۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
موفقیت سپید ماکیان با یک استراتژی متفاوت

گوشت مرغ مدت‌هاست که جایگاه ویژه‌ای را در سفره خانواده‌های ایرانی دارد اما مسیر تولید آن تا رسیدنش به وعده‌های غذایی ما به خصوص طی سال‌های اخیر با چالش‌های زیادی همراه بوده است.

فردای اقتصاد: افزایش افسارگسیخته قیمت مرغ در بازار آزاد سیاستگذار را وادار کرد تا قیمتگذاری دستوری در این صنعت را بیش از پیش تشدید کند. نتیجه؟ قیمت مرغ در بازار هر بار از نرخ مصوب سبقت گرفت!  تعداد بسیار زیاد بازیگران این صنعت که از سمتی بازار را کاملا رقابتی کرده، منجر به کمبود اطلاعات دقیق و کافی در بازار شده و به نظر می‌ٰرسد که این‌ بار شرکت‌ها با استراتژی خاص خودشان در جهت یک بازی برد-برد قدم برمی‌دارند.

نکته قابل توجه ماجرا اینجاست که تولیدکنندگان اصلی این صنعت، سهمی کمتر از ۲۰ درصد از بازار مرغ کشور را به خود اختصاص می‌دهند و ۸۰ درصد از این بازار را مرغداری‌های سنتی و کوچکی در دست دارند که تعداد آن‌ها به بیش از ۱۶۵۰۰ واحد می‌رسد.  این اتفاق فرصتی را ایجاد کرده تا شرکتی همچون سپید ماکیان، برای توسعه خود دست به استراتژی خاصی بزند و به جای راه‌اندازی مزارع جدید، به سراغ مشارکت با مرغداری‌های سنتی حرکت کند تا علاوه بر افزایش سهم‌بازار، با هزینه کمتر به سود بیشتری هم دست یابد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha