۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۶
سواد اقتصادی/ صورت‌های مالی مهم که باید بشناسید

برای تعیین اینکه آیا باید در یک شرکت سرمایه گذاری کنید یا اوراق قرضه شرکتی آن را بخرید، می توانید صورت‌های مالی آن را تجزیه و تحلیل کنید. آیا این صورت‌ها را می‌شناسید؟

برای تعیین اینکه آیا باید در یک شرکت سرمایه گذاری کنید یا اوراق قرضه شرکتی آن را بخرید، می توانید صورت‌های مالی آن را تجزیه و تحلیل کنید. سه صورت مالی مهم وجود دارد که مکمل یکدیگر هستند. یک: ترازنامه به نوعی تصویر یک شرکت در یک مقطع زمانی خاص است. ترازنامه به شما می گوید که در آن مقطع زمانی شرکت چه مقدار دارایی مانند پول نقد یا زمین و ساختمان دارد و هم‌زمان چه بدهی‌هایی دارد. اگر بدهی‌ها را از دارایی‌ها کم کنید، ارزش خالص شرکت را در آن مقطع زمانی خواهید داشت که به آن حقوق صاحبان سهام نیز می گویند. 
دو: صورت سود و زیان دقیقاً همان کاری را انجام می دهد که از نامش پیداست؛ خلاصه‌ای از درآمدها و هزینه‌های صرف‌شده توسط شرکت در طول دوره گزارش را ارائه می‌دهد. 
سه: صورت جریان وجوه نقد نیز یک نام شهودی دارد و به ما می گوید که در طول دوره گزارش چه مقدار وجه نقد و معادل‌های نقدی واقعی وارد شرکت شده و چه قدر از آن خارج شده است. به عنوان مثال، اگر مدیریت شرکتْ افزایش قابل توجهی در سود را گزارش ‌دهد، اما جریان نقدی خالص افزایش چندانی نداشته باشد، شما به عنوان یک سرمایه‌گذار دلایل موجهی برای شک و تردید دارید. بنابراین به عنوان یک جمع‌بندی کوتاه، ترازنامه به شما کمک می‌کند تا ارزش خالص یک شرکت را تعیین کنید، صورت سود و زیان به شما نشان می‌دهد که چقدر سودآور است، و صورت جریان وجوه نقد مثلاً‌ می‌گوید که آیا اعداد سود قابل باور هستند یا خیر.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین ویدیوها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار