۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰
حمله مکرون به شبکه‌های اجتماعی در جریان اعتراضات فرانسه

شبکه‌های اجتماعی یکبار دیگر در جریان یک واقعه اجتماعی مورد نقد و نظارت قرار گرفته‌اند و این‌بار رئیس‌جمهور فرانسه تیک‌تاک، اسنپ‌چت و دیگر پلتفرمهای اجتماعی را به دامن زدن به اعتراضات فرانسه متهم کرد. 

فردای اقتصاد - شبکه‌های اجتماعی یکبار دیگر در جریان یک واقعه اجتماعی مورد نقد و نظارت قرار گرفته‌اند و این‌بار رئیس‌جمهور فرانسه تیک‌تاک، اسنپ‌چت و دیگر پلتفرمهای اجتماعی را به دامن زدن به اعتراضات فرانسه متهم کرد. 

اعتراضات فرانسه بعد از شلیک پلیس فرانسه به یک راننده ۱۷ ساله فرانسوی با اصالت آفریقایی شکل گرفت. 

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در یک سخنرانی شبکه‌های اجتماعی را به ایفای نقش قابل توجه در تشویق معترضان به ناآرامی‌ها در این کشور متهم کرد. 

اعتراضات فرانسه تنها باعث بازداشت ۹۱۷ نفر در روز پنج‌شنبه شد. بیش از ۳۰۰ افسر پلیس در جریان این اعتراضات مجروح شدند. 

مکرون تنها به شبکه‌های اجتماعی انتقاد نکرده و بازی‌های ویدیویی را هم تحت انتقاد قرار داده و گفته که دولت فرانسه با شبکه‌های اجتماعی برای حذف محتواهای حساس و شناسایی اشخاصی که در این شبکه‌ها دعوت به آشوب و بی نظمی می‌کنند همکاری می‌کند. 

مقامات فرانسوی به خصوص نسبت به این موضوع معترضند که تصویر و آدرس پلیسی که راننده ۱۷ ساله شلیک کرده در شبکه‌های اجتماعی به طور گسترده بازنشر شده است.

مکرون در سخنرانی خود اشاره نکرده که منظور او از محتوای حساس چیست اما گفته که از پلتفرمهای اجتماعی انتظاردارد که مسئولیت‌پذیرباشند.

مذاکره بین دولت و پلتفرمهای شبکه‌های اجتماعی مانند اسنپ‌چت و توییتر در مورد این است که محتواهای مورد نظر با سرعت بیشتری حذف شوند و این پلتفرمها  اشخاصی که دعوت به خشونت می‌کنند.

در همین حال وزیر کشور فرانسه با تهدید ضمنی شبکه‌های اجتماعی گفته که همه اقدامات لازم را به کار خواهد گرفت تا آنها به قانون احترام بگذارند. 

قوانین آنلاین فرانسه شامل آزار و اذیت سایبری، تهدید به جنایاتی مانند تجاوز جنسی و قتل و همچنین توهین به صورت آنلاین است. با این حال میزان رجوع به آنها بسیار نادر است. 

در سال ۲۰۲۰ پارلمان فرانسه قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن پلتفرمهای آنلاین و جست وجوگرها موظف به حذف محتواهای ممنوع در ۲۴ ساعت هستند. یکسال بعد یک دادگاه در فرانسه ۱۱ نفر را به جرم توهین آشکار به اسلام از طریق یک پست آنلاین محکوم کرد. 

اسنپ‌چت یکی از پلتفرمهایی که از سوی دولت مورد انتقاد قرار گرفته اعلام کرد که میزان نظارت بر محتواهای مربوط به ناآرامی‌ها در فرانسه را به طور ویژه‌ای افزایش داده است. 

به گفته یک سخنگوی اسنپ‌چت خشونت پیامدهای مخربی دارد و ما محتواهایی را که نفرت یا رفتار خشونت‌آمیز را در بخشی از اسنپ‌چت ترویج یا تحریک می‌کند، حذف خواهیم کرد.  

به گفته اسنپ چت بین محتوایی که وضعیت ناآرامی‌ها را گزارش می‌کند و محتوایی که دعوت به خشونت می‌کند تفاوت وجود دارد و این پلتفرم به محتوایی که به دنبال گزارش وضعیت است اجازه انتشار می‌دهد. 

شبکه‌های اجتماعی مانند تیک‌تاک، اسنپ‌چت و توییتر معمولا محتواهایی که بر خلاف قوانین محلی و درخواست دولت‌ها باشد حذف می‌کنند اما برخی از این موارد می‌تواند بحث‌انگیز باشد. 

یکی از این موارد بحث‌انگیز حذف یک سخنرانی به درخواست دولت ترکیه در جریان انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری در این کشور بود. 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار