۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
نگاهی به «میدکو» در یک قدمی مجمع سالیانه

مجمع عمومی عادی سالیانه «میدکو» در تاریخ ۱۰ خرداد ماه برگزار خواهد شد. در ادامه با نگاهی به جایگاه این شرکت در صنعت فولاد، وضعیت کنونی «میدکو» مورد بررسی قرار گرفته است.

فردای اقتصاد: شرکت میدکو که فعالیت اصلی آن به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های حوزه فولاد و مواد اولیه تولید آن است و از همین رو شاهد سرمایه‌گذاری‌های خوبی در شرکت‌های متعدد هستیم. از مهم‌ترین شرکت‌های فرعی میدکو می‌توان به فولاد بوتیای ایرانیان، فولاد سیرجان ایرانیان، فولاد زرند ایرانیان، بابک مس ایرانیان اشاره کرد که جمعا در این ۴ شرکت عددی بالغ بر ۱۰هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است.

میدکو در سال ۱۴۰۱ موفق به شناسایی سود ۴۸۴۶ میلیارد تومانی از شرکت‌های زیرمجموعه خود شده که بخش عمده‌ای از آن یعنی ۴۳۷۵ میلیارد تومان آن مربوط به شرکت فولاد سیرجان ایرانیان می‌شود. با این حال انتظار می‌رود روند سودآوری میدکو طی سال‌های آینده می‌تواند بهبود قابل توجهی داشته باشد زیرا اغلب شرکت‌های فرعی میدکو در مرحله توسعه اولیه قرار دارند و بحث هزینه‌های مالی بعضا اجازه رشد سودآوری را طی سالیان اخیر به آن‌ها نداده است.

نگاهی به «میدکو» در یک قدمی مجمع سالیانه
شرکت‌های فرعی «میدکو»

شرکت‌های فرعی میدکو که در حوزه فولاد فعالیت می‌کنند، سبد محصولات متنوعی را شامل می‌شوند که عمده درآمدزایی شرکت را به سمت دو محصول گندله و شمش فولاد مرتبط ساخته و کنسانتره سنگ‌آهن و کاتد مس نیز در دیگر رده‌های درآمدزایی میدکو قرار می‌گیرند. شرکت‌های فرعی میدکو در سال ۱۴۰۱ به صورت تجمعی موفق به ثبت درآمد عملیاتی ۳۸۶۳۵ میلیارد تومانی شده‌اند که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۲۹ درصدی را نشان می‌دهد. نگاهی به وضعیت درآمدزایی محصولات مختلف نشان می‌دهد که سهم درآمد دیگر محصولات درحال افزایش بوده است.

نگاهی به «میدکو» در یک قدمی مجمع سالیانه
اصلی‌ترین محصولات تولیدی در شرکت‌های فرعی «میدکو»

میدکو در صنعت فولادی و معدنی سهم قابل توجهی از ظرفیت تولید شرکت را در بر می‌گیرد به طوری که در محصولات اصلی مانند فولاد خام، آهن اسفنجی، گندله سنگ‌آهن، کنسانتره سنگ‌آهن و... به طور میانگین سهم ۱۰ درصدی دارد و در برخی محصولات دیگر همچون کک، کنسانتره زغال‌سنگ و دولومیت پخته، بیش از ۳۰ درصد تولید کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

نگاهی به «میدکو» در یک قدمی مجمع سالیانه
جایگاه «میدکو» در ظرفیت تولید صنعت فولاد و فلزات کشور

نگاهی به سابقه تاریخی تقسیم سود در «میدکو» نیز نشان می‌دهد که این شرکت اغلب سهامداران را با درصد تقسیم سود خوبی در مجمع بدرقه کرده است به طوری که در سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۹۸ درصد از سود کسب شده خود را بین سهامداران تقسیم کرد. اگر فرض شود که شرکت در مجمع پیش رو نیز ۹۰ درصد از سود خود را به سهامداران پرداخت کند، با توجه به شناسایی سود ۳۴ تومانی در سال ۱۴۰۱، سهامداران به ازای هر سهم ۳۱ تومان دریافت می‌کنند.

نگاهی به «میدکو» در یک قدمی مجمع سالیانه
روند تقسیم سود سالانه در «میدکو»

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار