۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۸
بخش خصوصی نقشی در تصمیم گیری های صنعت فولاد ندارند

رئیس هیئت مدیره شرکت روهینا جنوب معتقد است: بسیاری از تصمیمات دولت و وزارت صمت پشت درهای بسته گرفته شده و بخش خصوصی کوچکترین نقشی در این تصمیم گیری ها ندارد حتی عملکرد بازار ناشی از تصمیمات دستوری دولت بوده و برخی مشکلات را برای صنعت فولاد رقم زده است.

فردای اقتصاد : محمدجابریان رئیس هیئت مدیره شرکت روهینا جنوب گفت: با شرایط اقتصادی فعلی وتورمی که صنعتگران با آن دست و پنجه نرم می کنند به نظر می رسد؛ وزارت صمت و بانک ها می توانند نقش حمایتی موثری ایفا کنند چرا که در غیر این صورت صنعت کشور با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

وی با بیان این که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید پدر صنعت باشد ابراز کرد:با توجه به شعار امسال  «مهار تورم و رشد تولید» انتظار آن میرود  شاهد رشد تولید و توسعه صنعت باشیم . 

این فعال صنعتی در ادامه با بیان این که کارخانه های نوردی از منظر تامین میزان نقدینگی بسیار ضعیف هستند از بانک ها و وزارت صمت خواست تا از صنعت نورد حمایت کنند.

وی افزود: بانکها و وزارت صمت باید حامی مالی صنعت نورد باشند تا این صنعت به اهداف پیش بینی شده در راستای ارتقای ظرفیت تولید خود برسند.

جابریان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که باید برای صنعت نورد فرآیند زنجیره قیمتی تعریف شود، یادآور شد: زنجیره قیمت در صنعت فولاد مختص به شمش یا آهن اسفنجی نیست بلکه باید از سنگ آهن شروع شده و به نورد برسد.بنابراین تا زنجیره قیمت تکمیل نشود صنعت نورد به اهداف خود نخواهد رسید.

وی درباره سهم صنعت نورد در مهار تورم گفت: یکی از مهمترین راهکارهای مهار تورم، جلوگیری از خام فروشی است که نیازمند مدیریت صحیح مسئولان است. مواد اولیه محصول مدیریت دستوری در صنعت پاسخگو نیست .

به گفته جابریان؛ قیمت فولاد از قیمت های جهانی نشات می گیرد در نتیجه نباید با خام فروشی منجر به ایجاد تورم در حاشیه سود شویم.

رئیس هیئت مدیره شرکت روهینا جنوب در ادامه با اشاره به این که مدیریت دستوری در صنعت بالاخص صنعت فولاد پاسخگو نیست به دستوری بودن مدیریت بازار از سوی دولت انتقاد کرد و گفت: بسیاری از تصمیمات دولت و وزارت صمت پشت درهای بسته گرفته شده و بخش خصوصی کوچکترین نقشی در این تصمیم گیری ها نداشته حتی عملکرد بازار ناشی از تصمیمات دستوری دولت بوده و برخی مشکلات را رقم زده است.

جابریان در ادامه با اشاره به این که افزایش قیمت حامل های انرژی تیشه به ریشه زنجیره فولاد زده است اذعان کرد: دولت اجازه دهد مدیریت بازار توسط بازار انجام شود و فعالان صنعت در این خصوص تصمیم گیری کنند.

این فعال صنعتی در ادامه با بیان این که مدیریت دولتی در اقتصاد ایران پاسخگو نیست به افزایش نرخ حامل های انرژی و عدم صحیح مدیریت دولت در این خصوص تاکید و افزود: در شرایطی که صنعت نیازمند برق است تولید بیت کوئین به چه معناست؟

وی با بیان این که حضور صنعت فولاد در بورس نیز دستوری است افزود: مدیریت زمانی به شکل بهینه محقق می شود که حضور دولت در حد نظارت باشد نه سیاستگذار. وقتی دولت در بورس نیز قیمت های دستوری ابلاغ می کند مدیریت بازار به مشکل خواهد خورد و دربرخی موارد معامله باطل و ضرر غیر قابل جبرانی به فعالان صنعت وارد می شود.

جابریان از ابلاغ بخشنامه های متنوع و مختلف دولت به صنعتگران اشاره کرد و یادآورشد: صنعتگر بلاتکلیف است که با کدام بخشنامه خود را سازگاری دهد این در حالی است که اگر دولت، صرفاً نقش نظارتی خود را ایفا کند در این صورت بازار و بورس به وضعیت درست و صحیح خود باز خواهد گشت.

در پایان خاطر نشان کرد؛ ضعفهای زیادی مشهود است اما از اقدامات مطلوب و گره گشای دستگاههای مرتبط از جمله بانکها ، وزارت صمت وزارت اقتصاد و دارایی و ستاد اقتصاد مقاومتی تقدیر و تشکر می گردد و امید به آینده

 به همراه تصمیمات بهتر مورد انتظار است .

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار