۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱
مقاصد ۲۵رایزن بازرگانی ایران

گفته می‌شود رایزنان بازرگانی نقش کلیدی در برقراری و توسعه روابط تجاری میان کشورها ایفا دارند، عملکرد ایران در این زمینه چگونه است؟

فردای اقتصاد: طبق آخرین داده‌های اعلام شده از سوی سازمان توسعه تجارت تاکنون ۱۲رایزن بازرگانی در محل ماموریت خود مستقر شدند و ۱۳رایزن دیگر هم در حال اعزام هستند؛ برآورد این است که تعداد رایزنان تا پایان سال جاری به ۲۵نفر برسد. 

یکی از اهرم‌هایی که می‌تواند از طریق بازاریابی و بازارسازی، پیوندهای تجاری را پایدار کرده و به جذب سرمایه و رفت‌وآمد هیات‌های تجاری کمک کند، رایزنان بازرگانی هستند. رایزن بازرگانی به فردی گفته می‌شود که به عنوان وابسته تجاری در کشور هدف شناخته می‌شود و به شناسایی اطلاعات بازارها و چگونگی ورود به آنها می‌پردازد. در واقع رایزن بازرگانی به‌عنوان نماینده دولت و دیده‌بان تجاری کشور در بازار محل مأموریت، به‌منظور معرفی شفاف و عادلانه فرصت‌ها و اطلاع‌رسانی و ظرفیت‌های تجاری، فراهم کردن بستر صادرات محصولات ایرانی، تسهیل جذب سرمایه‌گذاری، کمک به برگزاری اجلاس‌های مشترک و همکاری در انعقاد قراردادهای تجاری و تفاهم‌نامه‌های مشترک و... فعالیت می‌کند.

اگرچه ایران طی سال‌های گذشته تا به امروز مجموعا ۷۵رایزن بازرگانی در کشورهای مختلف داشته است، اما با توجه به عواملی همچون تشدید تحریم‌ها، شیوع کرونا و البته عدم توجه کافی به اهمیت نقش رایزنان بازرگانی در توسعه روابط تجاری و عدم اختصاص بودجه کافی، تعداد رایزنان به پایین‌ترین حد خود رسید.

در این رابطه، سیداحمدرضا علایی طباطبایی، معاون ارتقا کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران به خبرگزاری «مهر»، گفته است: تعداد رایزنان بازرگانی در سال‌های مختلف متفاوت بوده، اما با شروع به کار دولت جدید، تعداد رایزنان به دو رایزن کاهش یافته بود. در این میان، با پیگیری‌های انجام شده و تامین بودجه، تعداد رایزنان در پایان سال ۱۴۰۰ به ۷نفر رسید.

وی با بیان اینکه فعلا هدف‎گذاری کشور اعزام ۳۰رایزن است، افزود: در سال ۱۴۰۱ نیز تاکنون تعداد رایزنان بازرگانی به ۱۲نفر افزایش یافته که در محل مأموریت خود مستقر شده‌اند و ۱۳رایزن دیگر هم در حال اعزام هستند؛ برآورد این است که تعداد رایزنان تا پایان سال جاری به ۲۵نفر برسد.

علایی ادامه داد: در حال حاضر، در عراق، روسیه، چین (پکن)، عمان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، پاکستان، قطر، هند، افغانستان، لبنان و بلاروس رایزن بازرگانی مستقر داریم. ۱۳نفری هم که تا پایان سال قرار است به عنوان رایزن بازرگانی اعزام شوند به کشورهای قزاقستان، آلمان، برزیل، آفریقای جنوبی، الجزایر، امارات، چین (شانگهای)، ازبکستان، نیجریه، عراق (اقلیم)، اندونزی، کنیا و ترکیه می‌روند. دو سه نفر از این رایزنان در ماه جاری به کشور مقصد اعزام می‌شوند و مابقی هم در یک پروسه ۳ الی ۴ماه آینده اعزام می‌شوند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کلانتری IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    فقط بخاطر حق ماموریت دلار ی رفتند و هیچکدام شم اقتصادی ندارند.

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار