۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳
ورود گوشی مسافری از عراق ممنوع شد

فردای اقتصاد - در حالی که طبق قانون هر مسافر می‌تواند یک گوشی در سال وارد و رجیستر کند گمرک ایران از ممنوعیت رجیستری گوشی تلفن همراه مسافری از مبدا عراق طی روزهای ۱۰ تا ۳۱ شهریور خبر داد.

فردای اقتصاد - در حالی که طبق قانون هر مسافر می‌تواند یک گوشی در سال وارد و رجیستر کند گمرک ایران از ممنوعیت رجیستری گوشی تلفن همراه مسافری از مبدا عراق طی روزهای ۱۰ تا ۳۱ شهریور خبر داد.

گمرک ایران اعلام کرد: بر اساس ابلاغ معاون پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین بر اساس مصوبات کارگروه رجیستری وزارت صمت و ابلاغ معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین، ثبت و رجیستری گوشی تلفن همراه مسافرین، ورودی از مبادی کشور عراق اعم از مرزهای زمینی و هوایی طی بازه زمانی ۱۰ تا ۳۱ شهریور ممنوع است.

بر این اساس بر این نکته تاکید شده است که در مبادی ورودی و خروجی از ثبت اطلاعات گوشی تلفن همراه مسافرین ورودی در سامانه‌های مربوطه در این بازه زمانی از کشور مزبور خودداری شود.

در این راستا، سید روح اله لطیفی - سخنگوی گمرک - نیز به همین نکته اشاره کرد و گفت: این مصوبات موقت و صرفا در خصوص مبدا عراق بوده  و فقط تا پایان شهریور اجرا خواهد شد.

به نظر می‌رسد نگرانی از استفاده از گذرنامه زائران اربعین توسط برخی افراد برای واردات و رجیستر کردن گوشی دلیل اصلی این ممنوعیت باشد با این حال چنین ممنوعیتی شامل حال همه زائران خواهد شد. 

تفاوت قیمت گوشی مسافری و قیمت بازار 

قیمت بسیاری از گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار در بازار تهران بالاتر از قیمت گوشی مسافری است و همین تفاوت قیمت باعث تمایل بسیاری از افراد به واردات گوشی مسافری شده است. 

به عنوان مثال قیمت گوشی آیفون 13 پرو مکس ۲۵۶ گیگابایتی در بازار حدود ۵۳ میلیون تومان است در حالی که واردات مسافری این گوشی با پرداخت هزینه‌های رجیستری بین ۴۶ تا ۴۷ میلیون تومان است. 

این گپ قیمتی برای کالایی مصرفی در حالی اتفاق افتاده که واردکننده عمده گوشی را با دلار نیمایی ( حدود ۲۷ هزارتومان )  وارد می‌کند در حالی که مسافر گوشی را با قیمت آزاد ( حدود ۳۰ هزارتومان)  از بازار خارج از کشور خریداری می‌کند. همچنین واردکنندگان در مجموع حق تعرفه کمتری نسبت به مسافران برای واردات یک گوشی می‌پردازند. 

واردکنندگان تلفن همراه طی سالهای اخیر بارها نسبت به واردات گوشی مسافری انتقاد کرده و خواستار سخت‌گیری بیشتر دولت در این زمینه شده‌اند. با این حال برخی فعالان و کارشناسان بازار معتقدند واردات گوشی مسافری تنها حدود ۵ درصد بازار را در برمیگیرد و نباید جلوی حق قانونی اشخاص را گرفت. 

بحث تاثیر تعرفه بر قیمت گوشی در بازار تهران هم بسیار مورد انتقاد کاربران قرار داشته است. هم اکنون قیمت گوشی آیفون ۱۳ پرو مکس ۲۵۶ مگابایتی اپل در بازارهای خارج از کشور حدود ۴۰ میلیون است که تفاوت ۱۳ میلیونی آن عدد قابل توجهی برای کاربر ایرانی است. 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha