۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۳
آمار واردات خودرو به کشور بعد از آزادسازی واردات خودرو

حدود دو سال از آزادسازی واردات خودرو به کشور می‌گذرد، بااین‌حال تاکنون تعداد خودروهای وارداتی به بازار ایران چشم‌گیر نبوده‌اند.

دیجیاتو: حدود دو سال از آزادسازی واردات خودرو به کشور می‌گذرد، با این حال تاکنون تعداد خودروهای وارداتی به بازار ایران چشم‌گیر نبوده‌اند. آمارهای منتشر شده از سوی گمرک، واردات ۲۸۰ دستگاه خودرو از بهمن ۱۴۰۱ تاکنون را نشان می‌دهند.

تیبا ۱۲۰ میلیون تومان شد

این حجم اندک از واردات در حالی اعلام می‌شود که وزیر سابق صمت از عرضه ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو وارداتی به کشور طی کوتاه مدت خبر داده بود. به عبارت دیگر تا به حال ۰.۰۰۱۴ درصد از حجم واردات وعده داده شده عملی شده است، رقمی که می‌توان آن را معادل صفر دانست.

البته آمار اعلامی گمرک تنها مربوط به بازه بهمن ماه ۱۴۰۱ تا خردادماه ۱۴۰۲ هستند. اگر خودروهای وارداتی که پیش از این وارد گمرک شدند را در نظر بگیریم، به رقم ۱۰۴۸ دستگاه می‌رسیم. ۷۶۸ دستگاه خودرو از این تعداد در جریان تشریفات ترخیص از گمرک قرار دارند.

در سوی دیگر واردات خودرو محدود، شاهد ثبت نام گسترده از متقاضیان خرید خودروهای وارداتی بودیم. اسفندماه سال گذشته و همزمان با مرحله اول سامانه یکپارچه، ثبت نام خرید خودروهای وارداتی نیز انجام شد. طی این مرحله ۳۴ هزار نفر متقاضی دریافت خودروهای خارجی تعیین اولویت شدند.

در نتیجه به ازای هر ۱۲۲ نفر متقاضیان در صف، تنها یک دستگاه خودرو تا پایان خردادماه ۱۴۰۲ وارد کشور شده است. هیچ‌یک از خریداران خودروهای وارداتی تا این لحظه قادر به دریافت اتومبیل خود نشده‌اند.

با گذشت ۱۸ ماه از آزادسازی واردات خودرو و ۱۱ ماه از تدوین مصوبه واردات، همچنان شاهد حرکت آرام و بی رمق ورود خودروهای جدید به بازار هستیم. البته باید توجه داشت که تمامی حجم واردات به شرکت‌های واردکننده اختصاص ندارد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها