۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴
چقدر از اقتصاد ترکیه و عربستان عقب افتادیم؟

کارشناس اقتصادی روی آنتن زنده: ۱۶ سال دیگر به ترکیه و عربستان می‌رسیم!

اطلاعات آنلاین: یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر درست عمل کنیم تازه ۱۶ سال دیگر به ترکیه و عربستان امروز می‌رسیم.

حجت میرزایی، معاون سابق وزیر رفاه و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی در برنامه این هفته «شیوه» که با موضوع «حکمرانی اقتصادی در برنامۀ هفتم» برگزار شد، انتقادات زیادی به برنامه هفتم توسعه وارد کرد.

وی با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه به هیچوجه قابل دفاع نیست، عنوان کرد: این برنامه پنج بار اصلاح شده است و در روز آخری که باید برای مجلس ارسال می‌شده هم تغییراتی داشته! نکته دیگر اینکه لایحه در زمان دکتر میرکاظمی هفتاد صفحه بود ولی با آمدن آقای منظور به سازمان برنامه و بودجه، ناگهان برنامه ۱۶۰ صفحه شد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: اضافه شدن اهداف کمی به این برنامه بدون اشاره به وضع موجود باعث شگفتی است، مثلا رشد اقتصاد دریایی و یا سه برابر شدن اقتصاد دیجیتال بدون اینکه عنوان شود وضع موجود چیست که باید به این نقطه و هدف برسد، قابل دفاع نیست!

میرزایی با بیان اینکه «یکی از بخش‌های طنزآلود برنامه هفتم، بخش بازار کار است که تمام محتوای برنامه روی کسب و کارهای خانگی متمرکز شده»، تصریح کرد: برنامه هفتم توسعه یک شوخی بزرگ است و شگفتی و تحقیر نظام برنامه‌ریزی.

وی افزود: نکته مهم‌تر اینکه قبل از رسیدن این برنامه به مجلس، مجلس شورای اسلامی برنامه خود را جایگزین این برنامه کرده به‌ویژه که امسال سال انتخابات مجلس است و نماینده‌ها دنبال شگفتی‌سازی و خبرسازی هستند.

میرزایی در بخش دیگری از انتقاداتش تصریح کرد: برنامه توسعه باید عقلانی باشد نه اینکه در اتاق‌های دربسته و بدون نظر کارشناسی و با نظرهای قرارگاهی تدوین شود، ما راهی جز تحول نداریم. اگر درست عمل کنیم، تازه ۱۶ سال دیگر به ترکیه و عربستان امروز می‌رسیم و اگر بد عمل کنیم و تحول نداشته باشیم یک سال و نیم دیگر از پاکستان امروز هم عقب‌تر خواهیم بود.

وی عنوان کرد: تمرکز لایحه بر مسائل کلان و بخشی است و هیچ اثری از راه‌حل‌های اصلاحات نهادی و ساختاری (مانند توانمندسازی دولت، بهبود کیفیت حکمرانی، کاهش فساد، بهبود فضای رقابت اقتصادی، بهبود حقوق مالکیت و نیز نوسازی نظام تولید صنعتی، بهبود فناوری و...) در متن پیشنهادی دیده نمی‌شود. متنی کاملا انتزاعی و بی‌توجه به عوامل بنیادین شکل‌گیری وضعیت بحرانی و نگران‌کننده موجود با پیشنهادهایی در سطح یک اقتصاد متعارف تولید و انتشار یافته است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها