۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸
کارنامه تجارت خارجی ایران در میانه بهار ۱۴۰۲

داده‌های آماری نشان می‌دهد که حجم تجارت خارجی ایران در دو ماهه امسال به ۲۵میلیون و ۷۳۲هزار تن و به ارزش ۱۵میلیارد و ۴۵۴میلیون دلار رسیده است.

فردای اقتصاد: کارنامه تجارت خارجی ایران در دو ماه منتهی به اردیبهشت ماه امسال منتشر شد. داده‌های آماری نشان می‌دهد که حجم تجارت خارجی ایران در دو ماهه امسال به ۲۵میلیون و ۷۳۲هزار تن و به ارزش ۱۵میلیارد و ۴۵۴میلیون دلار رسیده است. تراز تجاری کشور در این مدت، منفی ۴۲۸میلیون دلار ثبت شده است.

از مجموع تجارت خارجی کشور در دو ماهه امسال ۲۱میلیون تن به ارزش ۷میلیارد و ۵۱۳ میلیون دلار به صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی به استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و تجارت چمدانی و ۴میلیون و ۷۳۲هزار تن به ارزش ۷میلیارد و ۹۴۱میلیون دلار به واردات اختصاص داشت. در این مدت، صادرات به لحاظ وزنی ۱۲.۲۶درصد افزایش و از حیث ارزش ۱۳.۷۲درصد کاهش و واردات نیز به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب ۸.۷۰درصد و ۴.۷۹درصد کاهش یافته است.

در دو ماهه چه کالایی صادر شد؟

پنج قلم اول کالاهای صادراتی شامل پروپان مایع شده به ارزش ۵۹۲میلیون دلار، گاز طبیعی مایع شده به ارزش ۵۳۸میلیون دلار، بوتان مایع شده به ارزش ۴۱۱میلیون دلار، متانول به ارزش ۳۷۴میلیون دلار و قیر نفت به ارزش ۳۵۰میلیون دلار بوده است. پنج قلم اول کالاهای صادراتی در دو ماهه امسال بیش از ۳۰درصد از ارزش کل صادرات کشور را در این مدت به خود اختصاص داد.

کارنامه تجارت خارجی ایران در میانه بهار ۱۴۰۲
پنج قلم اول کالاهای صادراتی ایران در دو ماهه ۱۴۰۲

گوشی تلفن همراه؛ رتبه اول واردات

ذرت دامی به ارزش ۵۳۶میلیون دلار، گوشی تلفن همراه هوشمند به ارزش ۲۴۷میلیون دلار، دانه سویا تراریخته به ارزش ۲۲۷میلیون دلار، قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری ردیف تعرفه ۸۷۰۳ به استثنای لاستیک به ارزش ۲۰۹میلیون دلار و برنج کامل سفید شده به ارزش ۲۰۶ میلیون دلار اختصاص داشت. ۱۵درصد از ارزش کل واردات در دو ماهه امسال به پنج قلم فوق الذکر اختصاص داشته است.

کارنامه تجارت خارجی ایران در میانه بهار ۱۴۰۲
پنج قلم اول کالاهای وارداتی در دو ماهه ۱۴۰۲

مقاصد صادراتی در دو ماهه ۱۴۰۲

چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و هند پنج کشور اول مقصد کالاهای صادراتی بوده است که به ترتیب ۲میلیارد و ۴۱۸میلیون دلار، یک میلیارد و ۲۲۸میلیون دلار، ۸۳۵میلیون دلار، ۷۴۹میلیون دلار و ۳۳۱میلیون دلار به این پنج کشور صادر شد.

کارنامه تجارت خارجی ایران در میانه بهار ۱۴۰۲
پنج کشور اول مقصد کالاهای صادراتی ایران

مبادی واردات در دو ماهه ۱۴۰۲

همچنین پنج کشور اول مبدا کالاهای وارداتی در دو ماهه امسال به ترتیب شامل چین به ارزش ۲میلیارد و ۳۹۶میلیون دلار، امارات متحده عربی ۲میلیارد و ۳۱۳میلیون دلار، ترکیه ۹۰۳میلیون دلار، آلمان ۲۸۸میلیون دلار و فدراسیون روسیه ۲۶۹میلیون دلار بوده است. در این مدت، ۲میلیون و ۳۲۶هزار تن کالا از مسیر ایران ترانزیت شد که نسبت مدت مشابه سال قبل ۵.۳۸ درصد کاهش داشته است.

کارنامه تجارت خارجی ایران در میانه بهار ۱۴۰۲
پنج کشور اول مبدا کالاهای وارداتی ایران

جزییات تجارت کشور در فرورردین ماه

در فروردین ماه امسال میزان صادرات کشور ۳میلیارد و ۶۴۵میلیون دلار بوده و میزان واردات کشور نیز ۳میلیارد و ۸۷میلیون دلار ثبت شده است. بر این اساس تراز تجاری کشور در اولین ماه سال مثبت ۵۵۸ میلیون دلار ثبت شده بود.

سهم صادرات و واردات در اردیبهشت ماه

داده‌های گمرک نشان می‌دهد که در اردیبهشت ماه امسال ۳میلیارد و ۸۶۸میلیون دلار کالا صادرات و ۴میلیارد و ۸۵۴میلیون دلار کالا وارد شده است. بر این اساس، تراز تجاری کشور در اردیبهشت ماه منفی ۹۸۶میلیون دلار ثبت شده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار