۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۱
قیمت این فلز ۱۰ برابر می‌شود؟

با اینکه اخیرا منابع معتبری مانند موسسه مک‌کنزی از احتمال افزایش قیمت مس سخن گفته و معتقد بودند در آینده نزدیک احتمالا عرضه فلز سرخ نسبت به تقاضای آن کاهشی خواهد شد اما آنچه که در بازار مشاهده می‌کنیم کم شدن قیمت مس است. چه اتفاقی در حال رخ دادن است و ماجرا چیست؟ بهزاد بهمن‌نژاد پاسخ می‌دهد.

فردای اقتصاد: آقای رابرت فریدلند، رئیس یک معدن در کانادا در ماه ژوئن گفت تقاضای همه‌جانبه مس از سیم‌ها گرفته تا توربین‌های بادی و تقریبا هر حوزه‌ای از انرژی‌های سبز باعث می‌شود قیمت این فلز تا ۱۰ برابر رشد کند. اما حالا قیمت مس از اوج ۱۰ هزار و ۷۰۰ دلاری مارس سال قبل به حدود ۸۳۰۰ دلار رسیده است. واقعا چه اتفاقی در این بازار داره رخ می‌دهد؟

قیمت این فلز ۱۰ برابر می‌شود؟
روند قیمتی مس در بازار جهانی

قصه شاید به نگرانی از رکود جهانی برمی‌گردد. «دکتر مس» که به این علت بهش می‌گویند دکتر که سلامت اقتصاد جهانی رو نشون می‌دهد. پس قیمت‌های ضعیف شاید نگرانی از اقتصاد دنیاست. 
وقتی به تقاضای مس نگاه می‌شود همه چیز رو به راه و رو به افزایش است. پس احتمالا مشکل از سمت عرضه است. هزینه تصفیه و فرآوری کنسانتره مس (TC/RC) که مبلغی است که کارخانه‌های ذوب از معادن دریافت می‌کنند، نشانه خوبی است. وقتی این هزینه پایین است، یعنی عرضه کنسانتره مشکل دارد (مشتری کارخانه‌های ذوب کم است)؛ اما وقتی این دستمزد رشد می‌کند به معنای آن است که عرضه کنسانتره افزایش یافته است. به نظر می‌رسد پس از پایان یافتن اعتصابات کارگران معادن در پرو و سیل در اندونزی، حالا اوضاع عرضه مس بهبود یافته است. 
موضوع دوم به وضعیت بازارهای مالی و کاهش تقاضای سرمایه‌گذاران برمی‌گردد. نرخ‌های بهره بالا، انگیزه برای نگهداری کالایی مثل فلز مس که سود نقدی ندارد را پایین می‌آورد. در عمده زمان‌های امسال، خالص موقعیت‌های خرید مس منفی بوده، یعنی موقعیت‌های خرید از فروش کمتر بودند. 
میانگین سن ۱۰ معدن مس بزرگ دنیا ۶۴ سال است که باعث می‌شود دستیابی به سنگ آهن‌های با کیفیت بالا پرهزینه شود. با توجه به رشد تقاضا، مک‌کنزی پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۳۱ عرضه به ۳۰ میلیون تن می‌رسد که حدود ۷ میلیون تن کمتر از تقاضای آن دوره خواهد بود.

قیمت این فلز ۱۰ برابر می‌شود؟
وضعیت عرضه و تقاضا در قراردادهای غیرتجاری مس

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۷
    خدا کند گیرون شود ۱۰۰کیلو دارم

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار