برنامه کامل بورسان ۲۹ خرداد ۱۴۰۲:

چشم‌انداز پایان اصلاح بورس از نگاه تکنیکال

شاهرخ شریعتی، کارشناس ارشد بازار سرمایه و مهدیه علیجانی، کارشناس بازار سرمایه
۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲
چشم‌انداز پایان اصلاح بورس از نگاه تکنیکال

در برنامه بورسان روز جاری، شاهرخ شریعتی، کارشناس ارشد بازار سرمایه، به بررسی وضعیت تکنیکالی شاخص و صنایع بورس تهران پرداخت و مهدیه علیجانی، کارشناس بازار سرمایه، معاملات بورس کالا در هفته گذشته را تشریح کرد.

بورس امروز همانطور که پیش بینی می‌شد، در ابتدا عرضه‌ای کوتاه را تجربه کرد و پس از آن با افزایش تقاضا توانست به مسیر صعودی بازگردد اگرچه همچنان قدرت خریداران به قدری بالا نیست که بتواند صعودهای قابل توجهی را به ثبت برساند اما با این حال مسیر نوسانی و کم‌رمق بازار سهام ادامه دارد. معاملات پرحجم و منفی وبملت در یک روز مانده به برگزاری مجمع عمومی سالیانه نیز از دیگر نکات قابل توجه بازار امروز بود. شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری کار خود را با یک افزایش اندک ۰.۰۶ درصدی به پایان رساند و در محدوده ۲.۱۶۴ میلیون واحدی ایستاد و شاخص هم‌وزن نیز که رشد بهتری را تجربه کرده بود، با افزایش ۰.۷۳ درصدی همراه شد. ارزش معاملات خرد سهام در بازار امروز با ثبت عدد ۷۳۷۲ میلیارد تومانی تغییر چندانی نسبت به روزهای گذشته خود نداشت و از طرفی شاهد خروج پول ۵۱۵ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم.

در بخش اول برنامه امروز همراه با شاهرخ شریعتی، کارشناس ارشد بازار سرمایه، به بررسی وضعیت تکنیکالی شاخص و صنایع بورس تهران پرداختیم. شریعتی در ابتدای صحبت‌های خود به بررسی بازار امروز و روز گذشته پرداخت و با اشاره به گزارش سالانه ایران‌خودرو و سایپا عنوان کرد که زیانی که این دو خودروساز شناسایی کردند، چیزی نبود که بورس تهران انتظار آن را نداشته باشد و پیش بینی می‌شد که وضعیت این صنعت که مدت‌هاست تحت تاثیر قیمتگذاری دستوری و سیاست‌های ناکارآمد بوده، با چنین زیان‌های سنگینی مواجه شود و البته این اتفاق تنها مختص به صنعت خودرو نیست و بسیاری از صنایع دیگر بازار سرمایه از مشکلات مشابهی رنج می‌برند اما به قولی می‌توان گفت که دیگر کارد به استخوان این صنعت رسیده و سیاستگذار نیز قصد دارد با یک قطب‌نمای از کار افتاده به مقصد درستی برسد که امکان‌پذیر نیست. وی افزود فارغ از این مباحث، همچنان ابهامات زیادی در بازار سرمایه برای صنایع مختلف وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مشخص نبودن نرخ خوراک صنایع، ابهام در نرخ تسعیر ارز پالایشی‌ها و... اشاره کرد که اجازه حرکت به بازار سرمایه را نمی‌دهد و فعالان ترجیح می‌دهند که سهام مورد نظرشان را با قیمت‌های پایینی خریداری کنند. شریعتی در بعدی ارائه خود به بررسی وضعیت تکنیکالی شاخص‌های تالار شیشه‌ای، نمودار تکنیکال صنایع، کامودیتی‌ها و... پرداخت و طبق تحلیل او نشان می‌دهد که در اکثر صنایع احتمالا شاهد یک روند اصلاحی کوتاه‌مدت و نه چندان عمیق باشیم و پس از آن بورس تهران بتواند در اغلب گروه‌های خود یک روند صعودی جدید را طی کند. وی در رابطه با رفتار تکنیکالی شاخص کل بورس و شاخص هم‌وزن اعتقاد داشت که احتمالا یک موج اصلاحی در پیش باشد این اصلاح ممکن است تا بازگشت به سقف قبلی نیز ادامه داشته باشد اما به طور کلی پیش بینی می‌شود که در میان‌مدت، بازار سهام بتواند به اهداف بالاتری دست یابد.

در بخش دوم برنامه امروز نیز مهدیه علیجانی، کارشناس بازار سرمایه، وضعیت معاملات بورس کالا برای محصولات مختلف در هفته گذشته را مورد بررسی قرار داد. علیجانی در ابتدا نگاهی به وضعیت آخرین تحولات رخ داده در سطح کلان اقتصاد جهانی و روند نرخ دلار در بازار آزاد داشت و پس از آن روند معاملاتی هر محصول در بورس کالا را به صورت جداگانه تشریح کرد. وی در رابطه با اکثر محصولات عنوان کرد که روند تغییرات قیمت‌ کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، کاهش نرخ دلار در بازار آزاد و چشم‌انداز احتمال رکود، سیاست‌های کنترلی وزارت صمت در بورس کالا و... تعیین کننده مسیر معاملات در هفته گذشته بوده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علاقمند به اقتصاد IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    114 همت زیان انباشته دو خودرو ساز یعنی 114 همت رانت و دلالی به جیب یک سری افراد خاص. معلومه اون افراد خاص هیچ وقت اجازه تغییر در این صنعتو نمیدن
  • محمد حسین شکرایزدی IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    ممنون از آقای شریعتی . میشه بگن چرا نمودار ها رو به صورت چارت حسابی مورد بررسی قرار میدن و به صورت لگاریتمی این کار رو نمیکنن؟
  • مهدی نادری IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    با سلام،آقایان محترم لطفا یک برنامه هم در خصوص جدایی مس سرنگون از شرکت ملی مس تهیه فرمایید. اصلا چطور دولت می تواند مس سرنگون راعرضه اولیه کند؟! مگر طبق اساسنامه شرکت ملی مس تمامی معادن مس کشور که توسط این شرکت کشف و به بهره برداری رسیده جزو دارایی های شرکت ملی مس نیست؟!!!
  • مهدی IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    با سلام و احترام همیشه که نباید از بورس و سهام بگیم! فقط خواستم از ادب و شخصیت محترم جناب بهرامی تشکر کنم. بخدا نه فامیلیم و نه تا حالا همدیگر رو دیدیم. از برخوردشون و از ادبشون خوشم اومد خواستم تحسین کنم و خدا قوتی بگم.