۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۱
برآورد خسارت بی‌برقی صنایع در ۱۴۰۰

برخلاف تابستان ۱۴۰۰، از ابتدای تابستان امسال تاکنون قطع برق صنایع به‌صورت برنامه‌ریزی شده و با اطلاع قبلی صورت گرفته و قطع برق خارج از برنامه کاهش یافته است.

فردای اقتصاد: قطعی برق صنایع در تابستان ۱۴۰۰، خسارت ۷میلیارد دلاری بر جای گذاشت. متولیان وزارت نیرو امیدوارند که تا سه سال آینده صنعت در حوزه برق متحمل خسارت نشود و با احداث ۱۴هزار مگاوات نیروگاه اختصاصی، از شبکه سراسری بی‌نیاز شود.

مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه تابستان امسال در صنایع جابجایی بار داشتیم، گفت: در مدیریت مصرف مفهومی به نام انعطاف پذیری داریم و به این معناست که مصرف‌کننده بزرگ می‌تواند با موکول کردن ساعت مصرف برق خود به زمان‌های غیر از ساعات اوج مصرف یا جابجایی بار، برق خود را تأمین کند و امسال توانستیم در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته انرژی تحویلی به صنایع را ۱۵درصد افزایش دهیم؛ به طوریکه ۱۷درصد در بخش فولاد، بیش از ۱۰درصد در حوزه سیمان، بیش از ۱۸درصد در حوزه آلومینیوم و سایر بخش‌ها انرژی بیشتری تحویل مشترکان صنعتی دادیم که البته آنها هم همکاری خوبی با ما داشتند. وی ادامه داد: همکاری صنایع در این بخش مناسب بوده و شاهد کاهش مصرف انرژی آنها در ساعات اوج بار بوده‌ایم، به‌طوریکه آنها با جابجایی زمان تعمیرات و تعطیلات به ساعت‌های غیر از اوج مصرف توانستند هم به ما کمک کنند و هم در شیفت‌های بعدی انرژی بیشتری مصرف کنند. 

رجبی مشهدی با تاکید بر اینکه تا پایان سال، یک هزار مگاوات نیروگاه به ظرفیت تولید برق صنایع اضافه خواهد شد، گفت: تا سه سال آینده با احداث ۱۴هزار مگاوات نیروگاه اختصاصی صنایع برای تأمین برق خود، بار آنها از روی شبکه سراسری برداشته شده و خودکفا خواهند شد. وی اظهار کرد: در صنایع کوچک در صورتی که امکان آن ایجاد شود از مولدهای مقیاس کوچک استفاده خواهد شد و در این بخش وزارت نیرو پشتیبانی لازم را خواهد کرد.

سخنگوی صنعت برق گفت: مرداد امسال اولین واحد نیروگاهی صنایع در مدار قرار گرفت و تا پایان سال یک هزار مگاوات نیروگاه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به بخش صنعت اضافه می‌شود. اظهارات این مقام مسئول در حالی است که علی رسولیان، معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی درباره اثر بی برقی بر صنایع کشور اعلام کرد که تابستان ۱۴۰۰ بخش صنایع ۷میلیارد دلار از قطعی‌های نامنظم و مکرر برق متضرر شده است.

وی در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: از ابتدای تابستان امسال تاکنون قطع برق صنایع به‌صورت برنامه‌ریزی شده و با اطلاع قبلی صورت گرفته و قطع برق خارج از برنامه در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور کاهش یافته که این موضوع رضایت نسبی در بین صنعتگران ایجاد کرده است. امسال در برخی روزها هیچ قطعی برق خارج از برنامه‌ای در شهرک‌ها و نواحی صنعتی رخ نداده و در برخی روزها کل قطعی برق خارج از برنامه در حد یک ساعت بوده است.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه در حوزه صنایع کوچک، هر مگاوات برق ۹۶شغل ایجاد می‌کند، تصریح کرد: بر اساس توافق وزارتخانه‌های نیرو و صنعت، معدن و تجارت، سهمیه قطعی برق و تعطیلی صنایع یک روز در هفته در نظر گرفته شد و حتی برخی مواقع نیز نیاز به اعمال یک روز تعطیلی در هفته هم نبود.

وی در ادامه با بیان اینکه صنایع ۵۳۶مگاوات نیروگاه‌های خود تأمین برق در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور ایجاد کرده‌اند، اظهار کرد: طبق اعلام وزارت نیرو اگر واحد تولیدی نیروگاه خود تأمین (CHP) ایجاد کند، بدون پرداخت حق ترانزیت، می‌تواند برق مازاد خود را به صنایع دیگر بفروشد. نیروگاه‌های خود تأمین امسال یک هزار و ۲۷۰مگاوات برق به کل صنایع کشور تزریق کرده‌اند و یک هزار مگاوات برق نیز به شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور اضافه کردند.

رسولیان با اشاره به انعقاد تفاهم نامه برای ایجاد ۱۰هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید با وزارت نیرو در سال گذشته، گفت: امسال نیز ۴هزار مگاوات جدید به این رقم اضافه شده است. کار ساخت ۱۰هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی ۶۲درصد پیشرفت قراردادی و ساخت ۴هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی امسال نیز بیش از ۱۷درصد پیشرفت قراردادی داشته است. از ۱۰هزار مگاوات تفاهم شده، ۱۸۰مگاوات تاکنون وارد چرخه تولید شده و ۳۶۰مگاوات دیگر نیز ظرف یک ماه آینده وارد چرخه تولید خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه به دنبال خودتأمینی برق صنایع هستیم، تصریح کرد: به ازای هر مگاوات تولید برق، ۱۰۰مترمربع زمین رایگان در اختیار سرمایه‌گذاران و واحدهای تولیدی قرار خواهد گرفت. همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه واردات نیروگاه‌های کوچک مقیاس خارجی را فراهم کرده که همه این مشوق‌ها و مزایا به استان‌ها ابلاغ نیز شده است.

وی همچنین در خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر خورشیدی گفت: بر اساس تفاهم با سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) مقرر شده از سقف واحدهای تولیدی موجود برای راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی استفاده و هم شهرک‌های صنعتی تخصصی انرژی خورشیدی ایجاد شود. به گفته رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، ۹۲شهرک و ناحیه صنعتی دارای پتانسیل برای راه اندازی شهرک انرژی خورشیدی در سراسر کشور شناسایی شده که این موارد به ساتبا نیز اعلام شده است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار