۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶
شکایت بزرگ از سازنده چت‌جی‌پی تی

شرکت OpenAI سازنده چت‌جی‌پی متهم شده که انبوهی از اطلاعات شخصی کاربران را به سرقت برده تا هوش مصنوعی این شرکت را آموزش دهد.

فردای اقتصاد - شرکت OpenAI سازنده چت‌جی‌پی متهم شده که انبوهی از اطلاعات شخصی کاربران را به سرقت برده تا هوش مصنوعی این شرکت را آموزش دهد.

گروهی ناشناس شکایت‌نامه‌ای در این زمینه به دادگاه‌ ارایه داده‌اند که شرکت OpenAI را به سرقت ۳۰۰ میلیارد واژه شامل کتاب، مقاله، وب‌سایت، پست شبکه‌های اجتماعی و ... که شامل انبوهی از اطلاعات شخصی کاربران است، متهم کرده است. 

استفاده از اطلاعات شخصی اپلیکیشن‌هایی چون اسنپ‌چت، اسپاتیفای، استرایپ ( ارایه دهنده خدمات مالی پرداخت)، اسلک و مایکروسافت تیمز از جمله موارد ثبت شده در این شکایت است.

در این شکایت‌نامه ۱۵۷ صفحه‌ای آمده که  OpenAI ابایی از چنین اقدامی ندارد و این مسیر به فروپاشی تمدنی می‌انجامد. 

چت‌جی‌پی تی طی ماه‌های اخیر به نمادی از موفقیت و رشد در جهان تکنولوژی تبدیل شده ولی همزمان واکنش‌های منفی و هراس نسبت آینده رشد هوش مصنوعی را هم برانگیخته است. 

شاکیان از OpenAI هم ظاهرا از  ترس واکنش‌های منفی حاضر به اعلام عمومی هویتشان نیستند. شرکت حقوقی کلارکسون که این دادخواست را به دادگاهی در سانفرانسیسکو ارایه کرده گفته که این شاکیان بر اساس مشاغل یا علائق‌شان اقدام به این شکایت کرده‌اند اما به دلیل نگرانی از واکنش‌های منفی تنها با حروف اول نامشان شناسایی می‌شوند.

بر اساس این شکایت میلیون‌ها نفر از اقدام سازنده چت‌جی‌پی آسیب دیده‌اند و حجم کلی خسارت ناشی از این محصول به ۳ میلیارد دلار می‌رسد. 

در همین زمینه بخوانید: پشت پرده ChatGPT چه می‌گذرد؟

یک سرقت متفاوت

بر اساس این شکایت به رغم وجود پروتکل‌های مشخص برای خرید و استفاده از اطلاعات شخصی شرکت OpenAI رویکرد متفاوتی در پیش گرفته و آن سرقت این داده‌هاست. 

بر این اساس چت‌بات چت جی پی تی و دیگر محصولات این شرکت بر اساس پردازش اطلاعات خصوصی صدها میلیون کاربر اینترنت از جمله کودکان، بدون اجازه آنها آموزش دیده‌اند. 

این شکایت فقط شامل OpenAI نمی‌شود و شرکت مایکروسافت که قصد دارد ۱۳ میلیارد دلار روی سازنده چت‌جی‌پی‌تی سرمایه‌گذاری کند هم در این پرونده مورد شکایت قرار گرفته است.

هنوز هیچ‌کدام از شرکتهای مایکروسافت و OpenAI نسبت به این شکایت واکنش رسمی نشان نداده‌اند. 

به رغم اینکه چت‌جی‌پی تی و دیگر برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی چشم‌اندازهای این تکنولوژی در آینده را وسیع‌تر کرده‌اند اما طوفانی را هم در زمینه حفض حریم خصوصی و اطلاعات نادرست به راه‌انداخته‌اند. 

دامنه این اعتراضات باعث شده که کنگره آمریکا بحث درباره پتانسیل‌های ریسک و خطرات هوش مصنوعی را مورد بررسی قرار دهد و در نخستین اقدام خود سم آلتمن مدیرعامل OpenAI هم یک ماه قبل در کنگره حضور پیدا کرده بود. 

آلتمن در آن جلسه خواستار قانونگذاری در زمینه هوش مصنوعی شده بود. 

شکایت از این شرکت شامل نقض حریم خصوصی و قانون حفاظت از حریم خصوصی ارتباطات الکترونیکی آمریکا صورت گرفته است. 

بر اساس این شکایت OpenAI از طریق دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران برای آموزش محصولات خود استفاده کرده و همین باعث ارتقای محصول این شرکت در مقایسه با رقبا شده است.  

شاکیان همچنین شرکت OpenAI را به تغییر ماهیت از نهاد غیر انتفاعی از هوش مصنوعی به شرکتی که ۲۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ درآمد ایجاد کرده متهم کرده‌اند. 

شاکیان همچنین خواستار آن شده‌اند که دادگاه تا بررسی دقیق این موضوع جلوی توسعه تحقیقات این شرکت را در این زمینه بگیرد. 

پیش از این ایلان ماسک نیز به همراه تعدادی از فعالان هوش مصنوعی خواستار توقف فعالیت‌های OpenAI به دلیل تهدید بشریت شده بود. 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار