۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۲
سواد اقتصادی/ قانون بقای حماقت یا تئوری احمق بزرگ‌تر

تئوری ابله بزرگتر یا یکی احمق‌تر از من چیست؟ این قانون که به قانون بقای حماقت نیز معروف است دقیقا کدام نکات را مطرح می کند؟

تئوری احمق بزرگتر به زبان ساده: حتما چندباری از خودتان پرسیده‌اید که چطور ممکن است افرادی یک دارایی را اوج قیمت و بسیار گران‌تر از ارزش واقعی‌اش بخرند. تئوری احمق بزرگ‌تر به همین سوال پاسخ می‌دهد.

گاهی اوقات افراد حتی در این موارد هم متقاضی خرید هستند:

یک: دارایی‌هایی که قیمت آن‌ها چنان بالا رفته است که کاملاً از واقعیت جدا شده است، واقعیت‌هایی مثل سودآوری برای سهام، درآمد اجاره برای املاک و غیره.

دو: دارایی‌هایی که «ارزش ذاتی» ندارند و صادقانه، تنها راه پول‌درآوردن از آنها درواقع این است که شخص دیگری برای خرید پیدا شود. اما چرا کسی باید این کار را انجام دهد؟ 

از یک طرف برخی افراد از روی رفتار غیرعقلانی، خرید آنی و احساسی انجام می‌دهند و از سوی دیگر، بسیاری از سرمایه‌گذاران عاقل نیز مایل به خرید دارایی‌های گران‌قیمت هستند، چون آنها به نظریه «یکی احمق‌تر از من» یا به اصطلاح «احمق بزرگ‌تر» اعتقاد دارند، که اساساً یعنی این: بله، من با خرید این دارایی کار ابلهانه‌ای می‌کنم، اما می‌دانم یکی ابله‌تر از خودم پیدا خواهم کرد که بعداً آن را با قیمت بیشتر به او بفروشم. آیا این ایده عملی است؟ [خب، بله] عملی است تا زمانی که دیگر نیست! به عبارت دیگر، مطمئناً می توانید از این راه درآمد کسب کنید. اما کسانی که تا پیش از رکود بزرگ فکر می‌کردند قیمت املاک همیشه زیاد می‌شود یا کسانی که سهام فناوری‌ها را در نزدیکی اوج حباب دات کام خریدند، می توانند تأیید کنند که این ایده همیشه هم خالی از اشتباه و حماقت نیست.

نظریه احمق‌تر از من

در اقتصاد و بر اساس «نظریه احمق‌تر از من» یا «احمق بزرگتر» (به انگلیسی: Greater fool theory) یک شخص می‌تواند با خرید یک کالا، سهام، ارز یا هر چیز دیگری، گرانتر از ارزش واقعی آن، پول به‌دست آورد، به شرطی که بتواند آنچه خریده‌است را به قیمتی بالاتر به شخص دیگری بفروشد.

  • رسانه تصویری «فردای اقتصاد» برای آموزش «سواد اقتصادی» به تهیه و دوبله ۱۰۰ ویدئوی کوتاه (بین یک تا ۲ دقیقه) از محتواهای معتبر علمی مبادرت کرده که فصل اول و دوم این ویدیوها مشتمل بر ۲۰ قسمت تاکنون منتشر شده است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    منو یاد رمز ارزها میندازه

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار