۲۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
صادرات این محصولات ایرانی به آفریقا آغاز شد

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، بازار آفریقا را فرصتی جذاب برای شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و از آغاز فرآیند صادرات ۵۰ دستگاه‌ پزشکی و ۱۰ داروی ساخت ایران به این قاره خبر داد.

ایرنا: «امیرحسین میرآبادی» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، با اشاره به بازدید رئیس‌جمهوری از خانه نوآوری و فناوری ایران در کنیا گفت: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی و ظرفیت صادرات محصولات فناورانه بسیار مورد توجه قرار گرفت و گزارش هایی به آیت‌الله رئیسی ارائه شد.

وی همچنین با اشاره به برپایی یک نمایشگاه تجهیزات پزشکی و دارویی در دو هفته پیش با حضور بیش از ۱۰ شرکت دانش‌بنیان ایرانی در کنیا، افزود: در این نمایشگاه دو شرکت ایران موفق به انعقاد قرارداد شدند.

میرآبادی بیان‌داشت: بیشتر محصولات حاضر در نمایشگاه کنیا که مورد بازدید رئیس‌جمهوری قرار گرفت، محصولاتی بود که رکورد صادراتی به آفریقا داشت و یک نمایشگاه کاملا کاربردی تدارک دیده شده بود.

وی خاطرنشان کرد: فرآیند ثبت بیش از ۵۰ دستگاه پزشکی و همچنین ۲ دارو برای صادرات به کنیا انجام شده و ثبت و فرآیند صادرات بیش از ۱۰ داروی دیگر به این کشور در مرحله اجرایی است.

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، همچنین تولیدات حوزه کشاورزی، صنایع غذایی و دامی را از جمله محصولاتی برشمرد که بسیار مورد توجه و نیاز کشورهای آفریقایی قرار گرفت.

وی با اشاره نمایش پهباد فناورانه کشاورزی ساخت یک شرکت دانش‌بنیان کشورمان که از قابلیت‌های سم پاشی، کودپاشی و حتی بذرکاری و نقشه برداری و تصویربرداری از مزارع برخوردار است، افزود: مقرر شد از رئیس‌جمهوری کنیا برای بازدید از خانه نوآوری و فناوری ایران در کنیا دعوت کنیم و یکی از نکاتی که در ملاقات دو رئیس‌جمهوری پرتکرار بود، موضوع همکارهای فناورانه بود.

میرآبادی ادامه‌داد: رئیس‌جمهوری کنیا در سخنان خود چندین بار از خانه نوآوری و فناوری ایران و زیرساخت ایجاد شده برای همکاری‌های فناورانه بین شرکت‌های ایرانی و کنیایی نام برد و در صفحه رسمی خود نیز مواردی از این دست مطرح کره بود. رئیس‌جمهوری در هر دو کشور کنیا و اوگاندا تاکید ویژه‌ای بر همکاری‌های فناورانه داشتند و فناوری محور بسیاری از گفت‌وگوها بود.

وی همچنین تصریح کرد: در اوگاندا نیز با همکاری مشترک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با جامعه المصطفی، مرکز نمایشگاهی محصولات دانش‌بنیان افتتاح شد و در عمل زیرساختی برای توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان و نمایش توانمندی‌های ایرانی ایجاد شده است.

این مقام مسوول افزود: محصولاتی که آنجا ارائه شد بیشتر در حوزه صنایع غذایی، صنایع کشاورزی، دارو و تحهیزات پزشکی و محصولات شیمیایی و کاتالیست‌ها، مواد و مصالح ساختمانی و محصولات مرتبط با حوزه دام و طیور و همچنین داروها و مکمل‌های گیاهی بود.

وی خاطرنشان‌کرد: روز چهارشنبه گذشته نیز هیات‌های مختلفی از بخش‌های مختلف تجاری اوگاندا از نمایشگاه دانش‌بنیان‌های ما بازدید کردند و روی تعدادی از موضوعات به‌ویژه محصولات حوزه کشاورزی همچون کودهای بیولوژیک و کودهای آلی و چند داروی دامی درخواست‌های خوبی داشتند که امیدواریم اینها فرصت‌های تجاری برای دانش‌بنیان‌های ایران را به‌دنبال داشته باشد.

امیرآبادی همچنین با تاکید بر اینکه برنامه ما در آینده اعزام هیات‌های تجاری به کشورهای آفریقایی و حضور پررنگ تر دانش‌بنیان‌ها در مناطق مختلف قاره آفریقا است، افزود: در آینده مثل این سه کشور (که مربوط به حوزه شرق آفریقا بودند)، شمال آفریقا و غرب آفریقا را هم داشته باشیم و به نوعی ترغیب حضور شرکت‌های فناور کشورمان در بازار جذاب آفریقا را دنبال خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: این فرصت خیلی خوب خواهد بود و تمرکز ویژه‌ای بر آن خواهیم داشت و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری نیز تاکید ویژه‌ای داشتند که ظرفیت هایی برای دانش‌بنیان‌ها ایجاد شود که به‌طور ویژه تر در بازار آفریقا حضور پیدا کنند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها