۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲
مجلس ۳۵ هزار کارگر را از بیمه محروم کرد؟+ جزئیات

بازرس کانون کارگران ساختمانی کشور گفت: در طولِ مدتی که کارگرانِ ساختمانی بسیاری در صفِ بیمه بودند، برخی از کارگران بدونِ داشتنِ حتی یک روز سابقه‌ی بیمه فوت کرده‌اند که در اینصورت حتی یک ریال هم به خانواده‌ی این کارگران تعلق نمی‌گیرد و آن‌ها بدونِ هیچ مستمری‌ای رها می‌شوند.

ایلنا: عباس شیری (بازرس کانون کارگران ساختمانی کشور و رئیس کانون کارگران ساختمانی استان قم) با اشاره به موافقت سازمان تأمین اجتماعی با بیمه‌ی ۱۵ هزار کارگر ساختمانی گفت: تنها ۱۵هزار سهمیه بیمه کارگران ساختمانی برای استان‌ها درنظر گرفته شده تا تعدادی از کارگرانی که در صف بیمه هستند، از ابتدایی‌ترین حق خود بهره‌مند شوند. 

شیری گفت: ابتدا قرار بود ۵۰هزار کارگر ساختمانی بیمه شوند اما بعد از آنکه مجلس دو فوریتِ بررسی بیمه کارگران ساختمانی را تصویب کرد، سازمان تأمین اجتماعی از اجرای قانون دست برداشت. این درحالی است که تأمین اجتماعی در حال اخذِ ۴درصدِ سهم بیمه کارفرما از پروانه ساخت است، پس باید قانون جدیدِ مجلس در مورد بیمه کارگران ساختمانی را اجرا کند. 

بازرس کانون کارگران ساختمانی کشور ادامه داد: البته آنطور که ما شنیده‌ایم در چند استان، اعلام کرده‌اند که موقتا پروانه ساخت داده شود تا بعد از تصویبِ قانون سهم حق بیمه از کارفرما گرفته شود اما به هر حال در بسیاری از شهرها همین ۴ درصدِ قانونِ جدید گرفته می‌شود و باید از منابعِ جدید، برای بیمه کارگران ساختمانی استفاده کرد. قرار بود طبق این قانون در طول دو سال، ۶۰۰هزار کارگر ساختمانی بیمه شوند که متأسفانه با اقدام مجلس هنوز وضعیتِ بیمه کارگران ساختمانی نامشخص است. 

شیری در انتقاد از اقدام نمایندگان مجلس گفت: نمایندگان ما را از چاله به چاه انداختند! ببینید اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی بیش از سه سال در انتظار تصویب بود و در نهایت وقتی تصویب شد، تنها ۴ ماه دوام آورد و نمایندگان ایراداتی به آن وارد کردند. این اصلاحیه چند سال در مجلس بوده و بر سرِ آن بحث شده، جوانبِ آن کارشناسی شده، ضمن اینکه در جریانِ تصویبِ ایراداتی که امروز به آن گرفتند هم گوشزد شده است. 

وی گفت: ما متأسفیم و معتقدیم اقدام نمایندگان مجلس نسنجیده است؛ چه مشکلاتِ مصوبه را می‌دانستند و چه نمی‌دانستند.

رئیس کانون کارگران ساختمانی استان قم بیان کرد: طبق طرح اولیه که بر اساس مشورتِ بین نمایندگان مجلس و نمایندگان کارگری نوشته شده بود، سهم حق بیمه در روستاها بین ۰.۵ تا ۱درصد و سهم حق بیمه در شهرها بین ۱ تا ۸درصد بود. در اینصورت، کارفرمای مناطقِ ارزان، حق بیمه کمتر و کارفرمای مناطق گران، حق بیمه بیشتری پرداخت می‌کردند. منابعی که از این طریق واردِ صندوقِ تامین اجتماعی می‌شد، کافی بود و احتمال اینکه درآینده بابتِ منابعِ بیمه کارگران ساختمانی دچار مشکل شوند کم بود. 

شیری ادامه داد: مجلس اما طی دو جلسه‌ی آخر، بدونِ دعوت از نمایندگان کارگری طرح اولیه را تغییر داد و سهم کارفرما در مناطق شهری را به ۴ درصد رساند. حالا به همان طرحی که خودشان تصویب کردند ایراد گرفته‌اند. 

بازرس کانون کارگران ساختمانی کشور گفت: قرار است پروسه‌ی بررسی بیمه کارگران ساختمانی از ابتدا طی شود. معلوم نیست چه زمانی طرح به صحن می‌رسد و کی مصوب می‌شود؟ بعد از آن هم باید به شورای نگهبان برود و اگر شورای نگهبان به آن ایراد وارد کرد دوباره به مجلس برگردد. بعد از این مرحله هم دوباره فرصتی برای نوشتنِ آیین نامه داده می‌شود. در کل مشخص نیست چند ماهِ دیگر زمان لازم است تا بیمه کارگران ساختمانی به نتیجه برسد. 

وی گفت: رفتار نمایندگان مجلس به هیچ وجه برای ما قابل توجیه نیست، جز اینکه فکر کنیم برخی از نمایندگان به خاطرِ منافع خود، روندِ به نتیجه رسیدنِ بیمه کارگران ساختمانی را به تأخیر می‌اندازند. به هر حال زورِ ثروتمندان از ما بیشتر است. برای آنها که بساز و بفروش قدر هستند سخت است با پرداختِ سهم حق بیمه کنار بیایند! 

شیری تأکید کرد: در طولِ مدتی که کارگرانِ ساختمانی بسیاری در صفِ بیمه بودند، برخی از کارگران بدونِ داشتنِ حتی یک روز سابقه‌ی بیمه فوت کرده‌اند که در اینصورت حتی یک ریال هم به خانواده‌ی این کارگران تعلق نمی‌گیرد و آن‌ها بدونِ هیچ مستمری‌ای رها می‌شوند. 

بازرس کانون کارگران ساختمانی کشور گفت: نمایندگانِ مجلس مدیونِ این کارگران هستند. بیمه کم‌ترین و حداقلی‌ترین حق یک کارگر است و چه کاری مهم‌تر از برقراریِ این حق؟ باز تأکید می‌کنم که هیچ تعللی را برای برقراریِ بیمه کارگران ساختمانی نمی‌پذیریم. تأمین اجتماعی موظف است تا به نتیجه رسیدنِ قانون جدید، کارگران را بیمه کند و مجلس نیز باید هرچه سریع‌تر قانون بیمه کارگران ساختمانی را به تصویب برساند، البته نه قانونی که چند ماه یا چند سال دوام بیاورد و مجددا کنار گذاشته شود! مجلس باید قانونی پایدار برای بیمه‌ی پایدار کارگران ساختمانی تصویب کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها