۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴
قیمت سوخت و برق آزاد می‌شود؟

حسنعلی تقی‌زاده با بیان اینکه ایجاد نهاد رگولاتوری برای تنظیم بازار برق بسیار مؤثر خواهد بود، اظهارکرد: اکنون نهاد رگولاتورکننده در بخش برق وجود ندارد که خود این امر برخی مشکلات کنونی صنعت برق را به همراه دارد.

ایلنا: عضوهیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان برق گفت: اکنون وزارت نیرو که هم تولیدکننده برق و هم تعیین‌کننده قیمت است و نقش رگولاتور را نیز بازی می‌کند.

وی افزود: با بیان اینکه سال ۱۳۹۷ درباره بروز مشکلات برای تأمین برق به مسئولان هشدار داده شد، گفت: آن زمان هیچ برنامه‌ای برای رفع مشکلات صنعت برق تدوین نشد.

وی بیان کرد: برای داشتن برق مطمئن و پایدار نیاز است که سالانه ۵ درصد ظرفیت نیروگاه‌های منصوبه کشور افزایش یابد.

تقی زاده افزود: افزایش جمعیت کشور نیازهای برقی را افزایش می‌دهد و از طرف دیگر افزایش مصرف برق در بخش صنایع نیز ضرورت توسعه نیروگاه‌ها را دوچندان کرده است.

وی خاطرنشان کرد: فرسوده‌شدن نیروگاه‌ها و خطوط انتقال و پست‌های توزیع که ظرفیت تولید برق را کاهش می‌دهد، از عواملی هستند که نیاز به سرمایه‌گذاری‌های جدید در صنعت برق دارند.

عضو هیات‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق گفت: برنامه ششم توسعه بر ایجاد ظرفیت ۲۵ هزار مگاواتی نیروگاهی تأکید داشت که مجموع ظرفیتی که در همه این سال‌ها ایجاد شد ۱۵ هزار مگاوات بود.

وی یکی از دلایل توسعه‌نیافتن ظرفیت نیروگاهی را نبود انگیزه در میان بخش خصوصی صنعت برق دانست و ادامه داد: مشکلاتی که در این صنعت وجود دارد انگیزه بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری برای توسعه نیروگاه کاهش می‌دهد.

تقی‌زاده با بیان اینکه اقتصاد صنعت برق، اقتصاد ناکارآمدی است، اظهارکرد: باید برای کارآمد شدن اقتصاد صنعت برق بخش دولتی و خصوصی همکاری داشته و با همراهی هم نسبت به برطرف‌کردن مشکلات اقدام کنند.

این فعال تولیدکننده برق فعال‌شدن مکانیزم عرضه و تقاضا را از عوامل مهم در کارآمدی اقتصاد برق برشمرد و خاطرنشان کرد: باید عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت باشد نه آنکه قیمت برق دستوری تعیین شود.

وی بر آزادسازی قیمت سوخت نیروگاه تأکید کرد و گفت: قیمت سوخت نیز باید بر اساس عرضه و تقاضا باشد تا بتواند انگیزه لازم برای فعالیت بخش خصوصی ایجاد کند.

تقی‌زاده به راه‌اندازی تابلوی برق سبز در بورس انرژی اشاره کرد و ادامه داد: این تابلو توانسته تا اندازه‌ای برخی مشکلات را برطرف کند و قیمت‌های مناسبی ارائه دهد.

عضو هیات‌مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق بیان کرد: همچنین قیمت عرضه برق از سوی تولیدکنندگان نیز باید بر اساس عرضه و تقاضا باشد تا برای همه فعالان مقرون‌به‌صرفه باشد.

نیاز به ۱۰ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری برای رفع ناترازی

علیرضا توتونچی دبیر سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق نیز در این نشست گفت: اکنون بالای ۱۰ هزار مگاوات ناترازی در تولید و مصرف برق وجود دارد.

وی ادامه داد: رفع این ناترازی نیاز به همراهی و همگرایی همه فعالان دولتی و خصوصی صنعت برق دارد و باید بیش از ۱۰ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری صورت گیرد تا ناترازی رفع شود.

دبیر سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق با بیان اینکه مطالبات صنعت برق انگیزه برای سرمایه‌گذاری جدید باقی نگذاشته گفت: پرداخت به‌موقع این مطالبات می‌تواند در ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری جدید مؤثر باشد.

بحران گاز بحران برق هم است

در ادامه این نشست، ابراهمی خوش گفتار، رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق اظهارکرد: قیمت برق در سال ۵۷ به‌ازای هر کیلووات ساعت ۲.۳ سنت دلار بود، این رقم در سال ۹۰ به ۲ سنت دلار رسید و امروز ۰.۴ سنت دلار است.

وی افزود: قیمت برق یکی از دلایلی است که موجب عدم موجودیت برق در کشور شده است و تا اقتصاد صنعت برق اصلاح نشود، مسائل مرتبط با این صنعت، حل نخواهد شد.

رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان برق تصریح کرد: سال ۹۹ میزان متوسط خاموشی‌ها به ازای هر مشترک یک دقیقه در روز بود که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۹.۲ دقیقه در روز رسید و خاموشی‌های سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۰۹ هزار میلیارد تومان عدم النفع برای کشور دربرداشت.

وی ادامه داد: در بحث قانون و قانونمندی در کشور کم نداریم، اما کسی به دنبال اجرای قانون برای حل مسائل نیست.

خوش گفتار، بحران گاز در کشور را بحرانی قابل توجه برای بخش برق دانست و گفت: صنعت برق یکی از پرمصرف‌ترین مشترکان گاز کشور است و وقتی در بخش گاز بحران داشته باشیم، یعنی در بخش برق نیز به مشکل می‌خوریم.

وی افزود: برای احداث واحدهای بخار نیروگاه‌های گازی و تبدیل نیروگاه‌ها به سیکل ترکیبی، ۲.۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده‌ایم اما فقط ۷۰ میلیون دلار دریافت کرده‌ایم؛ که این مسئله به دلیل عدم هماهنگی وزارت نیرو و وزارت نفت است چرا که وزارت نفت صرفه‌جویی ایجاد شده با احداث واحدهای بخار را قبول ندارد.

رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان برق خاطرنشان کرد: می‌توانیم از محل تبدیل واحدهای سیکل ساده به سیکل ترکیبی، ۱۵ تا ۱۶ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کنیم اما شرایط موجود برای سرمایه‌گذار جذابیت و صرفه ندارد.

قیمت عرضه برق را افزایش دهد اما وزارت نیرو قبض رایگان صادر می‌کند

 رضا ریاحی، نایب رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان برق نیز اظهارکرد: اکنون ۱۵ هزار مگاوات کمبود در بخش عرضه برق داریم که اگر بازار آزاد باشد، این کمبود باید قیمت عرضه برق را افزایش دهد اما شاهد این موضوع هستیم که وزارت نیرو برای مصرف پایین‌تر مشوق گذشته و حتی قبض رایگان هم صادر می‌کند.

وی افزود: مطالبات تجمعی نیروگاه‌های بخش خصوصی هر ساله در حال افزایش است و خسارت تأخیر نیز داده نمی‌شود، یعنی حتی اگر پول برق تولید شده ۲ سال بعد هم پرداخت شود، همان مقداری است که ۲ سال قبل، برق تولید و به شبکه داده‌ایم.

ریاحی با بیان اینکه مشکلات سرمایه‌گذاران در خرید تضمینی کماکان پابرجاست، گفت: نیروگاه‌ها با افزایش نرخ ارز هزینه‌هایشان چندین و چند برابر شده اما درآمد ریالی آنها ۱۴ تا ۱۶ درصد در سال افزایش می‌یابد؛ این درحالی است که باید بازپرداخت تسهیلات دریافتی را نیز به صورت ارزی بدهند.

نایب رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان برق خاطرنشان کرد: در قانون برنامه پنجم تصریح شده که نرخ پایه برق باید در فرمولی متناسب با افزایش نرخ ارز و تورم مورد تعدیل قرار گیرد که این مفاد قانونی، اجرایی نشده است.

مطالبات نیروگاه‌ها از دولت به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسید

همچنین شهرام صدرا، عضو سندیکای تولیدکنندگان برق کشور اظهارکرد: مطالبات انباشته نیروگاه‌های کشور از دولت به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده و برای این مسئله راهکار داریم و راهکار پیشنهادی ما این است که دولت اجازه دهد ما فروش برق به صنایع داشته باشیم.

وی افزود: راهکار دیگر این است که نیروگاه‌های متعددی داریم که نزدیک مرزهای کشور است، به ما اجازه دهند برق این نیروگاه‌ها را صادر کنیم تا درآمدهای آن به حل مشکلات کمک کند.

صدرا خاطرنشان کرد: ۱۳ نیروگاه تسهیلات از صندوق توسعه ملی گرفته‌اند که سررسید بازپرداخت تسهیلات ۷ نیروگاه رسیده، اما عملا نیروگاه‌ها با درآ»دهای ریالی و افزایش نرخ ارز، توان بازپرداخت تسهیلات را به صورت ارزی ندارند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها