۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱
در مجمع سپید ماکیان چه گذشت؟

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سپید ماکیان با حضور ۷۵.۷۶ درصد سهامداران برگزار شد و شرکت ۱۰۰ تومان سود به ازای هر سهم تقسیم کرد.

فردای اقتصاد: صبح روز جاری مجامع عادی سالیانه و فوق‌العاده شرکت سپید ماکیان با حضور ۷۵.۷۶ درصد از سهامداران این شرکت برگزار شد. شرکت سپیدماکیان یک شرکت پیشرو در صنعت طیور و بزرگترین زنجیره تولید و توزیع مرغ گوشتی کشور است که در سال ۱۳۵۹ هجری شمسی در استان گیلان تاسیس شد. این شرکت در زمینه‌های مختلفی از مدیریت کل چرخه تولید گوشت مرغ شامل مزارع مرغ مادر، کارخانه جوجه کشی، مزارع پرورش مرغ گوشتی، کارخانه دان پلت، کشتارگاه صنعتی، کارخانه قطعه بندی، فرآوری گوشت و درنهایت توزیع محصول نهایی فعالیت دارد. سپید ماکیان در سال مالی ۱۴۰۱ در منطقه رتبه و جایگاه یازدهم را پس از شرکت‌های فعال در کشورهای ترکیه و عربستان دارد.

جایگاه شرکت در صنعت

شرکت سپیدماکیان در سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۱، حدود ۱۱۵ هزار تن از مجموع ۲۱۹۳ هزار تن گوشت مرغ تولید شده در کشور را به خود اختصاص داده است. به این ترتیب در مجموع سهم سپید ماکیان در تولید گوشت مرغ کشور در سال ۱۴۰۱ بیش از ۵ درصد بوده است.

واحدهای شرکت در یک نگاه

بر اساس گزارش قرائت شده در مجمع، شرکت سپید ماکیان حدود ۲۹۱ واحد پرورش مرغ گوشتی در اختیار دارد که ظرفیت تولیدی آنها در مجموع بیش‌از ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه در هر دوره است. از این ۲۹۱ واحد تولیدی حدود ۱۲ واحد تحت مالکیت شرکت قرار دارد و ۲۷ واحد به اجاره شرکت درآمده است. باقی واحدهای تولیدی این بخش نیز (۲۵۲ واحد) به صورت مشارکتی به فعالیت می‌پردازند. واحدهای پرورش مرغ مادر نیز به‌گونه‌ای است که از مجموع ۳۲ واحد تولیدی این بخش، حدود ۱۲ واحد تحت مالکیت شرکت و ۶ واحد اجاره‌ای هستند. این در حالی است که حدود ۴۳ درصد واحدهای تولیدی این بخش در بخش مشارکتی قرار دارند.

در مجمع سپید ماکیان چه گذشت؟
ظرفیت واحدهای شرکت سپید ماکیان

گزیده اطلاعات مالی شرکت طی سه سال اخیر

بررسی عملکرد شرکت سپید ماکیان طی سه سال اخیر نشان می‌دهد که درآمدهای عملیاتی شرکت در سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۱ با ثبت رشد ۱۰۶ درصدی حدود ۶ هزار و ۴۴۵ میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که درآمدهای عملیاتی شرکت در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ به ترتیب رقم سه هزار و ۱۳۵ میلیارد تومان و هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان را ثبت کرده است. سود خالص شرکت طی سال اخیر بالغ‌ بر ۱۱ درصد افزایش داشته و رقم ۶۳۵ میلیارد تومان را ثبت کرده است. اما نکته مهم در اطلاعات مالی افزایش قابل توجه تسهیلات و بدهی‌های شرکت است. به‌طوری که تسهیلات سپید ماکیان تنها در مدت یک ساله ۱۴۰۱ با افزایش ۲۰۲ درصدی در محدوده هزار و ۱۸۷ میلیارد تومان قرار گرفته است. این در حالی است که مجموع بدهی‌های شرکت هم با رشد ۱۷۱ درصدی رقم دو هزار و ۲۹۴ میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است.

بهای تمام شده شرکت در سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۱ به‌گونه‌ای بوده است که حدود چهار هزار و ۴۳۷ میلیارد تومان به مواد مستقیم شرکت اختصاص یافته است. پس‌ از آن، سربار ساخت در این سال رقمی حدود هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان را ثبت کرده است. درمجموع بهای تمام کالای ساخته شده شرکت سپید ماکیان در سال ۱۴۰۱ با بیش‌از ۱۴۵ درصد افزایش حدود پنج هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان بود. نگاهی به نسبت‌های مالی شرکت سپید ماکیان نشان می‌دهد که نسبت آنی شرکت در سال ۱۴۰۱ که نسبت دارایی‌های جاری به بدهی‌های جاری را نشان می‌دهد، حدود ۰.۵۵ بوده است. نسبت وجه شرکت نیز در این سال رقم ۰.۱۸ را ثبت کرده است که این مولفه نیز نسبت موجودی نقدی و سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت را به بدهی‌های جاری نشان می‌دهد.

 دوره استقامت شرکت هم در سال ۱۴۰۱ به ۱۵۶ روز کاهش یافته است که نشان می‌دهد در صورتی که جریانات نقدی شرکت کم شوند، شرکت تا ۱۵۶ روز می‌تواند از پس هزینه‌های خود برآمده و به فعالیت خود ادامه دهد. این در حالی است که دوره استقامت شرکت در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ به ترتیب ۱۷۰ و ۱۹۳ روز بوده است.

در مجمع سپید ماکیان چه گذشت؟
گزیده اطلاعات مالی شرکت سپید ماکیان در سه سال اخیر

ورود سپید ماکیان به بازارهای جدید

آنگونه که در این مجمع گزارش شد، شرکت سپید ماکیان شاهد رشد فروش در فصول مختلف سال‌های گذشته بود. به طوری که فروش بوقلمون آماده طبخ این شرکت از ۵۲ میلیارد ریال در فصل بهار به ۲۳۳ میلیارد ریال در زمستان ۱۴۰۱ افزایش پیدا کرد. این آمار در خصوص فروش غذایی نیمه آماده «سپید» نیز صدق می‌کند. فروش غذای نیمه آماده این شرکت در بهار ۱۴۰۱ معادل ۲۱ میلیارد ریال بود که با رشد محسوس به ۲۴۴ میلیارد ریال در زمستان این سال رسید.

در مجمع سپید ماکیان چه گذشت؟
ورود سپید ماکیان به بازارهای جدید

منابع انسانی سپید ماکیان

مجتبی رسولی، مدیرعامل شرکت سپید ماکیان در مجمع عمومی عادی سالیانه، منابع انسانی شرکت را مهمترین نقطه قوت شرکت دانست. این در حالی است که بررسی ترکیبات منابع انسانی در سال ۱۴۰۱ نشان می‎دهد که میانگین سن مجموع پرسنل شرکت حدود ۳۷ سال است که انتظار می‌رود با کاهش میانگین سنی کارکنان طی سال‌های آینده این رقم در محدوده ۳۰ سال قرار بگیرد.

سطح تحصیلات کارکنان شرکت نیز نشان می‌دهد که مجموعه حدود ۲۵ درصد نیروی انسانی شرکت تحصیلات دانشگاهی دارند که این رقم در شرکتی که فعالیت آن در بخش دامپروری و زراعت قرار می‌گیرد، رقم قابل توجهی است. علاوه‌ بر این، تعداد کارکنان شرکت در سال ۱۴۰۱ با افزایش حدود ۱۷ درصدی به ۴ هزار و ۱۶۳ نفر رسیده است.

ریسک‌های مهم شرکت

مجتبی رسولی در ادامه صحبت‌هایش به تشریح مهمترین ریسک‌های شرکت پرداخت و گفت: «ریسک تامین مواد اولیه مهمترین تهدید برای فعالیت شرکت است که بررسی تجربه‌های قبلی نیز به‌خوبی صحه بر این موضوع می‌گذارد. این در حالی است که ریسک نوسانات نرخ ارز از مهمترین ریسک‌هایی که اتفاقا در سال گذشته بهم ریختگی شاکله مالی شرکت را به دنبال داشته است.

 به‌طوری که با افزایش نرخ خوراک شرکت از ۴۲۰۰ تومان به ۲۸۵۰۰ تومان، نوسانات نرخ ارز تا حدود ۲۰۰ درصد تغییر بوده است. همچنین افزایش نرخ کالا و رکود در مصرف در برخی ماه‌ها، از دیگر دلایل کاهش سود شرکت بوده است. اما ریسک‌های مرتبط با ساختار، ریسک رقابت و ریسک نقدینگی نیز از دیگر عوامل مهمی هستند که همواره بر عملکرد شرکت تاثیر می‌گذارند. از طرفی، فروش مرغ‌های وارداتی به نصف قیمت مصوب شده توسط دولت از دیگر عواملی است که مصادف با برخی اتفاقات سیاسی و اقتصادی کشور شد و جمیع این عوامل، کاهش سود شرکت را رقم زد.»

چشم‌انداز توسعه شرکت

این شرکت در نظر دارد با توسعه تولید گوشت مرغ، جذب واحدهای مشارکتی بیشتر، افزایش تولید گوشت بوقلمون و همچنین گسترش تولید محصولات غذایی نیمه آماده و افزودن محصولات جدید ظرفیت تولیدی خود را افزایش داده و علاوه‌برآن، زنجیره تولید خود را توسعه ببخشد. اما به‌طور کلی، از اولویت‌های توسعه‌ای شرکت می‌توان به افزایش فعالیت در زمینه جوجه‌کشی اشاره کرد.

تقسیم سود سپید ماکیان

در انتهای مجمع سپید ماکیان با تقسیم سود حدود ۵۰ درصدی به ازای هر سهم ۱۰۰۰ ریال سود تقسیم شد. این در حالی است که سود خالص هر سهم در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۱۲۰ ریال بوده است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار