۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۸
هیچ وزیری در این وزارتخانه بی‌پول نمی‌ماند

 از ۱۳ وزیر آموزش و پرورش پس از انقلاب اسلامی تنها ۴ وزیر وزارت چهار ساله داشتند و باقی وزرا قبل از این مدت از این مسند کنار رفتند. اما چرا این وزارت‌خانه در طول سالیان تا این حد دستخوش تغییرات گسترده شده و همواره با مشکلات مختلف از جمله تامین اعتبار و بودجه روبه رو بوده است.

همشهری آنلاین: اکبر احمدپور عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این سوال به همشهری آنلاین گفت: نگاهی که متاسفانه در گذشته وجود داشته نگاه جامعی نسبت به آموزش و پرورش نبوده است. یعنی نگاه دولت‌ها این نبوده که هرگونه سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش مایه پیشرفت کل کشور و تقویت این حوزه باعث تقویت همه حوزه‌ها می‌شود. آموزش و پروش در همه ابعاد و حوزه‌ها که مقام معظم رهبری نیز اشاره داشتند اثرگذار است اما نگاه‌ها دولت‌ها چنین نبوده است.

نماینده خراسان رضوی در مجلس ادامه داد: دولت‌ها عمدتا وزارت‌خانه را وزارت‌خانه‌ ساده‌ای دیدند و حتی با توجه به هزینه‌های بالای این وزارت‌خانه برخی تصور کردند که نباید برای آموزش و پروش این مقدار هزینه کرد. بنابراین در نتیجه این نگاه جزیی و ناقص نسبت به آموزش و پرورش باعث شده که نتوانند وزیری که به لحاظ اجرایی از اقتدار و به لحاظ کشوری از پشتوانه برخوردار باشد معرفی کنند. در نتیجه ما شاهد بی ثباتی بسیار در این حوزه بودیم که اگر نگاه جامعی وجود داشت این آشتفگی رخ نمی‌داد.

احمدپور درباره مشکلات مالی آموزش و پرورش نیز گفت: باید در این زمینه دولت و مجلس با یکدیگر همکاری کنند تا مشکل بودجه آموزش و پروش یک بار برای همیشه حل شود. به لحاظ جایگاه و اهمیت تعلیم و تربیت و نقشی که آموزش و پروش در ارتقای کیفی و معنوی و علمی کشور دارد باید مشکل بودجه این وزارت خانه به نحو شایسته‌ای حل شود. سرمایه گذاری در حوزه آموزش و پروش باید ویژه باشد و انجام بگیرد که نیازمند همکاری دولت و مجلس است.

این عضو کمیسیون آموزش با اشاره به راهکارهای ارتقای آموزش و پرورش افزود: باید وزیری داشته باشیم که اولا از دل آموزش و پروش آمده، با مشکلات آموزش و پروش و ابعاد مختلف آموزش و پروش آشنا و نیروهای آموزش و پرورش نیز نگاه مثبتی به او داشته باشند. وزیر باید نگاهی جامع به این حوزه و نقشی که این وزارت خانه در رشد کشور دارد داشته باشد و اگر چنین شخصی روی کار بیاید فکر می‌کنم زمینه ثبات لازم و ارتقا آموزش و پروش فراهم می‌شود.

احمدپور درباره پیگیری‌های مجلس دراین زمینه تاکید کرد: در گذشته ما جلساتی در این زمینه داشتیم. توصیه کمیسیون هم همواره این بوده که افرادی که انتخاب می‌شوند برجسته و ثبات لازم را برای فعالیت داشته باشند. اما متاسفانه دولت‌ها کمتر در این زمینه اهمیت دادند و حتی مشورت نیز با مجلس نداشتند. اگر دولت‌ها در این زمینه با مجلس مشورت کنند قطعا افراد بهتری معرفی می‌شوند و سیاست‌ها را به درستی پیگیری و اجرا خواهند کرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها