چهار عامل تعیین‌کننده نیروی کار

چه معیارهایی تیم‌های کاری آینده جهان را شکل می‌دهند؟
۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۲
چهار عامل تعیین‌کننده نیروی کار

بر اساس اعلام مرکز پی‌دبلیوسی، در طول تاریخ چهار عامل منجر به شکل‌گیری استراتژی‌های نیروی کار شدند. با درک چگونگی عملکرد این چهار عامل در گذشته، مدیران می‌توانند نیروهای کاری آینده خود را شکل دهند.

فردای اقتصاد: مرکز خدمات حرفه‌ای مشاوره‌ای پی‌دبلیوسی در گزارشی که به تازگی منتشر کرده، اعلام کرده است که با استفاده از این چهار عامل می‌توان نیروهای کار آینده را شکل داد. این کمک می‌کند تا کسب‌وکارها و مدیران خود را برای آینده مشاغل آماده کنند چون همزمان تکنولوژی دائم در حال تغییر فضاهای کاری است.

۱- تخصص:

منظور از تخصص، دانشی است که ما به عنوان کارشناس کسب می کنیم تا خود را برای موفقیت بسازیم. با توجه به تغییرات مداوم تکنولوژی‌ها، نکته کلیدی برای کارفرمایان و مدیران این است که بتوانند مرحله بعد تخصص‌ها را پیش‌بینی کنند چون در غیر این صورت ممکن است فرصت‌ها را از دست بدهند یا مهارت‌های موجود در سازمانشان از ارزش بیافتد و بلااستفاده شود.

۲- کمیابی:

کمیابی به کمبود نیروها و مهارت‌هایی گفته می‌شود که می‌تواند به عملکرد سازمان ضربه بزند. در کجای سازمان با کمبود استعداد مواجه هستیم؟ چه مهارت‌هایی را نیاز خواهیم داشت؟ در این حوزه هم تکنولوژی و تغییرات آن تعیین‌کننده شده‌اند. از سویی اتوماسیون در برخی بخش‌ها باعث وجود مازاد نیروی کار شده و از سوی دیگر در برخی بخش‌ها همچون فناوری‌های پیشرفته نیاز روزافزون به نیروی کار مشاهده می‌شود.

۳- رقابت:

منظور از رقابت، دلایلی است که کارکنان، یک سازمان را به دیگر رقبایش ترجیح می‌دهند. یکی از این دلایل می‌تواند نرخ مطلوب‌تر دستمزد باشد. مرکز پی‌دبلیوسی اعلام کرده است وقتی هنری فورد در سال ۱۹۱۴ دستمزد کارگران خود در صنعت خودروسازی را دو برابر کرد، به تشکیل قشر متوسط جامعه آمریکا کمک کرد. امروز اما تکنولوژی دیجیتال نوع جدیدی از رقابت محیط‌های کاری را شکل داده است. به عنوان مثال رقابت بر سر کارکنان حوزه تکنولوژی در صنایع مختلف به چشم می‌خورد. از سوی دیگر دورکاری و کار هیبریدی (تلفیق دورکاری و کار حضوری) به معنای آن است که مرزهای جغرافیایی دیگر مانعی جدی برای کارفرمایان و مدیران نیستند.

۴- مسایل انسانی:

سازمان و تیم ما چه کار خوبی برای مردم و جهان پیرامون انجام می‌دهد؟  

رنسانس بین قرن ۱۴ تا ۱۷ که طی آن اروپا از قرون وسطی به مدرنیته رسید، فصل جدیدی از علوم و مسایل انسانی را گشود ، فصلی که تمرکز آن بر افراد و جامعه بود. حالا بنا به اعلام مرکز پی دبلیوسی، به روشی مشابه، پاندمی هم میلیون‌ها فرد شاغل را بر آن داشته است که "آنچه در یک کارفرما برایشان از درجه اهمیت برخوردار است را مورد سنجش دوباره قرار دهند."

به همین دلیل شرکت‌ها و مدیران باید درباره فرهنگ کار و استفاده از آن برای برقراری ارتباط با کارکنان عمیقا بیاندیشند. مرکز پی دبلیو سی بر این باور است سازمان‌هایی که فعالانه در جستجوی نیروی کار متنوع (از نژادها، شرایط جسمی و فرهنگ‌های مختلف) هستند، نه تنها در مسایل انسانی، که در مقابله با چالش‌های مربوط به تخصص و کمیابی نیروی کار موفق‌تر عمل می‌کنند.  

منبع: WEF

مترجم: شادی آذری حمیدیان

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha