۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۸
پیش‌بینی ۱۶۱ تحلیلگر از بورس ۱۴۰۲

بیست و هشتمین گزارش اجماع تحلیلگران با مشارکت ۶۴ نهاد مالی منتشر شد. نتایج این دور از گزارش اجماع چه می‌گوید؟ تحلیلگران چه شرایطی را برای بورس و متغیرهای کلان اقتصادی در ادامه سال ۱۴۰۲ متصورند؟

فردای اقتصاد: در جدیدترین گزارش اجماع تحلیلگران که به تازگی منتشر شد شاهد کاهش انتظار بازدهی برای بورس در سال ۱۴۰۲ هستیم که عمدتا به بدبینی‌های مربوط به بازارهای جهانی و البته سیاستگذاری اخیر اقتصادی برمی‌گردد. در این میان نکته‌ای که جلب توجه می‌کند بازدهی مورد انتظار کمتر بورس نسبت به تورم است؛ جایی که تحلیلگران برای بورس ۱۴۰۲ انتظار بازدهی ۳۹ درصدی را داشته اما تورم ۴۶ درصدی را پیش‌بینی می‌کنند. این در حالی است که انتظارات تورمی اندکی طی چند وقت اخیر کاهش پیدا کرده؛ کاهشی که هم در کاهش شتاب رشد تورم و هم رشدی که تحلیلگران برای املاک و دلار انتظار دارند، مشاهده می‌شود.

پیش‌بینی ۱۶۱ تحلیلگر از بورس ۱۴۰۲
تغییر مفروضات تحلیلگران در چهار گزارش اجماع اخیر

در این دور از گزارش اجماع تحلیلگران، وضعیت ۱۶۵ شرکت از ۴۱ صنعت مورد بررسی قرار گرفته است. با بررسی تغییرات تخمین تحلیلگران از سود سال مالی ۱۴۰۲ شرکت‌ها نسبت به دور قبلی انتشار گزارش اجماع یعنی اسفند ۱۴۰۲ مشاهده میکنیم که صنعت خدمات حمل و نقل دریایی با تک نماد «حخزر» با تغییر مثبت ۱۲۱ درصدی نسبت به اجماع همراه شده؛ سود تخمینی تحلیگران برای این شرکت از ۳۹۵۵ ریال در گزارش اجماع اسفند به ۸۷۳۶ ریال افزایش یافته است. در رتبه دوم و گروه شوینده ۵ سهم مورد بررسی قرار گرفته که نتیجه آن رشد ۹۴ درصدی سود سال مالی ۱۴۰۲ نسبت به گزارش قبلی اجماع است. تولید خودروهای تجاری چند وقتی هست که مورد توجه قرار گرفته و از این رو شاهد افزایش تقاضا برای تولیدکنندگان خودروهای تجاری هستیم نتیجه آن رشد ۸۹ درصدی سود سال مالی ۱۴۰۲ این صنعت در نگاه تحلیلگران است. در گروه تایر و تیوپ از یک طرف افزایش نرخی که این شرکتها در ۲۰ اسفند گرفتند و از طرف دیگر کاهش بهای تمام شده محصولات مورد توجه تحلیلگران قرار گرفته که کاهش بهای تمام شده از وزن بیشتری برخوردار بوده و باعث رشد ۵۲ درصدی سود مالی ۱۴۰۲ نسبت به گزارش قبلی شده است. در مقابل گروه های دلاری را می‌بینیم که با احتمال کاهش سود برای سال مالی ۱۴۰۲ مواجه شده‌اند. افت قیمت دلار و کاهش قیمت‌های جهانی از مهمترین عواملی است که باعث تغییر کاهشی مفروضات سال ۱۴۰۲ در قیمت کامودیتی‌ها شده است.

پیش‌بینی ۱۶۱ تحلیلگر از بورس ۱۴۰۲
تغییر تخمین تحلیلگران از سود سال مالی ۱۴۰۲ صنایع نسبت به اجماع اسفندماه


و اما تخمین تحلیلگران از سود گروه‌های مختلف در سال ۱۴۰۳ و تغییرات آن نسبت به سال ۱۴۰۲ مربوط به صنعت پرداخت با تک نماد «رکیش» است که ۲۸۴ درصد تغییر نسبت به ۱۴۰۲ را نشان می‌دهد. در گروه روغن خوراکی و شوینده امید به کمرنگ شدن سایه اقتصاد دستوری رو شاید بتوان یک عامل مهم قلمداد کرد و و در مورد گروه‌های دلاری نیز مجددا بدبینی نسبت به بازارهای جهانی سبب شده تا این صنایع در قعر جدول جای بگیرند.

پیش‌بینی ۱۶۱ تحلیلگر از بورس ۱۴۰۲
تخمین تحلیلگران از تغییر سود شرکت‌ها در سال ۱۴۰۳ نسبت به ۱۴۰۲

در نتیجه همه این مفروضات نسبت قیمت به درآمد آینده‌نگر بازار سهام در گزارش اجماع تیرماه تحلیلگران ۷.۴ برآورد شده که دلیل آن کاهش ۱.۸درصدی سود خالص کل ۱۶۵ شرکت مورد بررسی بوده است. این سطح از نسبت قیمت به درآمد بالاترین مقدار در دو سال گذشته به شمار می‌رود. 

پیش‌بینی ۱۶۱ تحلیلگر از بورس ۱۴۰۲
روند تغییر P/E آینده‌نگر بازار سهام در گزارش‌های اجماع تحلیلگران​​

برایدریافت فایل کامل این گزارش می‌توانید به کانال تلگرام فردای اقتصاد مراجعه کنید

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • ایرانی IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    اول باید عاماین اصلی بورس ودولت نامه ۱۷ اردیبهشت واستفاده کنندگان وابسته شون از اون رانت اطلاعاتی مجازات وضررهای مردم در اون چند روز ازشون پس گرفته بشه بعد مردم تصمیم بگیرن به بازارهای دلار ومسکن وسفته بازی برن یا برگردن به بورس.ببینیم مسولین قضائی ودادستان کل بعنوان مدعی العموم خیال دارند عدالت برق
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    اینکه بورس نیست دکانی است برای مجلس و دولت که بیکفایتی های خود را از این طریق جبران کنند
  • علیرضا IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
    اگر هزار کارشناس هم نظر بدن نمیشه روی این نظر ها حساب کرد چون دولت یک بخشنامه یا یک تصمیم نادرست میگیره و باعث زیان سهامدارا میشه
  • محسن IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۲
    این تحلیلها و نظرات کارشناسی تو بورس ایران یعنی کشک وقتی دولت در پشت پرده فقط در فکر تامین کسری بودجه از هر طریق و هر بازاری است یعنی همینی که دارید می‌بینید در بازار انحصاری خودرو ی جور در بازار سرمایه اینجور و......
  • ناصر ناصری IR ۰۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    تنها بازاری که دولت با رانت خوارانش توانستن روش نظارت کامل داشته باشند و با نوسان گرفتن از سهامداران خرد و بی خبر از همه جا سوء استفاده کنند و صنایع بورسی هم به نابودی کشاندند.
  • علز IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
    سلام، فایل کامل گزارش را اینجا هم بزارید. تلگرام دسترسی همه نیست.

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار