۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۹
ماجرای عدم تمدید پروانه مخابرات چیست؟

امروز نامه‌ای در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها منتشر شد که خبر از عدم تمدید پروانه فعالیت شرکت مخابرات توسط رگولاتوری ( وزارت ارتباطات ) می‌داد. 

فردای اقتصاد - امروز نامه‌ای در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها منتشر شد که خبر از عدم تمدید پروانه فعالیت شرکت مخابرات توسط رگولاتوری ( وزارت ارتباطات ) می‌داد. 

در این نامه که توسط رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خطاب به مدیرعامل مخابرات نوشته شده،  درخواست تمدید اعتبار پروانه « ارایه خدمات تلفن همراه ، تلفن ثابت و ارتباطات داده‌ها» این شرکت رد شده است. 

امیر محمدزاده لاجوردی دلیل رد درخواست تمدید پروانه را عدم رعایت مفاد مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات و تعهدات پروانه دانسته است. 

محتوای این نامه مشخص کننده این است که از نظر وزارت ارتباطات شرکت مخابرات به تعهدات خود عمل نکرده است . یکی از این تعهدات موضوع مصوبه بیت استریم است. پروژه‌ای که قرار بود بر اساس آن شرکت مخابرات به شرکتهای اینترنتی اجازه استفاده از زیرساخت سیم مسی برای ارایه اینترنت پرسرعت را بدهد. 

ماجرای عدم تمدید پروانه مخابرات چیست؟

شرکت مخابرات در سالهای اخیر بارها اعلام کرده بود که این مصوبه را اجرا کرده و حتی در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ مدیرعامل این شرکت گفت که برای اجرای مصوبه بیت‌استریم با ۸ اپراتور اینترنتی به توافق رسیده است. 

با این حال این توافق‌ها هیچ‌گاه به مرحله نهایی نرسیده است.

ارائه به‌روز تلفن و دیتا در شهرها، ارائه خدمات به روستاهای قطع ارتباط شده، پرداخت و تعیین تکلیف تعهدات مالی (تسهیم درآمد، جرایم و نامبرینگ)، راهیابی کدهای خدماتی، رانژه برای سایر اپراتورها، تأمین الزامات نظارتی و ایجاد دسترسی برخط، تفکیک ترافیک، خروج از PCM  و تبدیل وضعیت ایثارگران از دیگر مواردی است که به عنوان رد درخواست تمدید پروانه شرکت ذکر شده است. 

در نامه رگولاتوری به مخابرات از این شرکت خواسته شده که تا با قیمت کارشناسی، ظرفیت ایجادشده و تجهیزات مربوطه را به ارائه‌کننده خدمات مخابراتی جایگزین که از سوی سازمان تنظیم مقررات معرفی خواهد شد، منتقل کند.

 مخابرات : به زودی پاسخ می‌دهیم

در همین حال شرکت مخابرات نیز در پاسخ به این نامه اعلام کرده که بر اساس مفاد پروانه فعلی شرکت مخابرات منعی برای ادامه فعالیت این شرکت وجود ندارد. 

محمدرضا بیدخام مدیرکل ارتباطات شرکت مخابرات در این زمینه به ایسنا گفت که نامه سازمان تنظیم مقررات دارای خلاهای قانونی و حقوقی زیادی است و با پاسخ‌های مستدل و مستند شرکت مخابرات مسیر تمدید پروانه این شرکت هموار خواهد شد.

مخابرات در حالی با عدم تمدید پروانه خود روبه رو شده که قرار است فردا پنج شنبه ۱۵ تیرماه مجمع سالانه این شرکت برگزار شود. 

به نظر می رسد انتشار نامه عدم تمدید پروانه مخابرات یک روز قبل ازمجمع این شرکت به نوعی فشار بر این شرکت برای اجرای تعهدات است.به خصوص اینکه درخواست‌های مخابرات برای تمدید این پروانه مربوط به سال گذشته است. 

در همین حال بر اساس آمارهایی که وزارت ارتباطات در اردیبهشت ماه امسال منتشر کرده مخابرات صدرنشین شکایت مردم در سامانه ۱۹۵ است. 

تقابل سابقه دار دولت و مخابرات

در طی سالهای اخیر به دلیل نوع خصوصی سازی مخابرات شاهد تقابل‌هایی بین دولت و مخابرات در زمینه توسعه اینترنت و یا زیرساخت‌های ارتباطی بوده‌ایم. این تقابل‌ها در حالی رخ داده که دولت خود سهامدار مخابرات هم هست. 

یکی از مهمترین بخشهای پرچالش بین مخابرات و دولت در یک دهه اخیر در زمینه توسعه اینترنت ثابت است. به اعتقادتحلیل‌گران در حالی که بخش مهمی از زیرساخت‌های ارتباطی ( سیم مسی ) در جریان خصوصی سازی به شرکت مخابرات واگذار شده عملا مسیر توسعه اینترنت ثابت به دلیل انحصار این شرکت متوقف مانده است. همین موضوع باعث شده توسعه صنعت اینترنت ثابت در ایران عملا متوقف شود و بازیگران فعلی قادر به پاسخگویی به نیاز و کیفیت مورد انتظار کاربران را نداشته باشند. 

با این حال قدرت دولت‌ها در مواجهه با شرکت مخابرات نیز به اندازه‌ای نبوده که بتوانند بدون موافقت مخابرات بازار رقابتی در این عرصه ایجاد کنند. 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناصر IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    در واگذاری شرکت مخابرات ایران اگر ابهامی هست به تمدید پروانه که نباید تسری داده شود. به نظر می رسد ثابت ماندن تعرفه خدمات مخابراتی ، افزایش هزینه های پرسنلی شرکت مخابرات و عدم تحقق وعده های وزیر برای توسعه فیبر نوری باعث شده تا وزارتخانه مربوط چنین تهدیدی را منتشر کند.

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار