۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۲
سواد اقتصادی/ چرخه تجاری چیست؟

چرخه تجاری چیست؟ اقتصاد دارای فراز و نشیب‌های مختلف است. صعودها دوره‌های انبساط اقتصاد نامیده می‌شوند در حالی که نشیب‌ها را انقباض اقتصاد می‌نامند. به مجموع این دوره‌ها چه می‌گویند و شناخت آنها چه اهمیتی دارد؟

چرخه تجاری به زبان ساده: بیایید فرض کنیم کشور A به مدت ۵۰ سال از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۱۰ دارای بنیان‌های اقتصادی عالی بوده است. جمعیت آن افزایش یافته، بهره‌وری شهروندان آن افزایش یافته و غیره. بنابراین شاید انتظار داشته باشید که اقتصاد آن در طول این ۵۰ سال در یک خط مستقیم رشد کند و تولید ناخالص داخلی تعدیل شده با تورم هر سال بیشتر از سال قبل باشد. با این حال، این معمولا اتفاق نمی‌افتد. در عوض، اقتصاد دارای فراز و نشیب‌های مختلف است. صعودها دوره‌های انبساط اقتصاد نامیده می‌شوند در حالی که نشیب‌ها را انقباض اقتصاد می‌نامند. زمانی که برای دو فصل متوالی رشد اقتصادی منفی داشته باشیم، آن دوره‌های انقباض اقتصادی را رکود می‌نامیم و رکودهای واقعا بدی مانند رکود ۱۹۲۹ را بحران می‌نامیم. 

همچنین اقتصاد کشور A ممکن است از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۱۰ رشد بسیار کمی داشته باشد، اما در یک خط مستقیم رشد نکرده باشد. طی یک دوره چند ساله بالا رفته و دوباره پایین آمده و دوباره بالا رفته و به همین ترتیب. این توالی پیوسته انبساط و انقباض اقتصاد را چرخه تجاری می‌نامند. اگر انسان‌ها بی‌نقص بودند، چرخه تجاری نداشتیم و اقتصاد به طور مداوم بالا می رفت. اما ما اشتباه می کنیم. ما از حالت سرخوشی به ترس در نوسانیم و اقتصاد هم بر این اساس واکنش می‌دهد. برخی از اقتصاددانان بر این باورند که می‌توان با روش‌هایی چرخه تجاری را از بین ببرد و رشد مستمر ایجاد کرد. اما باورش سخت است که بتوان این کار را انجام داد، حداقل تا وقتی انسان‌ها مانند انسان رفتار می‌کنند.

منظور از چرخه تجاری یا چرخه کسب و کار چیست؟

نوسانات اقتصادی منظم و دارای الگو، در یک بازه زمانی مشخص را اصطلاحا چرخه تجاری (Business Cycle) یا چرخه کسب و کار می‌گویند. دقت کنید هر افت‌وخیز قیمت در کشور را نمی‌توانیم چرخه تجاری بدانیم. چرخه تجاری دارای الگو است و از چند مرحله مشخص و قابل بررسی تشکیل می‌شود.

چرخه اقتصادی چیست؟

چرخه اقتصادی یا سیکل تجاری، نوسانات شاخص GDP یا تولید ناخالص داخلی است که در اطراف روند رشد طبیعی و بلندمدت آن اتفاق می‌افتد. چرخه اقتصادی دوره‌های انبساط و انقباض فعالیت‌های اقتصادی را در طول زمان نشان می‌دهد. اهمیت چرخه‌های اقتصادی برای معامله گران و سرمایه‌گذاران بیشتر از هر کس دیگری است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین ویدیوها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار