۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱
سه هدف وزیر خارجه آمریکا از سفر به ریاض
عکس: رویترز

وزیر خارجه ایالات‌متحده، روز سه‌شنبه، در ریاض، با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، دیدار و گفت‌وگو کرد. این دومین دیدار یک مقام بلندپایه آمریکایی از ریاض در هفته‌های اخیر به شمار می‌رود.

فردای اقتصاد: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات‌متحده، روز سه‌شنبه، در ریاض، با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، دیدار و گفت‌وگو کرد. هدف از سفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان، این بزرگترین صادرکننده نفت جهان، تحکیم روابط دو طرف عنوان شده‌ است؛ روابطی که طی سالیان اخیر با تنش‌های گسترده‌ای بر سر مسائلی همچون حقوق بشر، نحوه تعامل با ایران، مسائل منطقه‌ای و همینطور قیمت‌ نفت همراه بوده‌ است. 

به گزارش الجزیره، متئو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات‌ متحده، پس از این دیدار در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در این دیدار، دو طرف بر تعهد خود بر ارتقای سطح ثبات، امنیت و رفاه در سرتاسر منطقه و فراتر از آن تاکید کردند.» به گفته میلر، این تعهد شامل اقدامات برای دستیابی به صلح در یمن نیز می‌شود.

بلینکن در این دیدار تاکید کرده که روابط دو جانبه میان واشنگتن و ریاض با «بهبود وضعیت حقوق بشر در عربستان تقویت خواهد شد.» وزیر خارجه آمریکا همچنین از کمک‌های عربستان برای خروج سلامت شهروندان آمریکایی از سودان در جریان ناآرامی‌های اخیر این کشور و تلاش برای برقراری آتش‌بس میان گروه‌های رقیب در سودان تشکر کرده‌ است.

این دومین دیدار یک مقام بلندپایه آمریکایی از ریاض در هفته‌های اخیر به شمار می‌رود. بلینکن قرار است در جریان این سفر سه روزه با دیگر مقامات بلندپایه عربستان سعودی نیز دیدار کند. پیشتر و در روز هفتم مه، هفدهم اردیبهشت، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به عربستان سفر کرده‌ بود.

سفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان چند روز پس از آن انجام می‌شود که ریاض متعهد به کاهش عرضه نفت شد؛ اقدامی که می‌تواند به افزایش تنش‌ها میان دو طرف منجر شود.

دولت عربستان بر سر طیف گسترده‌ای از مسائل از جمله تامین نفت خام بازارهای جهانی، تمایل ریاض برای همکاری با روسیه در اوپک پلاس، همچنین میانجی‌گری چین در کاهش تنش با ایران با دولت بایدن دچار تنش شده‌ است. به گفته تحلیلگران، هدف اصلی سفر بلینکن به عربستان، احیای مجدد نفوذ واشنگتن بر ریاض بر سر قیمت‌ نفت، جلوگیری از نفوذ چین و روسیه در منطقه و دمیدن امیدهای تازه برای عادی‌سازی تدریجی روابط عربستان و اسراییل است.

ریچارد گلدبرگ، مشاور ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها که یک اتاق فکر مستقر در واشنگتن است، می‌گوید به احتمال زیاد، مهمترین دلیل سفر بلینکن به ریاض، تلاش برای جلوگیری از نزدیک‌ترین شدن روابط چین و عربستان سعودی است.

گلدبرگ ادامه می‌دهد: «بلینکن باید به سعودی‌ها توضیح دهد که چرا رابطه نزدیکتر با چین در راستای منافع ریاض نیست و چرا روابط نزدیکتر ریاض و پکن از بعد استراتژیک، مانع روابط نزدیکتر آنها با واشنگتن خواهد شد.»

روابط آمریکا و عربستان از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا با تنش آغاز شد، زیرا بایدن در جریان رقابت‌های انتخاباتی‌اش وعده داده‌ بود که در صورت پیروزی، با عربستان مانند یک «دولت منفور» برخورد خواهد کرد. بایدن بلافاصله پس از ورود به کاخ سفید، ارزیابی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا را منتشر کرد که بر اساس آن محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، عملیات ربایش و قتل جمال قاشقچی، روزنامه‌نگار و ستون‌نویس روزنامه واشنگتن‌پست را تایید کرده‌ بود.

دیدار تابستان سال گذشته بایدن از عربستان نتوانست بهبود چندانی در تنش ایجاد شده میان ریاض و واشنگتن ایجاد کند و عربستان علاقه‌ای برای تنظیم سیاست‌های خود مطابق با اولویت‌های آمریکا در منطقه از خود نشان نداد.

«حسین ایبیش»، عضو مؤسسه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در واشنگتن اما می‌گوید روابط آمریکا و عربستان بهبود یافته است. او در همین باره می‌گوید: «روابط دو طرف بیشتر ساختگی به نظر می‌رسد و در برخی موارد سطحی و کم عمق؛ اما در مجموع نسبت به گذشته قویتر شده‌است.» ابیش ادامه می‌دهد: «در عمل، مخصوصا زمانیکه بحث امنیت یا مسائلی از این دست مطرح می‌شود، روابط ریاض-واشنگتن نسبت به سال گذشته، مستحکم‌تر شده‌ است.»

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار