۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
ضربه مهلت دستمزدهای این کشورهای عربی به کادر درمان ایران

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس علل این مهاجرت را عدم رضایت از دریافتی‌ها در این زمینه دانست و افزود: بسیاری از این افراد به علت امکان دریافت حقوق‌های بسیار بالا در کشورهای حوزه خلیج فارس حتی فکر مهاجرت به کشورهای اروپایی را هم نمی کنند و به کشورهایی مثل عمان و امارات مهاجرت می کنند به گونه ای که  کشورهای عربی به مقصد اصلی مهاجرت پزشکان ایرانی تبدیل شده است.

شبکه شرق به نقل از رکنا: رییس کمیسیون بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی گفت: در دو سال اخیر نزدیک به ۱۰ هزار پزشک که عمده آنها افراد متخصص و فوق تخصص بوده‌اند گواهی گود استندینگ دریافت کرده اند و این می تواند رشته های تخصصی و فوق تخصصی ما را در بسیاری از رشته ها در سالهای آینده از نیروی انسانی خالی کند.

حسین‌علی شهریاری با اشاره به خطرات و آسیب های احتمالی این روند در آینده برای نظام درمان و سلامت، تصریح کرد: مطابق اصل ۷۵ قانون اساسی مجلس نمی تواند در حوزه اشتغال و استخدام وارد شود و این وظیفه دولت است تا زمینه اشتغال را در حوزه های مختلف ایجاد کند.

وی افزود: علی رغم همه تلاش هایی که صورت گرفته است و هم دولت قبل و هم دولت فعلی قول دادند که شرایط استخدام برای نیروهایی که در ایام کرونا در مراکز بهداشتی حضور داشتند، مهیا شود، همچنان این اتفاق رخ نداده است و ما با یک وضعیت نامناسبی به لحاظ نیروی انسانی متخصص در مراکز درمانی مواجه هستیم.

رییس کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجوزهایی که اخیرا صادر شده است برای تخت های جدید بیمارستانی می باشد، بیان داشت: ما متاسفانه با کمبود نیروی انسانی گسترده ای در مراکز درمانی خصوصی و حتی دولتی رو به رو هستیم که دولت برای جبران آن ظاهرا برنامه ای ندارد.

شهریاری افزود: این تعداد نیروی انسانی با هیچ مقیاس بین المللی و ملی مطابقت ندارد و کمبود در این حوزه امری محرز و نگران کننده است اما دستور استخدام باید از سوی سازمان اداری استخدامی کشور و تامین بودجه آن نیز باید از سوی سازمان برنامه و بودجه صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: مقرر شد که ۲۵ هزار نفر با هدف تامین نیروی انسانی متخصص در حوزه بهداشت و درمان توسط ارگان های دولتی جذب شوند اما این اقدام از طریق آزمون استخدامی انجام خواهد گرفت و مشخص نیست نیروهای مشغول در زمان کرونا از چه فیلترهایی عبور خواهند کرد.

رییس کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی گفت: علی رغم اینها کشور در حال از دست دادن بخش بزرگی از نیروهای خود در حوزه کلان پزشکی و پیراپزشکی است و این شامل اساتید و پزشکان و پرستاران و سایر حوزه های زیر مجموعه پزشکی نیز می شود.

شهریاری علل این مهاجرت را عدم رضایت از دریافتی‌ها در این زمینه دانست و افزود: بسیاری از این افراد به علت امکان دریافت حقوق‌های بسیار بالا در کشورهای حوزه خلیج فارس حتی فکر مهاجرت به کشورهای اروپایی را هم نمی کنند و به کشورهایی مثل عمان و امارات مهاجرت می کنند به گونه ای که  کشورهای عربی به مقصد اصلی مهاجرت پزشکان ایرانی تبدیل شده است.

وی بیان کرد: متاسفانه روند قانونگذاری در این حوزه در مجلس مطابق با شرایط روز جامعه نیست و ما باید در مجلس برای بهبود این وضعیت یک تصمیم جدی اتخاذ کنیم.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها