۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰
محصول انقلابی اپل دوشنبه رونمایی می‌شود

اپل روز دوشنبه این هفته احتمالا از هدست واقعیت ترکیبی خود رونمایی می‌کند که نخستین سری جدید محصولات بعد از معرفی ساعت اپل در سال ۲۰۱۴ است.

فردای اقتصاد - اپل روز دوشنبه این هفته احتمالا از هدست واقعیت ترکیبی خود رونمایی می‌کند که نخستین سری جدید محصولات بعد از معرفی ساعت اپل در سال ۲۰۱۴ است. 

در کنفرانس برنامه ‌نویسان اپل (WWDC) اپل از هدست واقعیت ترکیبی  رونمایی می‌کند که بنابرشایعات دارای صفحه نمایش بسیار با کیفیتی است. اما این محصول همچنین دارای دوربین قدرتمندی جلوی این هدست هم هست که تصاویر واقعی را با تصاویر مجازی ترکیب می‌کند. 

شایعات مربوط به عرضه هدست یا عینک اپل سال‌هاست در حول و حوش این شرکت وجود دارد و در این سالها شاهد هدست‌های زیادی هم بوده‌ایم اما اپل همواره نشان داده برای عرضه یک محصول جدید هیچ عجله‌ای ندارد.

بازار هدست‌های واقعیت مجازی / واقعیت ترکیبی در حال حاضر با چندان استقبالی روبه رو نیست. بعد از یک دوره شیفتگی نسبت به این محصول و معرفی چندین محصول از شرکتهای مختلف عملا شاهد محصول انقلابی در این زمینه نبوده‌ایم. 

اپل که هم اکنون با ارزش‌ترین شرکت جهان به شمار می‌رود به دنبال محصولی برای تحولی بزرگ در این عرصه است چیزی که بتواند تصویرهای فعلی از جهان متاورس را برای بخش بزرگی از مردم عینیت ببخشد. 

وقتی فیسبوک در سال ۲۰۲۱ هدست واقعیت مجازی خود را با هدف استفاده در متاورس رونمایی کرد توجه زیادی را به سمت خود جلب کرد اما از آن زمان تاکنون فروش این محصول چندان قابل توجه نبوده است.

شرکت مایکروسافت نیز در سال ۲۰۱۴ از هدست هولولنز رونمایی کرد که می‌توانست برای استفاده‌های تخصصی در ارتش آمریکا مورد استفاده قرار گیرد اما از آن زمان تاکنون این محصول تقریبا متوقف مانده است. 

مشهورترین استارتاپ این عرصه یعنی مجیک لیپ نیز به رغم رشد سریع اولیه در سالهای نخست و سروصدای زیاد اخیرا با تغییر مدیریت و تمرکز بر بازار گیم نوعی تغییر مسیر داده و به نوعی تمرکز خود را بر کاربرد در بخشهای کوچکی از صنایع قرار داده است. 

محصول انقلابی اپل دوشنبه رونمایی می‌شود
تصویر مفهومی از هدست اپل 

هدست واقعیت مجازی اپل چه قیمتی دارد؟

انتظار می‌رود هدست واقعیت مجازی اپل از محصولات موجود بسیار قدرتمندتر باشد. بر اساس برخی تخمین برخی تحلیل‌گران قیمت هدست واقعیت مجازی اپل ۳هزاردلار است و در سال نخست فقط چند صدهزار نسخه از آن تولید و فروخته خواهد شد. 

این عدد نسبت به سایر محصولات اپل بالا نیست به عنوان مثال میلیون‌ها دستگاه ساعت اپل در نخستین سال عرضه به فروش رفت. 

اما بسیاری از افراد در صنعت بر این باورند که عرضه هدست برای مصرف‌کنندگان و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها پیام قدرتمندی است که این فناوری به وعده نهایی خود نزدیک‌تر شده است. این هدست باید محصولی باشد که روزانه از آن بتوان استفاده کرد و می‌تواند به کاربر در زمینه دریافت اطلاعات و خواندن متون بسیار کمک کند.

سایر بازیگران و رقبای اپل در این صنعت هم از حضور اپل خوشحالند چراکه احتمالا آنها نیز با عرضه یک محصول انقلابی مسیر پیشرفت جدیدی برای خود خواهند یافت. پگی جانسون مدیرعامل استارتاپ مجیک لیپ معتقد است این خیلی خوب است که می‌بینیم دیگر شرکتها هم وارد این عرصه می‌شوند به ویژه اپل که اساسا زود محصولاتش را وارد بازار نمی‌کند. 

به گفته مدیرعامل مجیک لیپ حضور اپل یک تایید بزرگ از کاری است که آنها در این مسر انجام داده‌اند و برای اکوسیستم نیز بسیار مفید است. 

عرضه محصول جدید به جای اختراع 

اپل در همه این سالها نشان داده که به ندرت چیزی بی سابقه را تولید می‌کند و در عوض تلاش می‌کند از ایده‌های موجود استفاده کند و با تغییر آنها را برای مصرف‌کنندگان جذاب کند. 

اپل اینکار را هم در زمینه موبایل هم در تبلت و بعد در ساعت هوشمند انجام داده است. 

قبل از آی پاد، چندین دستگاه پخش MP3 سخت افزاری در بازار وجود داشت. قبل از عرضه آیفون، بلک بری یک اتصال اینترنت بی سیم سلولی و یک کامپیوتر جیبی را در چیزی که هنوز اسمارت فون نامیده می شود ادغام کرده بود و شرکت های دیگر در حال ساخت گوشی های هوشمند بر اساس سیستم ویندوز موبایل مایکروسافت بودند. زمانی که اپل اپل واچ را عرضه کرد، ساعت های هوشمند بسیاری در بازار وجود داشت که مفهومی را دنبال می کردند که دهه ها در کارتون ها و داستان های علمی تخیلی وجود داشت.

جارت وب، مدیر فناوری در Argodesign که برنامه‌های واقعیت ترکیبی را توسعه می‌دهد، می‌گوید: «اپل یک اعتماد و یک حق اعطایی دارد که هیچ کس دیگری ندارد، و آنها آن را به دست آورده‌اند. آنها این موقعیت رهبری و این آمادگی را دارند که تعریف جدیدی از تکنولوژی‌های کامپیوتری ایجاد کنند. 

بهترین مثال از آن در عرضه اولیه آیفون بود. استیو جابز، بنیانگذار اپل و مدیر عامل آن زمان، در سخنرانی تاریخی خود  دستگاه جدید را ترکیبی از سه چیز توصیف کرد: یک دستگاه ارتباط اینترنتی، یک پخش کننده MP3 و یک تلفن.

محصول انقلابی اپل دوشنبه رونمایی می‌شود
در سال ۲۰۰۷ استیو جابز نخستین آیفون را رونمایی کرد

در زمینه هدست هم هم اکنون یک ابهامی در فضای مصرف‌کنندگان وجود دارد. در دنیای فناوری هدست محصولی گیج کننده است و هیچ استفاده واضحی ندارد. متخصصان زمان زیادی را صرف توضیح تفاوت‌های بین واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و ترکیبی می‌کنند. 

اگر اپل بتواند از کل این صنعت برای عموم ابهام زدایی کند می‌تواند به اولین هدستی برسد که مصرف‌کنندگان جریان اصلی آن را می‌فهمند و میخواهند. 

جایگزینی برای آیفون، سند موفقیت تیم کوک 

برای سالها  آیفون محصول محوری اپل بوده است حالا این فرصت وجود دارد که هدست جای این موضوع را بگیرد.

از سال ۲۰۱۶ تاکنون تیم کوک مدیرعامل فعلی اپل بارها درباره مزایای واقعیت افزوده صحبت کرده و همین باعث گمانه‌زنی‌های زیاد در مورد علاقه او به عرضه این محصول شده است. 

تیم کوک هرچند در همه سالهای بعد از استیو جابز به خوبی توانسته اپل را موفق‌تر و پولدارتر کند اما از نظر شخصی هنوز نتوانسته محصولی انقلابی که نشانگر دوره مدیریت او باشد عرضه کند. از این رو عرضه هدست به عنوان یک محصول کلیدی برای آینده این شرکت می‌تواند کارنامه مدیریتی او را با استیو جابز قابل مقایسه کند. 

اپل در همه این سالها شرکتهای متعددی را که در زمینه هدست فعالیت می‌کردند خریداری کند:

- در سال ۲۰۱۳ اپل شرکت PrimeSense را خرید که دوربین‌هایی با سنسور سه بعدی تولید می‌کرد و در نهایت محصول آن تحت عنوان ویژگی فیس‌آیدی در آیفون مورد استفاده  قرار گرفت. 

- در سال ۲۰۱۵ اپل شرکت Metaio را خرید که نرم‌افزارهای واقعیت مجازی برای دستگاه‌های موبایل تولید می‌کرد.

-  در سال ۲۰۱۶ شرکت Flyby Media خریداری شد که روی نوعی چشم کامپیوتری کار می‌کرد. 

- در سال ۲۰۱۷ شرکت SensoMotoric Instruments به اپل پیوست که می‌توانست حرکات چشم را ردیابی کند و حضور آن در یک هدست واقعیت مجازی بسیار کلیدی است در همین سال شرکت Vrvrana نیز توسط اپل تملک شد که روی توسعه هدست فعالیت داشت. 

- در سال ۲۰۱۸ اپل Akonia Holographics را خرید که لنزهای شفاف برای عینک‌های واقعیت مجازی تولید می‌کرد. 

- اپل همچین شرکت NextVR را که عرضه کننده محتوای ویدیویی به صورت واقعیت مجازی بود را خریداری کرد. 

اپل در کنار این کیت تولید نرم‌افزار را برای برنامه‌نویسان واقعیت مجازی را هم توسعه داه که ARKit نام دارد و آن را به صورت محدود در آیفون مورد استفاده قرار داد.

به اینها باید محصولاتی چون Animoji را هم اضافه کرد که آواتارهای زنده ایجاد می‌کند و هم اکنون در آیفون در دسترس کاربران است ضمن اینکه در زمینه صوت نیز تکنولوژی Spatial Audio  را هدست‌های فعلی خود توسعه داده که صدای چند بعدی برای کاربر تولید می‌کند. 

اپل به راحتی تسلیم نمی‌شود

اپل همچنین نشان داده که صبوری لازم برای موفقیت محصولاتش را دارد این کاری بود که در هنگام عرضه ساعت هوشمند انجام داد

یکی از تصورات اولیه این بود که اپل واچ یکی از ملزومات مد باشد. در روزهای اولیه تولید این محصول، اپل زمان زیادی را صرف علاقه‌مندی به رسانه‌های مد و معرفی محصول با طراحان مد می‌کرد.

اما زمانی که اپل واچ به دست کاربران رسید، اپل متوجه شد که مردم بیشتر به آن به عنوان یک ردیاب تناسب اندام علاقه مند هستند. نسخه‌های بعدی تاکیدی بر مدل طلای لوکس نداشتند و نسخه‌ای را با نام تجاری نایک معرفی کردند.

هنگامی که اپل سرانجام یک مدل پریمیوم جدید اپل واچ به نام Apple Watch Ultra را عرضه کرد، نقطه فروش آن ویژگی هایی بود که ردیاب های تناسب اندام اختصاصی برای ورزشکاران  جدی نیاز داشتند، مانند عمر باتری بسیار زیاد و صفحه نمایش بزرگتر.

اپل می تواند همین حرکت را با هدست خود انجام دهد. به گفته مین چی کو یکی از تحلیلگران محصولات اپل، حتی اگر اولین هدست این شرکت گران باشد و فروش خوبی نداشته باشد، اپل در حال برنامه ریزی نسخه های آینده با قیمت های پایین تر و حجم بالاتر است.

تحلیلگران انتظار ندارند که هدست اپل فوراً به منبع درآمد قابل توجهی تبدیل شود، اما آنها معتقدند اپل در حال حضور در بازاری است که روزی می تواند میلیاردها دلار ارزش داشته باشد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار