۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
گوگل در نبرد هوش مصنوعی شکست خورد؟

ساندار پیچای : شرکت را به گونه‌ای ساخته‌ام که سالهاست هوش مصنوعی در تاروپود آن قرار دارد.

فردای اقتصاد - در جریان انفجار جهانی هوش مصنوعی در ماه‌های اخیر نام گوگل به عنوان بزرگترین رقیب  OpenAI و مایکروسافت درتوسعه هوش مصنوعی همواره به میان آمده است. به رغم هراس‌های نخستین مدیران گوگل از محصول چت جی پی تی این شرکت تلاش کرده که جایگاه خود را در این عرصه اثبات کند هرچند در رقابت اول زمین بازی را به چت جی پی تی واگذار کرده است. 

حالا گوگل به دنبال توسعه ابزارهای هوش مصنوعی خود است که در صدر آنها چت بات Bard قرار دارد که بسیار مشابه چت جی پی است. 

 بلومبرگ بیزنس‌ویک گفت وگویی را با ساندار پیچای مدیر اجرایی آلفابت در همین زمینه انجام داده است: 


شما تاکنون شاهد موج‌های مختلف نوآوری در سیلیکون ولی بوده‌اید چه چیزی این موج - هوش مصنوعی - را از آنها متمایز می‌کند؟

ساندار پیچای: موارد نادری وجود دارد که هم مصرف‌کنندگان و هم شرکتهای بزرگ و حتی کشورها ناگهان نسبت به یک موضوع توجه نشان دهند. سرعت گرفتن هیجان عمومی نسبت به این موضوع واقعا مهم است.

بسیاری از محصولات جدید هوش مصنوعی گوگل عمدتا در حالت تست و آزمایش معرفی شده‌اند. تا چه حد این پتانسیل وجود دارد که این محصولات را در بخش جست وجوی گوگل هم ببینیم؟

این محصولات بخشی از جریان اصلی آزمایش جست و جوی گوگل است اما چیزهای کوچکی هم وجود دارد که ما میخواهیم از صحیح بودنشان مطمئن شویم. افرادی وجود دارند که مثلا جست و جو می‌کنند « چند دوز یک دارو را به کودک سه ساله خودم بدهم؟» در چنین مواقعی شما فرصتی برای اشتباه ندارید. 

پس از این موضوع ناراحتید که هوش مصنوعی مولد گوگل در این موارد اشتباه کند؟

این قطعا یک بده بستان است. این خیلی هیجان انگیز است زیرا که موارد استفاده - هوش مصنوعی مولد - بسیار زیاد است اما ناراحت کننده است چون این تکنولوژی ذاتا مولد است و زمان می‌برد تا درست شکل بگیرد.

در سال ۲۰۱۷ محققان گوگل مقاله‌ای را منتشر کردند که بعدا چت جی پی تی شرکت OpenAI بر پایه آن تولید شد آیا بر اساس این تجربه فکر می‌کنید گوگل باید نحوه عملکرد خود را تغییر بدهد؟

هدف ما تلاش طولانی برای حل مشکلات جاه‌طلبانه بوده است. این همان چیزی است که بهترین استعدادها را از سراسر جهان به سمت گوگل جذب کرده است و کمک میکند که چرخه‌های نوآوری و لبه‌های تکنولوژی در این شرکت شکل بگیرد. اگر بپرسید آیا من انتظار دارم که محققان گوگل همچنان در این مسیر فعال باشند؟ پاسخ مثبت است. 

گوگل در نبرد هوش مصنوعی شکست خورد؟
 در رقابت با چت جی پی تی در برخی جاها بهتر عمل کرده‌ایم و در بعضی جاها عقب هستیم

آیا این نگران این هستید که محققان گوگل این شرکت را ترک کنند و یک رقیب مانند OpenAI در برابر گوگل ایجاد کنند؟

بر اساس آخرین اطلاعی که دارم گوگلرز ( اصطلاح داخلی گوگل برای کسانی که در این شرکت کار کرده‌اند) بیش از ۲هزار استارتاپ را ایجاد کرده‌اند و این بسیار مهم است. بعضی از این استارتاپ‌ها الان مشتریان گوگل هستند و بعضی از آنها دوباره به گوگل بازگشته‌اند. این چرخه سالم کار در گوگل است. 

آیا الان از جایگاه چت بات گوگل Bard نسبت به جایگاه رقبا راضی هستید؟

فضاهایی وجود دارد که ما می‌توانیم در آن بهتر عمل کرده‌ایم و فضاهایی هم هست که ما در آن عقب هستیم. من این موضوع را از این جهت می‌بینیم که فعلا خیلی خیلی - برای قضاوت - زود است. 

آیا گوگل فضای هوش مصنوعی را یک فضای نبرد حیاتی می‌داند؟

الان در یک فضای رقابتی قرار داریم. اما من شرکت را به گونه‌ای ساخته‌ام که برای مدت طولانی هوش مصنوعی در تاروپود آن قرار گرفته است. من جایگاه گوگل در هوش مصنوعی را نسبت به زمانی که وارد عرصه موبایل شد در موقعیت بهتری می‌بینم. 

نظر شما درباره هدست ست اپل ویژن پرو چیست؟ این محصول در کجا قرار می‌گیرد؟

من از این محصول استفاده نکرده‌ام و از نزدیک ندیده‌ام اما همواره این حس را داشته‌ام که پردازش‌های کامپیوتری فراتر از محصولات سخت‌افزاری فعلی است. ما در این زمینه تجربیات بسیار خوبی داریم و برای من هیجان انگیز است که پتانسیل‌های جدید تکنولوژی را مبینیم. 

در ماه می محققان بزرگ هوش مصنوعی از جمله برخی از مدیران گوگل در یک نامه سرگشاده نسبت به خطرات هوش مصنوعی و از بین رفتن بشریت هشدار دادند. شما چقدر فکر می‌کنید که چنین تهدیدی جدی است و چه کاری در این زمینه انجام داده‌اید؟

ما قطعا باید روی ریسک جعل اطلاعات و سوگیری متمرکز شویم . همچنین تهدیدهای جدی در زمینه DeepFake ( جعل تصویر ) وجود دارد. ما نیاز داریم این موضوعات را دنبال کنیم.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار