات تجاری ایران و عراق به روال سابق انجام می شود.

حمید حسینی؛ عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و عراق در همین ارتباط و در واکنش به مشکل ایران برای دریافت ارز از عراق میگوید: اگرچه از گذشته مشکلاتی در نقل و انتقال ارز وجود داشته، اما به دلیل اینکه بازار ارز عراق، بازار باز بوده است ما هیچ مشکلی در تراکنش‌های مالی با عراق نداشتیم و در حال حاضر هم نداریم.

وی ادامه داد: اخیرا هم فدرال رزرو با توجه به اینکه باید ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار بابت پول نفت عراق تخصیص می‌داد؛ سختگیری‌هایی را شروع کرده و برای واردات در صورتی ارز تخصیص می‌دهد که گواهی مبدا آن مشخص و همچنین مدارک حمل آن موجود باشد؛ چرا که بخشی از ارزها برای پولشویی استفاده و بخشی هم به عنوان فساد خارج می‌شد و هیچ نظارتی بر بازار ارز عراق وجود نداشت.

حسینی تصریح کرد: در این شرایط صادرکننده ایرانی نمی‌تواند ارز را با نرخ رسمی از بانک مرکزی عراق دریافت کند؛ درواقع خریدار کالای ایرانی اگر بخواهد از ایران کالا بخرد مجبور است در بازار آزاد ارز خود را با نرخ ۷ تا ۸ درصد بالاتر تبدیل کند و به صادرکننده ایرانی پرداخت کند.

عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و عراق افزود: این به معنای آن نیست که ارز در صرافی‌های عراق وجود ندارد یا کم شده است؛ در حال حاضر واردکننده عراقی با ارائه اسناد به صرافی‌ها، با نرخ ۱۳۲۰ دینار یک دلار ارز دریافت می‌کند، اما شاید برای پرداخت پول واردات خود از ایران باید حدودا ۱۵۰۰ دینار به ازای هر دلار پرداخت کند که البته این موضوع قیمت ما را نسبت به رقبا افزایش می‌دهد که البته اخلالی در روابط تجاری ایران و عراق ایجاد نمی‌کند؛ به هر حال این وظیفه تاجر عراقی است که پول مارا بدهد؛ یا اسکناس دلار یا درهم در امارات یا لیر در ترکیه و حتی ریال در ایران.

وی با بیان اینکه مبادلات عراقی‌ها به طور کلی با دلار است چرا که نه دینار و نه یورو در آنجا کاربردی ندارد، گفت: مبادلات ایران و عراق به صورت فیزیکی و اسکناسی از نظام صرافی‌ها نقل و انتقال می‌یابد.

حسینی اظهار کرد: باوجود سختگیری‌ها در عراق مشکل خاصی در تجارت با ما ایجاد نشده است و روند تجاری ایران و عراق در همین یک ماهه ابتدایی ۱۴۰۲ با وجود تعطیلی نوروز و عید فطر و ماه رمضان مثبت بوده به نحوی که صادرات ۶۰۰ میلیون دلاری به این کشور همسایه داشتیم و پیش‌بینی می‌شوند این رقم در اردیبهشت ماه نیز بیشتر خواهد شد.

به گفته عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و عراق، به دلیل مزیت حمل و نقل و نزدیکی که ما به عراق داریم و همچنین قیمت رقابتی کالاهای ما، این ۷ یا ۸ درصد افزایش تبدیل ارز در صرافی عراقی نمی‌تواند مانع روابط ما با این کشور شود.

به گزارش تسنیم، یحیی ال اسحاق نیزدر واکنش به  اخبار محدودیت‌های جدید ارزی در مبادلات ایران و عراق گفته است: مبادلات تجاری ایران و عراق طبق روال سابق انجام می‌شود و اتفاق جدیدی نیفتاده است.

او تأکید کرد که بحث محدودیت‌های جدید ارزی در مبادلات بین ایران و عراق شایعه است و ما اطلاعی از آن نداریم.

وی افزود: محدودیت‌هایی در مبادلات ارزی بین ایران و عراق از گذشته وجود داشته، اما توافقاتی که بین بانک مرکزی ایران و عراق انجام شده، طبق روال سابق در حال اجراست.

رییس اتاق بازرگانی ایران و عراق خاطرنشان کرد: سال گذشته صادرات ایران به عراق ۱۰ میلیارد دلار را رد کرد و امسال هم در حال رشد است و مشکلی وجود ندارد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها