۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۱
دو اتفاق عجیب در بازار سکه

حباب سکه امروز با وجود رشد قیمت دلار و طلای جهانی ۱۳ درصد کم شد. اما اتفاق کم‌سابقه‌تر عدم افت جدی قطعات کوچک‌تر سکه بود.

فردای اقتصاد: امروز علیرغم رشد قیمت دلار و طلای جهانی، قیمت سکه با افتی ۰.۸ درصدی همراه شد. بهای هر سکه امامی دوشنبه ۱۰۵ هزار تومان کاهش داشت و به ۱۳ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان رسید. به این ترتیب میزان حباب سکه بر اساس تعاریف مرسوم از یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان به حدود یک و نیم میلیون تومان کاهش یافت که افت ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین به عبارت دیگر می‌توان گفت درصد حباب از کل قیمت سکه که دیروز ۱۲.۶ درصد بود امروز به ۱۱.۱ درصد کاهش یافت.

برای محاسبه حباب قیمت سکه، ارزش میزان طلای به کار رفته در سکه را بر حسب طلای جهانی حساب کرده و با نرخ دلار به تومان تبدیل می‌کنیم که به رقم به دست آمده اصطلاحا «ارزش ذاتی سکه» می‌گویند. به میزانی اختلاف قیمت سکه در بازار با ارزش ذاتی آن، حباب سکه گفته می‌شود.

اما اتفاق عجیب آن است که سکه امامی نسبت به قطعات کوچک‌تر امروز افت بسیار شدیدتری داشت. سکه امامی ۰.۷ درصد کاهش قیمت داشت، نیم سکه و ربع سکه بدون تغییر بودند و سکه گرمی هم تنها افتی ۰.۳ درصدی داشت. به همین ترتیب، بر خلاف ریزش ۱۳ درصدی حباب سکه امامی، حباب نیم سکه ۱.۵ درصد، حباب ربع سکه ۰.۷ درصد و حباب سکه گرمی صرفا ۱.۱ درصد کاهش یافت. این اتفاق موجب این گمانه‌زنی شد که سکه امامی از سوی معامله‌گران بزرگ و یا بازارساز جهت فشار به بازار ارز و طلا با افزایش عرضه مواجه شده باشد.

فردای اقتصاد، قبلا هم در گزارش «پناهگاه سکه ناامن‌تر از دلار؟» به ریسک بالای خرید سکه در مقطع کنونی اشاره کرده بود. چراکه در صورت احیای برجام و ریزش قیمت دلار، حباب سکه احتمالا تخلیه شده و قیمت سکه بیش از دلار کاهش یابد. همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌شود حباب سکه در سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ در ادوار زیادی حتی منفی بوده است.

امروز نرخ دلار در بازار تهران ۶۰ تومان رشد داشت و به ۲۹۶۶۰ تومان رسید. این در حالی است که دلار توافقی (نرخی که افراد با استفاده از سهمیه ۲۰۰۰ یورو در سال برای هر کارت ملی می‌توانند با آن ارز خریداری کنند) ۲۸۵۵۰ تومان بود و سودی بیش از هزار تومانی نصیب خریداران کرد. دلار مسافرتی هم که ارزان‌تر از دو نرخ فوق است امروز تقریبا ثابت بود و به نرخ ۲۸۲۷۰ تومان به فروش می‌رسید.

دو اتفاق عجیب در بازار سکه
درصد حباب از قیمت سکه در سال‌های ۹۲ تا ۱۴۰۱

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار