۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۹
دستگیری ۴ نفر در رابطه با آتش سوزی تالاب انزلی

دادستان انزلی از دستگیری چهار متهم به آتش افروزی در تالاب بین‌المللی انزلی خبر داد و گفت: این افراد تحت‌نظر هستند و از طریق مرجع انتظامی برای آنان پرونده تشکیل شده و تحقیقات مقدماتی در این رابطه در دست انجام است.

اکبر سبحانی روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت: این متهمان پس از تشکیل پرونده، امروز به دادسرا فرستاده می شوند.

وی در خصوص نحوه برخورد دستگاه قضا با متهمان آتش سوزی در تالاب انزلی تصریح کرد: در خصوص حریق عمدی اراضی دولتی، موضوع ماده ۶۷۵ قانون‌مجازات اسلامی چنانچه فرد یا افراد مرتکب بزه به قصد مقابله با حکومت جمهوری اسلامی اقدام نکرده باشند به مجازات یک تا پنج سال حبس محکوم می شوند.

وی عنوان کرد: همچنین به واسطه آلودگی زیست محیطی ناشی از ایجاد حریق در نیزارها، قانونگذار جرم انگاری کرده، ضمن آنکه به موجب قسمت اخیر ماده ۶۹۰‌ قانون‌ مجازات اسلامی از حیث تخریب محیط زیست، قانونگذار تا یکسال مجازات حبس تعیین و جرم انگاری نموده است.

برخورد دستگاه قضا با کسانی که اقدام به آتش سوزی می‌کنند 

وی تاکید کرد: دستگاه قضا با افرادی که قصد دست درازی به بیت المال داشته و با هدف تصرف بیت المال اقدام به آتش افروزی در این منطقه می‌کنند، برخورد قانونی کرده و پرونده تشکیل داده و اجازه نمی دهد حتی یک وجب از اراضی دولتی تصرف شود.

سبحانی تصریح کرد : در گذشته پرونده‌هایی برای افرادی که اقدام به آتش افروزی در تالاب انزلی کرده اند تشکیل و آرای خوبی صادر شده که در بخش اجرای احکام در حال انجام است.

وی ادامه داد: در خصوص برخی پرونده‌ها که به تازگی در اختیار دادستانی قرار گرفته نیز برای متهمان پرونده، مجازات حبس درنظر گرفته شده که از حیث اجرا به نوعی پیشگیری از جرم محسوب می‌شود.

نخستین آتش سوزی امسال در تالاب انزلی ۳۱ تیرماه روی داد که در جریان آن حدود ۱۵ هکتار از این تالاب در محدوده روستای «کوچک محله» طعمه حریق شد و حادثه دیروز نیز دومین آتش سوزی امسال در این تالاب است.

تالاب بین المللی انزلی در سال ۱۴۰۰ شاهد چندین مورد آتش سوزی بزرگ بود که در آن بخش وسیعی از نیزارهای روستاهای شانگهای پرده، روستاهای طالب آباد، لیجارکی و منطقه چراغ پشتان انزلی طعمه آتش شدند که همه این حریق ها به قصد تصرف اراضی و توسط سودجویان انجام شد. 

منبع: ایرنا

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha