۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۴
توصیه کارشناسی برای روزهای سخت بورس

در روزهای منفی بورس با چه ترفندی از زیان در امان بمانیم؟ بهترین استراتژی معاملاتی در این روزها چیست؟ حامد قناعی و نیما کرامت کارشناسان بازار سرمایه پاسخ می‌دهند.

فردای اقتصاد: مدیر عامل سبدگردان آسمان معتقد است، در برهه‌ای استراتژی سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها نیز بدین ترتیب بود؛ یک پرتفویی چینش می‌شد که رفتاری مطابق با شاخص داشته باشد. به عبارتی، سهام موجود در صندوق تقریبا مشابه شاخص هم وزن در نظر گرفته می‌شد، این استراتژی برنده بود.  

حامد قناعی در برنامه بورسان گفت: از یک سال گذشته تاکنون چنین راهبردی دیگر پاسخگو نیست، باید زمان‌بندی مشخص‌ شده‌ای را سرمایه‌گذاران در نظر بگیرند. باید سهام شرکت‌ها را گزینش و در ادامه روی آن‌ها وزن‌دهی کرد.

وی افزود: در چنین شرایطی می‌توان به استراتژی برنده رسید. به عنوان مثال در بازار سهام به رشد دلار رسید یا همگام با تورم پیش‌ رفت و در برخی موارد بتوان از شاخص جلو افتاد. در شرایط بازار چنین حالتی حاکم است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، مدیران سرمایه‌گذاری باید چنین استراتژی را طراحی کنند. در بازاری که معاملات مشتقه در آن شکل گرفته است، باید استراتژی‌های متناسب با روند را برگزیند تا بتواند بازدهی بالاتر از نرخ تورم یا نرخ بهره بدون ریسک را تجربه کند.

چگونه از ضررهای سنگین در بورس جلوگیری کنیم

مدیر معاملات مشتقه کارگزاری بانک سامان عنوان کرد: آب شدن روزانه سرمایه منطقی نیست. به اعتقاد بنده مدیریت سرمایه اصل اولیه است، شخص حقیقی یا حقوقی فقط یک قسمتی از سبد سرمایه‌گذاری را به مشتقات تخصیص دهد. در واقع متناسب با حجم پول درصد تخصیصی متفاوت خواهد شد.

نیما کرامت در برنامه بورسان گفت: برای سرمایه شخصی توصیه می‌شود که افراد بیش از ۲۰ درصد پول سبد را به بازار مشتقات به دلیل ریسک‌ها اصلا اختصاص ندهند.

وی خاطرنشان کرد: در بازارهای مالی ریسک و بازدهی رابطه مستقیمی با یک‌دیگر دارند. هر چند در بازار مشتقات پتانسیل کسب بازدهی بیشتری وجود دارد اما ریسک‌های آن را هم باید پذیرفت.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص راهکارها در مواقع ریزشی و کسب سود از بازار منفی نیز بیان کرد: زمانی که بازار ریزشی می‌شود دو پوزیشن در بازار مشتقات می‌توان گرفت. به نحوی که، یا می‌توان اختیار خرید را فروخت (سود خوبی در روندهای نزولی دارند) یا این که اختیار فروش را خرید.

کرامت تاکید کرد: با توجه به این که اکنون زیرساخت در کشور فراهم نیست کارگزاری‌ها از پوزیشن فروش جلوگیری می‌کنند.

در برنامه امروز بورسان؛ حامد قناعی مدیر عامل سبدگردان آسمان و نیما کرامت مدیر معاملات مشتقه کارگزاری بانک سامان به ارزیابی وضعیت فعلی و چشم‌انداز آتی بازار سهام و شرایط معاملات مشتقه پرداختند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    دیگر تمام شد ، آنچه نباید می شد ، شد ! سرمایه گذاران حقیقی از پرتو رانت افشاء تصمیمات مسئولین نابود شدند و فربه هان ، فربه تر ....
  • علی کرمیان IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    اصلاً چرااینقدرعذاب وناراحتی اعصاب ؟! یک باراین دندان فاسد ( بورس) رابکن بندازدور و برای همیشه راحت شو این بورس که من می بینم تاتمام سرمایه ات راغارت نکند راضی نمی شودمتاسفانه بورس دیگه بورس نیست بلکه جولانگاه قماربازان حرفه ایست
  • علی IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    لطفادرموردمعامله دربازارمشتقه، توضیح دهید. ممنون
  • سلطانی IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    سلام کارشناسان نمی‌توانند دراین شرایط بورس راکارشناسی کنند یادم هست که درفروردین ماه ۴۰۲همین دوستان فرمودند که شاخص بورس تا باران بهار به ۳۰۰۰۰۰۰ میلون واحد می‌رسد وتشویق می‌کردند ولی کجارفت ۳میلون واحد که حال با ۱۹۰۰تا۲میلیون واحد دست وپنجه می‌کند پس کارشناسان هم نمی‌توانند پیش بینی کنند
  • علی IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
    تا وقتی که دولت دستش تو جیبه مردمه فایده نداده و دستوری تموم

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار