۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
ایران ۳ برابر آلمان تجهیزات ساخت تولید دارد؟

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری گفت: اقتصاد دانش‌بنیان باید مردمی شود و این کار بخشی از مردمی کردن اقتصاد است.

ایرنا: روح الله دهقانی فیروزآبادی گفت: امسال از نظر منابع وضعیت بسیار خوب است و منابع بنیاد نخبگان هفت برابر شده است و مشکل منابع نداشته و مشکل مدل هزینه کرد را داریم.

وی عنوان کرد: اکنون به اندازه بسیار خوبی زیرساخت داریم در حالی که ۲۰ سال پیش کمبود فضای فیزیکی داشتیم و فضای بسیار زیاد دانشگاهی داریم. در تجهیزات نیز در وضعیت خوبی قرار داریم و در برخی حوزه‌ها نسبت به آلمانی‌ها سه برابر تجهیزات ساخت تولید داریم.

وی با اشاره به فعالیت ۷۰ پارک علم و فناوری و ۴۰۰ مرکز رشد در کشور اظهارکرد: فقط ۸۰ درصد گردش مالی پارک‌ها برای پارک پردیسان تهران است.

دهقانی فیروزآبادی افزود: در کره جنوبی با آن همه فناوری که وجود دارد شاهد فعالیت ۱۸ پارک علم و فناوری هستیم و معتقدیم باید اکنون متمرکز شویم و تک تک مراکز را بسازیم تا مردم امید پیدا کنند.

وی اظهارکرد: زمانی که جمهوری اسلامی تاسیس شد اقتصاد آن به شکل دولتی شکل گرفت و در دورانی نظام حاکمیتی و دولتی بوده است و کشور درآمدهای سرشار داشته است و در دولتی درآمدهای نفتی پنج برابر اکنون بود. مقامات محلی هم منابع زیادی داشتند که نمی‌دانستند چگونه خرج کنند و درآمد بالا و قدرت خرید بالا وجود داشته است.

معاون رئیس‌جمهوری افزود: آثار بیماری اقتصاد نفتی در کشور را شاهد هستیم اما اکنون به لطف خدا منابع کشور را مفت نمی‌فروشیم.

وی ادامه داد: تحولی که غرب به دنبال آن است انقلاب نام دارد و رهبر ما تحول مدنظر خودشان را دارند که با تغییرات و اصلاحات جزیی نمی‌توان آن را انجام داد. اکنون در آمد و هزینه نظام ما سر به سر است و به فرموده رهبری مهم‌ترین رکن تحول، تحول اقتصادی است چون اقتصاد آسیب‌پذیرترین رکن ما است.

وی گفت: مردمی کردن اقتصاد بسیار مهم است که از حاکمیت شروع می‌شود تا بگذاریم مردم تصمیم گرفته و فکر کنند و ما به عنوان دولت باید فقط شرایط و سرمایه اولیه را مهیا کنیم و بگذاریم مردم و بخش خصوصی کار کنند و منافع انسان‌ها درگیر شود تا کار جهادی صورت گیرد.

دهقانی فیروزآبادی افزود: انتظار می‌رود استان قم که همیشه مبداء تحول و انقلاب و تحولات شگرف بوده است در دوره فعلی هم مبداء باشد و حرف نو و روش جدیدی می‌خواهد و باید ببینیم چگونه می‌توان با منابع محدود کارهای بزرگ انجام داد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها