۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸
خریداران اروپایی پسته ایران در نیمه اول ۲۰۲۲

داده‌های پایگاه آماری اتحادیه اروپا نشان می‌دهد ایران پس از آمریکا دومین صادرکننده بزرگ پسته به اروپا در نیمه نخست ۲۰۲۲ بوده است.

فردای اقتصاد: پایگاه آماری اتحادیه اروپا (یورو استات) اعلام کرد که ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی ۷۸.۶میلیون یورو پسته به کشورهای اروپایی صادر کرده است. صادرات پسته ایران به اتحادیه اروپا در نیمه نخست سال جاری میلادی ۲۶درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. ایران در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۰۶.۱ میلیون یورو پسته به این اتحادیه صادر کرده بود.

بر اساس گزارش «تسنیم» به نقل از یورواستات، صادرات پسته با پوست ایران به اروپا در ماه‌های ژانویه تا ژوئن۲۰۲۲ با کاهش ۵۳درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۳۱.۶میلیون یورو رسیده است. ایران در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۶۷.۸میلیون یورو پسته با پوست به اروپا صادر کرده بود.

با وجود کاهش صادرات پسته با پوست ایران به اتحادیه اروپا در نیمه نخست ۲۰۲۲، صادرات مغز پسته ایران به این اتحادیه رشد ۲۳درصد را تجربه کرده و به ۴۷میلیون یورو رسیده است. ایران در نیمه نخست سال قبل ۳۸.۳میلیون یورو مغز پسته به اروپا صادر کرده بود. آلمان و ایتالیا بزرگ‌ترین واردکنندگان پسته از ایران در نیمه نخست ۲۰۲۲ بوده‌اند. ۵۰میلیون یورو از کل صادرات پسته ایران به مقصد آلمان و ۱۴میلیون یورو به مقصد ایتالیا بوده است.

بر اساس این گزارش، ایران پس از آمریکا دومین صادرکننده بزرگ پسته به اروپا در نیمه نخست ۲۰۲۲ بوده است. آمریکا در این دوره ۲۷۶میلیون یورو پسته به اروپا صادر کرده است. صادرات پسته آمریکا به اروپا در نیمه نخست ۲۰۲۲ نیز با کاهش ۴درصدی مواجه شده است.

اگرچه آمریکا در مجموع صادرات پسته بیشتری به اروپا در مقایسه با ایران داشته است، اما آمارها نشان می‌دهد مغز پسته ایران از محبوبیت بیشتری نزد مشتریان اروپایی برخوردار است. صادرات مغز پسته آمریکا به اتحادیه اروپا در نیمه نخست سال جاری میلادی ۳۴میلیون یورو بوده، اما ایران در این دوره ۴۷میلیون یورو مغز پسته به اروپا صادر کرده است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار