۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲
دلیل رشد سود تحلیلی سیمانی‌ها چه بود؟

افزایش نرخ سوخت گاز صنایع، حواشی بسیاری در هفته های اخیر به وجود آورد و شاهد گلایه فعالان بسیاری از صنعت‌ها بودیم. تحلیلگران بورسی اما انتظارات خود از سودآوری شرکت‌های سیمانی  به عنوان یکی از مصرف گنندگان گاز را در سال جاری بهبود داده‌اند و حالا در انتظار سودزایی بیشتر این شرکت‌ها هستند. ماجرا چیست؟ چه موضوعی باعث افزایش خوش‌بینی مدیران بورسی به سیمانی‌ها شده است؟

فردای اقتصاد: بیش‌از دو سال از عرضه سیمان در بورس کالا می‌گذرد و روند عرضه و تقاضای سیمان حاکی‌از ایجاد تعادل در نرخ این کالای ساختمانی است. این در حالی است که با کمرنگ شدن قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت، روند تولید و فروش شرکت‌ها در وضعیت مناسبی قرار گرفته و بالطبع عملکرد صنعت سیمان نیز اوضاع  خوبی دارد.

سیمان به عنوان کالایی که امکان صادرات آن تحت تاثیر هزینه بالای حمل‌ونقل در آن وجود ندارد، بعضا قیمت‌های متفاوتی در شرکت‌های سیمانی تجربه می‌کند. چراکه علاوه‌بر هزینه حمل‌ونقل که حدود ۵ الی ۱۰ درصد از بهای تمام شده کالا را به خود اختصاص می‌دهد، رفتار فصلی صنایع از مهمترین دلایل تفاوت در قیمت‌ سیمان شرکت‌های مختلف سیمانی است. این در حالی است که به‌طور میانگین صادرات در این صنعت سهمی ۲۰ درصدی دارد و عمده تولیدات شرکت‌ها صرف مصارف داخلی می‌شود.

بااین حال، رشد تقاضا مهمترین عامل به‌عنوان تضمین‌کننده سودآوری شرکت‌های سیمانی است. در نگاهی دقیق‌تر، سفت‌کاری در صنعت ساخت‌ساز حدود ۳۸ درصد از بهای تمام شده ساختمان را به خود اختصاص می‌دهد که به‌تفکیک از این ۳۸ درصد سفت‌کاری، ۹۳ درصد آن به فولاد و ۷ درصد به سیمان اختصاص دارد.

ضمن اینکه در کنار تاثیر رشد تقاضا، قیمت فروش سیمان در بورس کالا اصلی‌ترین دلیل رشد تخمین سود مالی شرکت‌های سیمانی در سال ۱۴۰۲ بوده است. چرا که به‌رغم اینکه این انتظار وجود نداشت هر کیسه سیمان در سطحی بالاتر از یک میلیون تومان معامله شود، این کالای ساختمانی در مقاطعی در محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هم قیمت خورد.

برای مثال شرکت سیمان بهبهان تحت تاثیر بهره‌وری که در تولید داشت توانست نرخ‌های خوبی را در محصولات خود ثبت کند و تعدیل مثبتی در ساید تولید و بهای تمام شده داشته باشد. شرکت سیمان هرمزگان هم تحت تاثیر قیمت ارز توانست نرخ‌های صادراتی خوبی را در چند ماهه گذشته به ثبت برساند. درمقابل، به‌نظر می‌رسد کاهش چشمگیر صدور پروانه و جواز ساختمان در استان تهران از مهمترین عوامل کاهش تخمین سود مالی «ستران» باشد.

اما در نگاهی دقیق‌تر اگر بخواهیم نگاهش به نرخ گاز این صنعت و همچنین بهای تمام شده هر تن سیمان به تفکیک بخش‌های مختلف بپردازیم؛ در ابتدا لازم که این نکته را در نظر بگیریم که برای هر تن سیمان حدود ۱۰۰ الی ۱۱۰ متر مکعب گاز مصرف می‌شود. که با در نظر گرفتن دلار ۴۲ هزار تومانی بهای تمام شده برای هر تن سیمان (به‌جز هرینه حمل‌ونقل) ۶۵۰ هزار تومانی معادل ۵/۱۵ دلار است. این در حالی است که اخیرا با توجه به مصوبه هیات وزیران، نرخ گاز مصرفی این شرکت به ازای هر مترمکعب ۱۰،۰۰۰ ریال ( با احتساب عوارض و مالیات بر ارزش افزوده ۱۲،۵۰۰ ریال) محاسبه خواهد گردید.

به تفکیک از این مبلغ در نظر گرفته شده برای بهای تمام شده هر تن سیمان، بخش سنگ‌آهک و مواد مصرفی حدود ۴۰ درصد سهم دارد. دستمزدها و هزینه صرف شده بری تامین گاز شرکت‌ها نیز به‌ترتیب سهمی ۲۰ و ۱۸درصدی دارند که سایر هزینه‌های صرف شده بالطبع به بخش‌های دیگر اختصاص دارد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار