۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲
شرکای اصلی تجاری در میانه تابستان

چین با سهم بیش از ۳۲درصد از کل ارزش صادرات و امارات با سهم ۲۸درصد از کل ارزش واردات در جایگاه اول مقاصد صادرات و مبادی واردات قرار گرفته‌اند.

فردای اقتصاد: گمرک ایران جزییات حجم مبادلات تجاری با شرکای اصلی را در پنج ماهه منتهی به مرداد ماه را منتشر کرد. داده های گمرک حاکی از این است که طی پنج ماه منتهی به مرداد امسال، بیشترین میزان صادرات کشور به مقصد کشور چین با رقمی بالغ بر ۶میلیارد و ۷۲۳میلیون دلار و سهم ۳۲.۱۳درصد از کل ارزش صادرات، عراق با ۲میلیارد و ۹۶۱میلیون دلار و سهم ۱۴.۱۵درصد، امارات متحده عربی با ۲میلیارد و ۷۸۱میلیون دلار و سهم ۱۳.۲۹درصد، ترکیه با ۲میلیارد و ۳۲۸میلیون دلار و سهم ۱۱.۱۲درصد و کشور هند با ۷۲۹میلیون دلار و سهم ۳.۴۸درصد از کل ارزش صورت گرفته است.

طی پنج ماه منتهی به مرداد امسال کشور امارات متحده عربی با اختصاص رقمی بالغ بر ۶میلیارد و ۷۴میلیون دلار و سهمی در حدود ۲۸.۰۴درصد از کل ارزش واردات، در جایگاه نخست کشورهای طرف معامله قرار گرفته است. همچنین کشورهای چین با ۵میلیارد و ۵۱۸میلیون دلار و سهم ۲۵.۴۷درصد، ترکیه با ۲میلیارد و ۱۶۶میلیون دلار و سهم ۱۰درصد، هند با یک میلیارد و ۱۵۹میلیون دلار و سهم ۵.۳۵درصد و فدراسیون روسیه با ۷۱۵میلیون دلار و سهم ۳.۳درصد از کل ارزش واردات، جزو کشورهای عمده طرف معامله واردات بوده اند.

بر اساس این گزارش در پنج ماه منتهی به مرداد امسال میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید، همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی)، بالغ بر ۴۴میلیون و ۷۵هزار تن و به ارزش ۲۰میلیارد و ۹۲۴میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته کاهش ۳.۵درصدی در وزن و افزایش ۲۱.۳۲درصدی در ارزش دلاری داشته است. همچنین میزان واردات کشور در این مدت، با کاهش ۸.۵۳درصدی در وزن و افزایش ۱۹.۶۵درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰، به رقم ۱۴میلیون و ۶۵هزار تن به ارزش ۲۱میلیارد و ۶۶۵میلیون دلار رسیده است.  

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار