۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۶
جزییات توافقات تجاری ایران در «کازان»

ایران و روسیه، افزایش ارزش تجارت دوجانبه به ۴۰ میلیارد دلار را هدفگذاری کرده‌اند و به اعتقاد رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران با توجه به ظرفیت‌های موجود، این هدف قابل تحقق است.

فردای اقتصاد: رئیس اتاق ایران در نشست خبری اجلاس کازان فروم ۲۰۲۳ اعلام کرد که ایران و روسیه، افزایش ارزش تجارت دوجانبه به ۴۰ میلیارد دلار را هدفگذاری کرده‌اند و با توجه به ظرفیت‌های موجود، این هدف قابل تحقق است.

چهاردهمین دوره اجلاس بین‌المللی اقتصادی روسیه – جهان اسلام روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه در کازان پایتخت جمهوری تاتارستان روسیه آغاز به کار کرد که دو هیات از بخش های دولتی و خصوصی جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس دو روزه شرکت کرده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، در حاشیه این اجلاس با اشاره به توافقات ایران و روسیه گفت: ایران و روسیه به عنوان دو کشور همسایه و دارای قابلیت فراوان، برای تحقق تجارت ۴۰ میلیارد دلاری تلاش می‌کنند و با توجه به ظرفیت‌های موجود و عزم دولت‌های دو کشور، این هدف از مسیر بهره‌برداری از ظرفیت‌ها قابل تحقق است.

غلامحسین شافعی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر چشم‌انداز تجارت ایران و روسیه، گفت: دو کشور در حوزه‌های مختلف، به‌خصوص صنعت، تجربیات گران‌بهایی دارند و زمینه‌های مشترک همکاری به خصوص در صنایع نفت، گاز و خودرو می‌تواند نتایج چشمگیری در بالا بردن تجارت دوجانبه داشته باشد.

وی ادامه داد: ایران و روسیه در زمینه صنعت خودرو در مقایسه با کشورهای منطقه، توسعه قابل توجهی داشته‌اند و می‌توانند همکاری‌های قابل توجهی برای توسعه این صنعت با یکدیگر داشته باشند.

رئیس اتاق ایران، همچنین حوزه وسایل و تجهیزات کشاورزی را از بخش‌ها مستعد برای همکاری دو جانبه عنوان کرد و گفت: در ارتباط با تجهیزات کشاورزی، همکاری‌های دو جانبه می‌تواند ادامه پیدا کند؛ چراکه هر دو کشور از تولیدکنندگان مطرح در این حوزه بوده و قادر به پوشش نیازهای یکدیگر هستند.

شافعی اظهار کرد: ایران و روسیه دو کشور نفتی و گازی هستند؛ اما در مورد انرژی‌های تجدیدپذیر نیز هر دو کشور از طرفیت‌های خوبی برخوردار هستند که باید به آنها توجه کرد.

وی با تاکید بر اینکه همکاری اقتصادی ایران و روسیه نباید صرفا در حد دو کشور دیده شود، گفت: با توجه به همسایگی دو کشور و موقعیت استراتژیک آنها، می‌توان همکاری‌ها را به صورت چندجانبه و در سطح منطقه توسعه داد و به اهداف مطلوب رسید.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: بخش مهم دیگری که باید به آن توجه کرد، همکاری‌های حمل و نقلی و ترانزیتی است؛ چراکه با توجه به وضع تکنولوژی دو کشور و موقعیت جغرافیایی منطقه، در آینده شاهراه حرکت کالا در دنیا می‌تواند با همکاری ایران و روسیه تقویت شود.

شافعی در تشریح این موضوع، اظهار کرد: در شرایط فعلی، با پیوستن حمل و نقل چین به کشورهای آسیای مرکزی و راه‌اندازی خط راه‌آهن از چین تا آسیای میانه و از سوی دیگر، راه‌اندازی کریدوری از عمان به شمال آفریفا، وضعیتی ایجاد شده که روابط ایران و روسیه در کریدور شمال – جنوب حساسیت بیشتری پیدا کرده است و این موضوع حتما می‌تواند یکی از حوزه‌های همکاری دو کشور در آینده باشد.

رئیس اتاق ایران در سخنرانی خود در جمع روسای اتاق‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی نیز، با اشاره به ظرفیت بالای کشورهای عضو این سازمان در حوزه‌ غذا و انرژی، ایجاد یک بازار مشترک اسلامی در افق ۱۰ ساله را مهم و ضروری دانست.

رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه طبق پیش‌بینی‌ها، جهان در آینده با بحران سه‌گانه انرژی، آب و مواد غذایی مواجه خواهند شد، گفت: خوشبختانه ذخایر انرژی کشورهای اسلامی در آسیا و آفریقا به حدی است که می توانند سالیان متمادی نیاز کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی را تامین کنند.

شافعی ادامه داد: عمده کشورهای اسلامی از اراضی حاصل‌خیز و قابل کشت برخوردار هستند از این رو کشورها نیازمند به غذا می‌توانند با سرمایه‌گذاری در مجتمع‌های کشت و صنعت این کشورها، آینده مواد غذایی خود را تضمین کنند.

رئیس اتاق ایران در ادامه سخنرانی خود، تاکید کرد: موضوع مهمی که در گذشته نیز بسیار در مورد آن صحبت شده و در شرایط فعلی سازمان باید به آن توجه کند، ایجاد یک بازار مشترک اسلامی در افق ۱۰ سال آینده است که با عقد قرارداد تجارت آزاد بین کشورها اسلامی و حذف موانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای می‌تواند آینده سازمان را متحول کند.

شافعی اظهار کرد: کارشناسان روی طرح بازار اسلامی کار کرده‌اند و بهره‌گیری از تجربیات و مطالعات این کارشناسان حتما می‌تواند راهگشا باشد.

معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت نیز در این اجلاس گفت: بهره‌گیری از ظرفیت کریدور شمال - جنوب می‌تواند فرصتی برای شکل‌گیری کریدور بزرگ انتقال غلات از مسیر ایران باشد.

علیرضا پیمان پاک افزود: ظرفیت انتقال و فرآوری غلات در مسیر این کریدور وجود دارد که می‌تواند در تامین نیازهای مردم بسیاری از مناطق جهان از جمله مناطق همجوار اقیانوس هند، خلیج فارس و آفریقا نقش ایفا کند.

وی که سرپرستی بخش دولتی ایران در اجلاس کازان را نیز بر عهده دارد، با ابراز خرسندی از همکاری مشترک ایران و روسیه در ساخت ۱۶۲ کیلومتر خط آهن رشت - آستارا، ساخت این مسیر ریلی را تکمیل‌کننده کریدور شمال - جنوب از سن پترزبورگ تا بندرعباس دانست. رئیس سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: فعال‌سازی این کریدور و بهره‌برداری از آن برای انتقال غلات، تحریم‌ها علیه ایران و روسیه را نیز خنثی می‌کند. 

معاون وزیر صمت با دعوت از شرکت‌های روسیه و دیگر کشورها برای سرمایه گذاری در طرح‌های توسعه‌ای کریدور شمال- جنوب، تقویت بنادر جنوبی روسیه برای بهره‌برداری کامل از ظرفیت کریدور شمال - جنوب در بخش دریایی را خواستار شد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار