۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۴
جزییات ماجرای ۲ برابر شدن هزینه رجیستری آیفون

دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه از افزایش دوبرابری هزینه رجیستری موبایل خبر داد./ به گفته دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه در قانون چیزی به عنوان هزینه رجیستری وجود ندارد.

ایسنا: مهم‌ترین بخش‌های گفتگوی عبرقی با را در ادامه می‌خوانید:  آنچه مطرح شده این است که سود بازرگانی واردات تجاری همه کالاها از جمله موبایل در سال جاری دو برابر سود بازرگانی واردات تجاری تعیین شده که تاثیری بر قیمت‌ها در بازار ندارد، چرا که اساسا خرید و فروش کالای مسافری مجاز نیست.

چند مسئله درباره واردات موبایل تداخل پیدا کرد، مجلس برای سال جاری مصوب کرد کلیه رویه‌های واردات، خارج از رویه تجاری، مشمول دو برابر هزینه واردات شود و این موضوع فقط مختص موبایل نیست.

در اصل در رویه تجاری علاوه بر زمان‌بر بودن تامین ارز، مالیات بر ارزش افزوده و هزینه‌ای دیگر پرداخت می‌شود، اما موبایل مسافری به راحتی با هزینه و قیمت کمتر وارد می‌شد.

همچنین با وجود گذشت هفت سال از طرح رجیستری شاهد هستیم که موبایل‌های مسافری عملاً مسافری واقعی نیستند و بیش از ۷۰ درصد موبایل‌های مسافری، به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و با بهره مندی از معافیت‌های مسافری از سامانه استفاده می‌کند. ت

با توجه به اینکه کالای مسافری در اصل کالای قاچاق است، اما با پوشش کالای مسافری در مغازه‌ها عرضه می‌شود.

در حال حاضر تا مدل ۱۳ آیفون به صورت تجاری به کشور وارد می‌شود که سود بازرگانی آن ۱۵ درصد بوده و هست و بازرگان هم هیچ افزایش قیمتی برای آن ندارد.

به طور کلی واردات مسافری آیفون ۱۳ کم است و کمتر هم می‌شود، چرا که با این قانون صرفه اقتصادی ندارد. بنابراین تا امروز بحث افزایش قیمت آیفون مطرح نیست.

در کتاب تعرفه امسال سود بازرگانی در رویه تجاری برای موبایل زیر ۱۰۰ دلار معادل شش درصد، ۱۰۰ تا ۶۰۰ دلار چهار درصد و برای موبایل ۶۰۰ دلار به بالای ۱۵ درصد است.

به طور کلی ما در قانون چیزی به عنوان هزینه رجیستری نداریم، بلکه بازرگان باید تعرفه گمرکی، سود بازرگانی و مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند تا موبایل رجیستر شود.

با توجه به این شرایط و تصمیم مجلس مبنی بر تعرفه ۱۵ درصدی برای موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار، انجمن در این نامه تقاضا کرده مانند ترکیه، در راستای جلوگیری از سودجویی در بازار و واردات آیفون‌های ۱۲ و ۱۳ رفرش و ریپک بی‌کیفیت، تعرفه واردات تجاری آیفون ۱۴ به بعد را ۲۵ درصد کند، اما اجازه واردات آن را بدهد.

این موضوع برای آیفون ۱۴ به بعد مطرح هست که در اصل الان در بازار اجازه فروش ندارد و تاکنون به صورت قاچاق وارد شده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha