۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲
سهم همسایگان از تجارت خارجی ایران چقدر است؟

در دو ماهه نخست امسال ۱۳میلیون و ۱۴۷هزار و ۸۴۰تن کالا به ارزش هفت میلیارد و ۴۶۵میلیون و ۷۲۸هزار و ۲۹۳دلار بین ایران و کشورهای همسایه تبادل شد.

فردای اقتصاد: آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد که از صادرات هفت و نیم میلیارد دلاری کشور در دو ماه نخست امسال، سه میلیارد و ۷۳۵ میلیون دلار کالا به کشورهای همسایه صادر شده که این میزان ۵۰ درصد از کل صادرات غیرنفتی بوده است.

سیدروح اله لطیفی، سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در خصوص تجارت غیرنفتی با کشورهای همسایه، اظهار کرد: در دو ماهه نخست امسال ۱۳میلیون و ۱۴۷هزار و ۸۴۰تن کالا به ارزش هفت میلیارد و ۴۶۵میلیون و ۷۲۸هزار و ۲۹۳دلار بین ایران و کشورهای همسایه تبادل شد (مجموع صادرات و واردات) که این میزان، سهم ۵۱درصدی در وزن و ۴۸.۳درصدی در ارزش کل تجارت غیرنفتی  کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: از ۲۱میلیون تن کالای صادره از کشور در دو ماهه نخست امسال به ارزش هفت میلیارد و ۵۱۳ میلیون دلار، ۱۰میلیون و ۱۵۹هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۷۳۴میلیون و ۷۷۸هزار و ۶۷دلار به کشورهای همسایه صادر شده که همسایگان سهم ۴۸.۴درصدی از وزن و ۵۰درصدی از ارزش کل صادرات را به خود اختصاص داده‌اند که با وجود عدم تغییر در وزن صادرات به همسایگان، ۱۷درصد ارزش کالاهای صادره نسبت به مدت مشابه کاهش یافته است.

داده‌های آماری نشان می‌دهد که ۱۴کشور از ۱۵کشور همسایه ایران خریدار کالای ایرانی در دو ماهه اخیر بودند که عراق با خرید یک میلیارد و ۲۲۸میلیون دلار (کاهش ۶.۵درصدی) در رتبه نخست، ترکیه با خرید ۸۳۴میلیون دلار (رشد ۹درصدی)، امارات با ۷۴۹میلیون دلار (کاهش ۵۰درصدی)، پاکستان با ۲۸۳میلیون دلار (رشد ۶۸درصدی) و افغانستان با ۲۴۲میلیون دلار (رشد ۷.۳درصدی ) پنج مقصد اول صادرات کالای ایرانی در بین همسایگان بودند.

عمان با خرید ۱۶۱میلیون دلار، روسیه با ۱۳۱میلیون دلار، جمهوری آذربایجان با ۷۱.۳میلیون دلار، ارمنستان با ۶۶میلیون دلار، ترکمنستان با ۶۵میلیون دلار، قزاقستان با ۲۹میلیون دلار، کویت با ۲۲میلیون دلار، قطر با ۱۴میلیون دلار و بحرین با ۸۲۹هزار دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در خصوص واردات دو ماهه از کشورهای همسایه، گفت: از مجموع چهار میلیون و ۷۳۲هزار تن کالای وارده به کشور به ارزش هفت میلیارد و ۹۴۱میلیون دلار، دو میلیون و ۹۸۹ هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۷۳۱ میلیون دلار از کشورهای همسایه بوده که این میزان ۶۳درصد وزن و ۴۷درصد ارزش کل واردات کشور در این دو ماه اخیر بوده که نسبت به مدت مشابه با کاهش دو درصدی همراه بوده است.

در دو ماهه نخست امسال امارات با فروش  دو میلیارد و ۳۰۱ میلیون دلار (رشد ۲.۵ درصدی)، ترکیه با ۸۷۳ میلیون دلار ( کاهش دو دهم درصدی )، روسیه با ۲۶۹.۳ میلیون دلار (کاهش ۱۶درصدی)،  عمان با ۱۱۴میلیون دلار (کاهش ۱۱درصدی) و پاکستان با ۱۰۵میلیون دلار (کاهش ۱۶درصدی) پنج کشور نخست فروشنده کالا به ایران در بین همسایگان بودند.

عراق با فروش ۲۳میلیون دلار کالا، قطر با ۱۲میلیون دلار، جمهوری آذربایجان با ۹.۶میلیون دلار، قزاقستان با ۹میلیون دلار، ترکمنستان با ۶.۷میلیون دلار، ارمنستان با چهار میلیون دلار، افغانستان با ۲.۸میلیون دلار، کویت با ۲.۴میلیون دلار و بحرین با ۳۴.۵هزار دلار در رتبه‌های بعدی فروش کالا به ایران در بین همسایگان بودند و عربستان نیز در این دو ماه،  کالایی به ایران صادر یا از ایران وارد نکرده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha