۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۱
 قیمت برق در این کشور اروپایی رایگان شد

اروپا نه تنها بدون برق و گاز روسیه توانست از زمستان سخت عبور کند، بلکه کشوری مانند فنلاند اخیرا قیمت‌های منفی برق را تجربه کرده است.

فردای اقتصاد: سال گذشته به دنبال قطع صادرات برق و گاز روسیه به اروپا همه کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که روزهای سختی در مقابل کشورهای اروپایی باشد. اما حالا درست یک سال بعد از قطع صادرات گاز روسیه به اروپا مازاد انرژی به سحطی رسیده که قیمت‌ انواع حامل‌ها کاهش یافته و حتی کشوری چون فنلاند قیمت‌های منفی را تجربه کرده است. 

آنطور که در خبرها آمده است، قیمت برق در فنلاند ماه گذشته در عرض یک هفته دو بار به زیر صفر رسید یعنی قیمت‌ها منفی شد. مهمترین عامل افت شدید قیمت‌ها رشد چشم‌گیر عرضه برق آبی در این کشور است. چراکه بهار امسال آب شدن برف کوه‌ها و پر آب شدن رودخانه‌ها فراتر از حالت عادی بود و این به رشد تولید برق آبی منجر شده است. افزایش برق آبی موجب شده که میزان عرضه از میزان تقاضای برق فراتر رود و این برق را به قیمت‌های منفی بکشاند. 

البته که فاکتورهای دیگری هم در ایجاد مازاد عرضه دخیل بوده‌اند. حدود دو ماه پیش فنلاند نیروگاه جدید هسته‌ای خود را وارد مدار کرد. این نیروگاه بزرگترین نیروگاه‌ هسته‌ای اروپا محسوب می‌شود و ۱۴ درصد از نیاز فنلاند به برق را تامین خواهد کرد. 

البته که به نظر می‌رسد زمان و اینکه در چه فصلی از سال قرار داریم نیز به وقوع قیمت‌های منفی کمک کرده است. دمای متعادل بهار موجب کاهش مصرف برق شده چراکه مردم به برق کمتری برای ایجاد گرما یا سرما نیاز دارند. 

برق آبی حدود ۲۳ درصد از برق مورد نیاز فنلاند را تامین می‌کند. ۳۳ درصد برق این کشور هم توسط نیروگاه‌های هسته‌ای ایجاد می‌شود و سوخت‌های فسیلی تنها سهم ۱۵ درصدی در تولید برق فنلاند دارند. 

سال پیش روسیه عرضه برق و گاز خود را به فنلاند متوقف کرد. اما کارشناسان حالا می‌گویند فنلاند توانست بحران انرژی را به بهترین شکل مدیریت کند. البته این موضوع به لطف وابستگی کم این کشور به سوخت‌های فسیلی رخ داد.

فنلاند در نظر دارد که انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را تا سال ۲۰۳۵ به صفر برساند و به اولین کشور با مصرف صفر سوخت‌های فسیلی تبدیل شود. 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار