برنامه کامل بورسان ۳ تیر ۱۴۰۲

عاملی که می‌تواند به اصلاح بورس پایان دهد

حمید علما، کارشناس بازار سرمایه و محمد بختیار نصرآبادی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه توکا و مهدیه علیجانی، کارشناس بازار سرمایه
۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵
عاملی که می‌تواند به اصلاح بورس پایان دهد

بورس تهران در معاملات امروز خود روند کم‌رمقی را سپری کرد و از ابتدا شاهد برتری نسبی عرضه‌ها نسبت به تقاضا بودیم اما به مرور این روند توانست تا حدی تغییر کند و به دلایلی شاهد بهبود شرایط نسبت به ساعات ابتدایی بودیم که منجر به برگشت نماگرها به سمت بالا بودیم اگرچه قدرت به قدری نبود که شاخص کل و شاخص هم‌وزن را به محدوده سبز رنگ هدایت کند اما در نهایت بازگشایی منفی وبملت مسیر را بار دیگر به سمت منفی‌ها حرکت داد. شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری با کاهش ۰.۵۲ درصدی همراه شد و در منطقه ۲.۱۶۲ میلیون واحدی قرار گرفت و در سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز با ثبت عملکردی مشابه، افت ۰.۴۲ درصدی را تجربه کرد. ارزش معاملات خرد سهام نیز حتی کمتر از روزهای قبل بود و عدد ۵۷۱۷ میلیارد تومان را به ثبت رساند. در کنار این ارقام، شاهد خروج پول ۴۵۰ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی نیز بودیم.

در بخش اول برنامه امروز همراه با حمید علما، کارشناس بازار سرمایه، به بررسی شرایط این روزهای بورس تهران و چشم‌انداز آتی آن پرداختیم. علما در ابتدای صحبت‌های خود به مقایسه‌ای بین روزهای اخیر بورس و شرایط سال ۹۸ پرداخت و عنوان کرد که در نهایت اتفاقات رخ داده اجازه تکرار این سناریو را به بازار سهام نداد. علما عنوان کرد که حرکت بورس تهران طی ماه‌های گذشته به شکلی بود که تا حدی جاماندگی خود از دلار را جبران کرد و اکنون نه تنها بورس بلکه تمامی بازارها در یک فاز انتظار قرار دارند و نظاره‌گر هستند که چه اتفاقی در ادامه رخ خواهد داد که سهامداران با اطمینان بیشتری به معاملات خود بپردازند. وی در رابطه با این موضوع که آیا تنها روندساز بورس تهران دلار خواهد بود یا خیر اعتقاد داشت که یکی از مهم‌ترین مسائل این روزهای بورس تهران که شاید بازار آنچنان که باید به آن توجه نکرده است، ارزش جایگزینی شرکت‌هاست که فاصله قابل توجهی با ارزش بازار این روزهای شرکت‌ها دارد و در صورت مشخص شدن وضعیت آن می‌تواند به محرک جدیدی برای صعود تبدیل شود. حمید علما در رابطه با کلاس‌های دارایی مختلف پیشنهاداتی برای خرید، فروش و نگهداری ارائه کرد و طبق نظر او در بازار ملک فعلا شرایط برای خرید مناسب نیست و نگاه بیشتری به فروش دارد، بازار ارز را نیز در محدوده‌های متعادل ارزیابی کرد و اعتقاد داشت که قیمت‌های کنونی می‌توانند فعلا پایدار باشند و در بخش سهام نیز از یک سمت به شرکت‌هایی که توانایی تجدید ارزیابی قابل توجهی دارند توجه دارد و در بخش عملکردی نیز گروه‌هایی مانند دارویی، سیمانی، غذایی و شوینده را برای سرمایه‌گذاری مناسب می‌دانست.

در بخش دوم برنامه نیز همراه با محمد بختیار نصرآبادی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه توکا، به بررسی نقش بازارگردان‌ها در بورس تهران پرداختیم. نصرآبادی در ابتدا به توضیح وظایف بازارگردانی براساس مصوبه‌های سازمان بورس پرداخت و عنوان کرد که اصلی‌ترین وظیفه یک بازارگردان‌ها در بازار سرمایه، تضمین نقدشوندگی در بازار است. وی افزود صندوق‌های بازارگردانی برای بالا بردن نقد شوندگی سهام و جلوگیری از نوسانات شدید قیمتی به وجود آمده‌­اند و در عین حال برای به ارزش رساندن  قیمت سهام به ارزش ذاتی آن بسیار مورد استفاده قرار میگیرند. از جمله ویژگی های این صندوق مشارکت در تعهد پذیره‌نویسی یا تعهد خرید اوراق بهادار موضوع بازارگردانی و امکان تأمین حداکثر ۷۰ درصد از سرمایه صندوق به ‌صورت سهام و حق‌تقدم و ۳۰ درصد به صورت نقد است که این امکان را به صندوق می­دهد تا در هر شرایطی آمادگی لازم برای خرید یا عرضه سهام موضوع بازارگردانی را داشته باشد. گاهی گفته می‌شود که بازارگردان‌ها حجم زیادی سهام را عرضه و پس از افت شدید و خراب شدن روند قیمتی آن، اقدام به جمع آوری سهم می‌کنند و به این واسطه سهامداران خرد که آگاهی کافی از ترفندهای این چنینی ندارند، بیشترین آسیب و زیان را متحمل می‌شوند.

در بخش سوم برنامه نیز همراه با مهدیه علیجانی، کارشناس بازار سرمایه، معاملات بورس کالا طی هفته گذشته را مورد بررسی قرار دادیم. علیجانی عنوان کرد که شرایط ایجاد شده از جمله مشکلات تامین برق و قطعی آن در بسیاری از کارخانه‌ها موجب کاهش تولید و عرضه شده و از سمت دیگر چشم‌انداز رکود حاکم بر بازارها، کاهش نرخ ارز و... نیز رقابت و رشد قیمتی را در محصولات مختلف متوقف کرده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha