۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۸
چین روسیه را دور زد؟

با وجود تلاش روسیه برای ساخت خط لوله جدید سیبری، چین به ساخت یک خط لوله آسیای مرکزی برای تامین گاز از ترکمنستان که مدتهاست به تاخیر افتاده، سرعت بخشیده است.

ایسنا: مقامات نفتی دولتی چین می‌گویند پکن مشتاق است تحت "ابتکار کمربند و جاده"، روابط آسیای مرکزی را تقویت کند، اما تقریبا با گذشت یک دهه از شروع ساخت، خط لوله گازی "لاین دی"، این پروژه به دلیل مذاکرات پیچیده قیمت و موانع فنی احداث خط لوله‌ای که از سه کشور دیگر آسیای مرکزی عبور می‌کند، با مشکل مواجه شده است. اما تلاش اخیر مسکو برای ساخت خط لوله قدرت سیبری ۲ و جبران کاهش فروش به اروپا به دلیل بحران اوکراین، به پکن اهرمی داده تا این پروژه آسیای مرکزی را پیش ببرد.

یک مقام نفتی دولتی آگاه از استراتژی جهانی شرکت نفتی دولتی CNPC چین، به رویترز گفت: خطوط لوله آسیای مرکزی به عنوان یک سرمایه‌گذاری بزرگ در فضای ژئوپلیتیک و انرژی چین به حساب می‌آید. این خطوط لوله، کانال تامین گاز با ارزش استراتژیکی فراتر از دغدغه‌های تجاری هستند.

به گفته مقامات صنعتی، چین ممکن است در نهایت هر دو قرارداد را برای تامین نیازهای گازی عظیم خود در بلندمدت امضا کند، اما به ترکمنستان اولویت داده است، زیرا پکن از مدتها قبل، آسیای مرکزی را به عنوان مرزی برای گسترش تجارت، تامین انرژی و حفظ ثبات در منطقه غربی سین کیانگ می‌دید.

قراردادهای چند ساله به ارزش ده‌ها میلیارد دلار برای انتقال گاز از طریق هر دو خط لوله، روی هم‌رفته ۲۰ درصد از تقاضای فعلی چین را تامین می‌کنند. خطوط لوله برای هدف پکن برای استفاده از گاز به عنوان سوخت پل در رساندن به اهداف کربن خنثی و همچنین کمک به مصون ماندن در برابر بازار متغیر گاز طبیعی مایع (ال ان جی)، کلیدی هستند.

پروژه "لاین دی" که در سال ۲۰۱۴ برآورد شده بود ۶.۷ میلیارد دلار هزینه دارد، ۳۰ میلیارد متر مکعب گاز در سال حمل منتقل خواهد کرد.

شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، هفته گذشته در سخنرانی خود در نخستین نشست حضوری رهبران آسیای مرکزی در شهر باستانی جاده ابریشم شیان، از طرفین این پروژه خواست به احداث "لاین دی" که چهارمین خط لوله گاز چین به این منطقه خواهد بود و ساخت آن تقریبا یک دهه پیش در تاجیکستان آغاز شد، سرعت ببخشند.

چین در سال میلادی گذشته، ۳۵ میلیارد مترمکعب گاز یا به ارزش ۱۰.۳ میلیارد دلار از طریق سه خط لوله از ترکمنستان وارد کرد، در حالی که ارزش واردات گاز از طریق یک خط لوله از روسیه، حدود چهار میلیارد دلار بود.

شرکت‌های مشاوره "ریستاد انرژی" و "سیا انرژی" پیش‌بینی کردند که صادرات جدید گاز ترکمنستان از طریق "لاین دی" حدودا در سال ۲۰۲۸ ممکن است آغاز شود، در حالی که خط لوله جدید روسیه که با ظرفیت ۵۰ میلیارد متر مکعب در سال طراحی شده است تا گاز را سیبری غربی منتقل کند، ممکن است اوایل دهه ۲۰۳۰ آغاز به کار کند.

بر اساس گزارش رویترز، طبق آمار گمرکی چین، پکن برای گاز ترکمنستان که از سال ۲۰۰۹ از طریق سه خط لوله فعلی، ارسال می‌شود، ۳۰ درصد بیشتر نسبت به گاز روسیه پرداخت می‌کند که ارسال آن از سیبری شرقی، اواخر سال ۲۰۱۹ آغاز شد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها